Nyttårsaften er den egentlige røykvarslerens dag!

-Vi har mottatt mange brannsignaler i hele desember, men i jule- og nyttårshelgen tar det helt av, sier sikkerhetsekspert Inge Svendsen hos Sector Alarm.

Røykvarslerne er på jobb hele nyttårsaften

Nyttårsaften begynner tidlig på morgenen hos Sector Alarm. Kundene starter med matlaging tidlig på dagen og trykket øker utover kvelden og er egentlig ikke over før gjestene går hjem. –Dette er dagen da røykvarsleren virkelig er på jobb og leverer varene gjennom hele dagen, forteller Svendsen. –Som de fleste vet er optiske røykvarslere det viktigste livreddende tiltaket man har i boligen sin. Gleden er stor når vi ringer kunden og får avverget en mulig brannhendelse før den utvikler seg til noe alvorlig.

70 prosent høyere trykk

Statistikken forteller at det var nesten 70 prosent høyere trafikk nyttårsaften i fjor sammenliknet med en normaldag. – Vi tror folk glemmer normale rutiner og ubekymret nyter årets siste kveld.

Økningen kan forklares med økt bruk av stearinlys i kombinasjon med brannfarlige juledekorasjoner, mer matlaging og kanskje litt stress. Sector Alarm ønsker derfor å minne om at alle bør være ekstra oppmerksom på brannfaren på nyttårsaften. Vi kaller nyttårsaften den egentlige Røykvarslerens dag.

Se Sector Alarms tips for en tryggere nyttårsaften.   https://www.sectoralarm.no/emagasin/brannsikring_hjemme/