Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Nytt system vil varsle piloter om droner

Del

Norsk luftambulanse og Avinor samarbeider om et nytt dronevarslingssystem, som gir helikopterpiloter varsel dersom de flyr i nærheten av droner.

Stadig flere nordmenn har drone. Dersom man ikke vet hvor og når de flyr, utgjør de en trussel for bemannet luftfart. (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)
Stadig flere nordmenn har drone. Dersom man ikke vet hvor og når de flyr, utgjør de en trussel for bemannet luftfart. (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)

Omtrent 500 000 nordmenn eier én eller flere droner. Til nå har det manglet et sanntidssystem som varsler helikoptrene om hvor dronene flyr til enhver tid.

Det ville Avinor Flysikring og Stiftelsen Norsk Luftambulanse gjøre noe med. De har nå gått sammen for å opprette et nytt varslingssystem, beregnet på bemannet luftfart og spesielt politi-, rednings- og ambulansehelikopter.

– Legehelikoptrene flyr ofte utenfor kontrollert luftrom og må kunne lande nesten hvor som helst, for eksempel ved ulykker, søk- og redning, sier flygesjef Lars Erik Bragstad i Norsk Luftambulanse Helikopter.

Han forklarer at nysgjerrige droneflygere ofte dukker opp på samme type hendelser.

– Kollisjon mellom helikopter og drone kan være svært alvorlig, og derfor utvikler vi nå vårt eget dronevarslingssystem, forklarer han.

Dronevarslingen ble satt i drift 1. juni og er nå til utprøving blant utvalgte brukere. 

– Dette er første steg på veien for å vise bemannet luftfart hvor ubemannet luftfart befinner seg. På sikt vil det komme store internasjonale systemer for dronevarsling, men vi har ikke tid til å vente, og prøver å løse problemet her og nå, sier Bragstad.

Direkte kontakt mellom drone og helikopter

I varslingssystemet kan droneflygere registrere droneflygningen rett på nettsiden eller i mobil-appen. Da vil alle brukere av systemet umiddelbart få et varsel.

– Varslene kommer gjennom Norsk Luftambulanses værkamerasystem HemsWX, og så godt som alle helikopteroperatører og flyklubber i Norge bruker allerede systemet, forklarer Bragstad.

For droneflygeren som ønsker det kan kontaktinformasjonen deres vises for mannskapene. Da kan mannskapet kontakte flygeren direkte dersom de flyr inn i samme luftrom.

Videreutvikler luftfarten i en sikrere retning

Hver måned mottar Avinor mellom 300 og 400 forespørsler om droneflyvninger via appen Ninox Drone. Systemet blir nå tilrettelagt slik at innmeldte droneflygninger i Ninox også gir dronevarsler i HemsWX.

– Avinor er en aktiv deltaker i dronebransjen og luftfarten. Samarbeidet med Norsk Luftambulanse vil øke sikkerheten i luftrommet for den bemannede luftfarten, sier konserndirektør for Avinor Flysikring, Jan Gunnar Pedersen.

Samtidig legger Avinor til rette for at droneflygere enklere kan forstå hvilke krav og tillatelser de må forholde seg til, og på den måten gjøre luftrommet tryggere for alle parter.

– Denne type samarbeid er viktig for å videreutvikle luftfarten i en sikrere retning gjennom bruk av ny teknologi, og vi er glade for å kunne samarbeide om dette, avslutter Pedersen. 

Dronevarslene er også tilgjengelig for AMK-sentralenes luftambulansekoordinatorer, Hovedredningssentralen, helikopterbasene og andre brukere av systemet.

Faktaboks

  • Varslene kommer gjennom Norsk Luftambulanses værkamerasystem HemsWX.
  • Systemet benyttes i dag av bemannet luftfart i Norge som beslutningsstøtte under planlegging og gjennomføring av helikopteroppdrag.
  • Drift og utvikling av systemet finansieres av Stiftelsen Norsk Luftambulanses støttemedlemmer og støttebedrifter.

Nøkkelord

Kontakter

Avinors pressevakt: tlf. 918 15 614, presse@avinor.no

Bilder

Stadig flere nordmenn har drone. Dersom man ikke vet hvor og når de flyr, utgjør de en trussel for bemannet luftfart. (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)
Stadig flere nordmenn har drone. Dersom man ikke vet hvor og når de flyr, utgjør de en trussel for bemannet luftfart. (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)
Last ned bilde
Legehelikoptrene flyr ofte i samme høyde som droner. En kollisjon kan være svært alvorlig. (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)
Legehelikoptrene flyr ofte i samme høyde som droner. En kollisjon kan være svært alvorlig. (Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse)
Last ned bilde
Slik kan et dronevarsler se ut for pilotene (skjermbilde fra HemsWX)
Slik kan et dronevarsler se ut for pilotene (skjermbilde fra HemsWX)
Last ned bilde

Lenker

Om Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse
Storgata 33
0184 Oslo

64 90 44 50http://www.norskluftambulanse.no

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon med rundt 260 000 støttemedlemmer og over 4000 støttebedrifter.

Vi bidrar til å gjøre luftambulansetjenesten enda bedre med innovasjon, forskning og utdanning av nødetatene og helsepersonell.

Vi representerer et av Europas største forskningsmiljøer innen akuttmedisin utenfor sykehus.

Vårt datterselskap Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten på alle landets 13 baser for legehelikopter.

Vårt andre datterselskap, Norsk Luftambulanse Teknologi, utvikler og leverer teknologiske løsninger og systemer til luftambulansetjenesten.

 

Vårt oppdrag

Alt vi gjør, gjør vi for å redde flere liv og begrense følgene av akutt, alvorlig sykdom og skade.

Vi leder an i utviklingen for at alle i Norge skal få raskere og riktigere avansert akuttmedisinsk behandling utenfor sykehus, og at redningskjeden støtter opp under dette. Vår forskning og utvikling redder liv.

Følg pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stiftelsen Norsk Luftambulanse

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom