OBOS-prisene opp 7 prosent i Oslo

Prisene for brukte OBOS-boliger i Oslo steg 7 prosent fra desember til januar. På landsbasis gikk prisene opp 5,5 prosent.
Symra terrasse borettslag på Lambertseter. Foto: Jiri Havran

– Dette var mer enn forventet. Prisene pleier å stige i januar, men dette var mer enn vanlig, og må ses i lys av at OBOS-prisene falt over fire prosent i Oslo i desember, sier sjeføkonom Sissel Monsvold i OBOS.

• I snitt har prisene i hovedstaden steget med 3,9 prosent i januar de ti siste årene.
  • De tolv siste månedene har prisene i Oslo falt 1,5 prosent.
  • På landsbasis er prisene 1,1 prosent ned de tolv siste månedene.
  • Kvadratmeterprisen for brukte OBOS-boliger var 76 335 kroner i Oslo-området i januar, og 65 579 kroner på landsbasis.

Stor aktivitet

Aktiviteten i boligmarkedet tok seg, ifølge Monsvold, kraftig opp i januar etter en laber desember. Antallet omsetninger i januar i år var også høyere enn i samme måned de to årene før.

– Dette kan tyde på at mange valgte å utsette leilighetskjøpet til over nyttår, i påvente av oppmykingen i utlånsforskriften. Den bidrar til at flere kan få låne mer enn før, sier Monsvold.

Endringen innebærer at bankene nå skal ta høyde for en renteøkning på minst 3 prosentpoeng, mot minst 5 prosentpoeng tidligere. Samtidig må alle kunder tåle en rente på minst 7 prosent for å få boliglån.

Høyere forkjøpstall og lavere omsetningstid tyder også på et noe piggere boligmarked i starten av året. Andelen som brukte forkjøpsretten, var 22,6 prosent i januar, mot 13,7 prosent i desember. Det er likevel en markant nedgang fra januar 2022 (31,2 prosent), noe som også må ses i lys av lavt tilbud av boliger på starten av fjoråret.

OBOS-statistikken dekker rundt 25 prosent av bruktmarkedet i Oslo.

Venter svak prisnedgang

Monsvold tror ikke boligprisene vil fortsette å stige mye utover året:

– Selv om prisveksten ble frisk i januar, forventer vi at økte utlånsrenter, høye levekostnader og mange usolgte boliger vil dempe prisveksten fram mot sommeren, og at den blir svakere enn den pleier. Vi anslår at prisene ved utgangen av året vil være rundt to prosent lavere enn i desember 2022 på landsbasis. I Oslo tror vi på rundt tre prosent prisfall. Renteøkningen slår hardere i hovedstaden som følge av høye boligpriser og høy gjeld. Lav boligbygging og endringene av kravene til betjeningsevne i utlånsforskriften, bidrar til å dempe prisfallet noe. Det samme gjør høyere lønnsvekst og økt nettoinnvandring.

Monsvold tror prisene vil stabilisere seg når rentetoppen trolig nås i løpet av mars i år. – Det er umulig å være sikker på utviklingen framover, men vi tror prisene vil stige noe neste år hvis renten blir satt ned, slik Norges Bank anslår.

– Vi regnet med prisstigning i januar, men kanskje ikke så mye som sju prosent. Meglerne våre rapporterer om stor aktivitet og mange som går på visninger. En del av budrundene er svært hektiske. Det kan virke som om endringene i utlånsforskriften har truffet. Vi håper og tror markedet vil stabiliserer seg utover våren, sier Hans Anders Skjølberg, administrerende direktør i OBOS Eiendomsmeglere.

Symra terrasse borettslag på Lambertseter. Foto: Jiri Havran

OBOS er en av Nordens største boligbyggere med over en halv million medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte. I 2022 solgte OBOS 2 622 boliger og hadde ved utgangen av året 6 992 boliger under bygging.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra OBOS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.