Strømkunder hjelper Norsk Luftambulanse

Del

Er Polar Kraft kunder landets rauste strømkunder? På to år har kundene til Polar Kraft AS bidratt til at pasienter i Nordland og Troms får raskere hjelp av luftambulansetjenesten.

Å fly i tåke er utfordrende. Med Pins-ruter kan piloten navigere trygt uten å ha visuell sikt
Å fly i tåke er utfordrende. Med Pins-ruter kan piloten navigere trygt uten å ha visuell sikt Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse/ Rolf Magnus W. Sæther

Gjennom produktet Luftambulansestrøm, hvor kundene gir 1-øre per brukte kilowatt time, bidrar de med støtte til Stiftelsen Norsk Luftambulanses arbeid.  Denne 1-øringen er blitt til hele 750 000 kroner på to år.

-Dette er midler som gjør at vi blant annet kan drifte, videreutvikle og planlegge nye instrumentinnflygnings-ruter i Nordland og Troms, forteller generalsekretær i Stiftelsen Norsk Luftambulanse, Stephen J.M. Sollid. 

Stoppes av dårlig vær

Mens vanlig rutefly kan fly i nesten all slags vær, stopper hvert tiende legehelikopteroppdrag av dårlige værforhold. Med egne GPS-ruter i Nordland og Troms er det mulig for legehelikoptrene å fly i dårlig sikt.

Stiftelsen Norsk Luftambulanse står bak utvikling, drift og finansiering av dette systemet som kalles Pins (Point in Space). Første rute ble åpnet i 2006 og i dag finnes over 100 slike ruter i Norge, inn til baser, lokalsamfunn og sykehus.

Kostbare å utvikle

I Nordland og Troms har vi ruter inn til blant annet Leknes, Narvik, Evenes, Evenskjær, Harstad, Bjarkøy, Finnsnes, Innhavet, Tromsø, Storsteinnes, Skjervøy, Storslett og Stokmarknes.

-En viktig GPS-rute er forbindelsen mellom Narvik og Troms. Den er mye i bruk og utgjør en viktig infrastruktur for pasientene, forteller generalsekretæren.

-Hver av rutene koster flere hundre tusen kroner å utvikle. Vi er svært glad for at så mange av kundene til Polar Kraft har valgt å støtte dette arbeidet over strømfakturaen, avslutter Stephen J.M. Sollid

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Illustrasjonsbilde av GPS-punkter i luften som danner innflyvningsruten
Illustrasjonsbilde av GPS-punkter i luften som danner innflyvningsruten
Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse/ Rolf Magnus W. Sæther
Last ned bilde
Pilot Lars Amdal testflyr Pins-rute på Vega
Pilot Lars Amdal testflyr Pins-rute på Vega
Foto: Stiftelsen Norsk Luftambulanse/ Rolf Magnus W. Sæther
Last ned bilde

Lenker

Om Stiftelsen Norsk Luftambulanse

Stiftelsen Norsk Luftambulanse er en ideell organisasjon som støttes av 300 000 privatpersoner og 4000 bedrifter.

Vårt datterselskap Norsk Luftambulanse Helikopter er et operatørselskap som driver legehelikoptervirksomhet på oppdrag fra staten. Norsk Luftambulanse Helikopter er operatør på alle landets 13 baser for legehelikopter.

Alle våre datterselskaper, Norsk Luftambulanse Helikopter, Norsk Luftambulanse Fly, Norsk Luftambulanse Teknologi og Ambulanseforum, er viktige for å oppnå vårt formål – å fremme avansert prehospital akuttmedisin.

Med innovasjon, forskning og utdanning av nødetater og helsepersonell bidrar hele Norsk Luftambulanse i arbeidet med å gjøre luftambulansetjenesten enda bedre.

Følg pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Luftambulanse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Luftambulanse

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye