OBOS Eiendom selger aksjer i eiendomsselskap

OBOS Eiendom selger sine aksjer i Utstillingsplassen Eiendom AS til Haugans Hus Invest AS med overtakelse 21. oktober.

Oslo Cancer Cluster er et prosjekt OBOS Eiendom har gjennomført sammen med utstillingsplassen Eiendom AS

OBOS Eiendom har sittet som en av to store aksjonærer i Utstillingsplassen Eiendom AS (UPL) siden 2011 da Orkla Eiendom valgte å selge seg ut. Nå selger OBOS aksjeposten på 38 prosent til selskapets andre store aksjonær, Haugans Hus, bestående av Monica og Terje Haugan. Salgssummen ligger på 675 millioner kroner.

– Vi selger aksjene som følge av at vi ønsker å allokere finansiering av nye prosjekter i egen regi, sier Nils Morten Bøhler, konserndirektør i OBOS Eiendom. – Vi har hatt et meget godt samarbeid med UPL og OBOS vil fortsette å jobbe sammen med UPL, men da på prosjektbasis og ikke som eier i selve selskapet.

OBOS Eiendom planlegger å investere omtrent 1 milliard i nye næringsprosjekter. Hovedfokus de neste årene er utviklingen av Ulven og Construction City, ferdigstillelse av Kværnerbyen med prosjektet Oslo K, samt bygge Holmlia Senter som et levende samlingspunkt for bydelen.

Takker for godt samarbeid

UPL er en nasjonal aktør innen eiendomsutvikling og forvaltning med fokus på Hamar og det indre Østlandet. Selskapet forvalter rundt 400.000 kvadratmeter med næringseiendom og har en bred portefølje innen primært kontor og hotell, samt en betydelig portefølje av utviklingsprosjekter.

– Vi ønsker å takke OBOS for et godt samarbeid som medeier i UPL og ser frem til å jobbe sammen på flere felles prosjekter. Vi har stor tro på videre vekst for selskapet og fikk nå anledningen til å øke eierandelen vår. Vi har med oss Halgrim Thon som medeier og flere hundre lokale aksjonærer, sier Monica Haugan som er styreleder i UPL og hovedeier i Haugans Hus.

OBOS BBL er en medlemsorganisasjon med over 450 000 medlemmer. Siden 1929 har vi skaffet våre medlemmer bolig, samt forvaltet disse på en trygg måte.