OBOS gir 40 millioner i koronastøtte til lag og foreninger

Korps, idrettslag og foreninger rammes hardt av koronakrisen. Nå etablerer OBOS en støtteordning på 40 millioner kroner for å bidra til at frivilligheten kan holde hjulene i gang.

Foto: Trygve Indrelid

De 475 000 medlemmene i OBOS kan bidra til den nasjonale dugnaden ved å sende inn forslag til hvem som skal få penger fra det nye fondet, OBOS Jubel. Støtten er på inntil 200 000 kroner.

– Vi skal være med å dekke tapte inntekter fra aktiviteter som ikke blir noe av – som vaffelsalg, loppemarkeder og billettsalg. Lag og foreninger er en viktig del av det norske samfunnet og bidrar enormt inn i det store samfunnsregnskapet. Barn og unge får fritidstilbud, og vi får alle noe å glede oss over når vi går på konserter og kamper. Det er viktig at disse tilbudene overlever krisen. Da får vi noe å juble for også når krisen er over, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

Mister inntekter

Idrettsklubber og kulturlivet har tøffe økonomiske tider. Konserter, forestillinger, cuper, turneringer og fotballskoler avlyses eller utsettes på grunn av koronakrisen. Arrangementene skulle sikret viktige inntekter gjennom frivillighet og dugnadsinnsats.

– I OBOS er vi opptatt av livet mellom husene. Lokale lag og foreninger betyr mye for sine nærområder og helt sikkert også for mange av våre medlemmer. Jeg håper derfor mange OBOS-medlemmer benytter denne muligheten og nominerer lag og foreninger som gjør en forskjell i nabolaget, sier OBOS-sjefen.

Trues av store tap

Mange lag og foreninger har falt utenfor de offentlige støtteordningene – som stort sett dekker tapte billettinntekter.

Norsk musikkråd anslår at hvert lag i musikkfrivilligheten allerede før sommeren i snitt har tapt 95 000 kroner. Uten tiltak vil det samlede tapet kunne bli på rundt en milliard kroner over sommeren.

Situasjonen er like vanskelig for breddeidretten som siden krisen satte inn har mistet mye av inntektsgrunnlaget.

– OBOS skal kjøpe vaflene som aldri blir stekt, billettene som ikke blir solgt, loppene som blir liggende på lageret og fotballtriksene som aldri blir lært bort. At vi kjøper vafler og lopper er ikke bare symbolsk, vaffelsteking og loppemarkeder er en viktig måte å skaffe seg inntekter på, sier Daniel Kjørberg Siraj.

Les mer om OBOS Jubel her: https://nye.obos.no/samfunnsansvar/obos-gir-tilbake/obos-jubel/

Daniel Kjørberg SirajKonsernsjef i OBOS

Foto: Trygve Indrelid

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 470 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.