OBOS trapper opp: Beste nyboligsalg siden 2016

OBOS-konsernet solgte i fjor 3 633 nye boliger i Norge og Sverige, en oppgang på sju prosent fra 2019 – og det sterkest nyboligsalget siden toppåret 2016.

OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj. Foto: Trygve Indrelid

Salget av nye boliger fikk en bråbrems da koronapandemien rammet i mars i fjor, men tok seg raskt opp igjen. For å holde hjulene i gang gjennom pandemien ble det igangsatt flere nye prosjekter uten at det vanlige forhåndssalget var på plass.

– Det er viktig for oss å opprettholde byggingen av boliger til medlemmene også i vanskelige tider. Mange trenger bolig og samtidig er det viktig for oss å bidra til å opprettholde sysselsettingen i egen virksomhet og hos våre leverandører i Norge og Sverige, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

For å kunne tilby et bredt spekter av ulike boliger og samtidig redusere risikoen, samarbeider OBOS med en rekke aktører på eiersiden når det utvikles nye boligprosjekter. I 2019 økte OBOS andelen egenproduksjon vesentlig for å møte markedet.

Slik gikk boligbyggingen i 2020

• OBOS-konsernet igangsatte 3 530 boliger i 2020, andelen til OBOS utgjorde 3 206 boliger. Dette er en økning på 16 prosent fra 2019.
  • Det ble ferdigstilt 2 992 boliger hvorav OBOS` andel utgjorde 2 645 boliger, en reduksjon på 22 prosent fra 2019.
  • Ved utgangen av 2020 hadde konsernet til sammen 5 642 boliger i produksjon. Av dette er andelen til OBOS 4 837 boliger. Dette er 13 prosent opp sammenlignet med utgangen av 2019
  • Korrigert for partnernes andel av prosjektene ble det i 2020 solgt 3 262 boliger i Norge og Sverige, en økning på 14 prosent fra 2019.
  • Samlet salgsverdi var nær 15 milliarder kroner hvorav OBOS sin andel var nær 12,9 milliarder kroner. Dette er en økning i netto salgsverdi på 20 prosent fra 2019.
  • Norge stod for 58 prosent av brutto boligsalg (2104 boliger), 42 prosent av boligsalget (1516 boliger) var i Sverige.

Mange nye prosjekter i 2021

–  Utviklingen har vært veldig god med tanke på det spesielle året vi har lagt bak oss. Nå satser vi videre og har som mål å passere 6500 boligsalg årlig innen fem år. Vår langsiktige strategi for tomteinvesteringer og planlegging gjør at vi er klare til å sette i gang flere steder med særlig fokus på vekst i og rundt storbyene i Norge og Sverige. I november og desember alene ble det gjort tomteinvesteringer for mer enn 3 milliarder kroner, og vi har pågående reguleringsplaner for flere tusen boliger bare i Oslo som vi venter planvedtak på, sier OBOS-sjefen.

Nye boligkjøpsmodeller

Både i Norge og Sverige vil det framover bli satset spesielt på å tilby nye boliger med ordninger som gjør at flere med vanlig inntekt kommer seg inn på boligmarkedet. Etter lanseringen av OBOS Bostart i 2018 og OBOS Deleie i 2020, er det nå lagt ut for salg rundt 500 slike boliger. Av dette var 428 boliger solgt ved utgangen av 2020. Satsingen skal trappes opp til 1000 boliger årlig innen 2026 - eksklusivt for OBOS-medlemmer.

I fjor høst ble OBOS Deleie også lansert i Sverige. I slutten av november ble det også etablert et eget medlemsprogram i nabolandet. Dette bidro sterkt til at OBOS i løpet av få uker fikk over 4000 nye medlemmer i Sverige.

– Vi ser at dette virker. Det gir flere mulighet til å kjøpe bolig uten hjelp fra foreldrebanken. Vi øker vår attraktivitet og relevans som medlemsorganisasjon, selger flere boliger og kommer raskere i gang med boligbyggingen. Det er en vinn-vinn-situasjon for både oss, medlemmene og samfunnet, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj.

OBOS-sjef Daniel Kjørberg Siraj. Foto: Trygve Indrelid