Nytt samtaleprogram: New Visions in Conversation
– Museene skal gjenspeile det samfunnet de er en del av, og være en viktig premissleverandør i et demokratisk samfunn. Henie Onstad er opptatt av museenes samfunnsrolle og ønsker å vise solidaritet med kollegaer i Ukraina og internasjonalt. Derfor er vi glade for å lansere dette samtaleprogrammet som gir kunstnerne en plattform for å fremme sine perspektiver på situasjonen, sier Caroline Ugelstad, sjefskurator ved Henie Onstad Kunstsenter.
Programmet er del av Henie Onstads andre utgave av New Visions. The Henie Onstad Triennial for Photography and New Media. Triennalen ble for første gang vist i 2020 og tar mål av seg å vise kunstnere som jobber eksperimentelt med kamerabasert kunst. Den nye utgaven av Henie Onstad triennalen åpner i april 2023 og retter søkelys mot kunstnere fra Øst-Europa og Midtøsten.
– Til samtaleprogrammet har vi invitert kunstnere og teoretikere som både før og under fullskalainvasjonen av Ukraina har vært tydelige stemmer i samfunnsdebatten. Mange av dem retter oppmerksomheten mot den sentrale rollen teknologisk produserte bilder og infrastruktur gis ved krigføring. Enkelte av kunstnere er invitert til å utvikle nye verk til New Visions 2023, sier Susanne Østby Sæther, som er kurator for fotografi og nye medier ved Henie Onstad Kunstsenter.
Til triennalen samarbeider Henie Onstad med to internasjonale kuratorer, den latviske kuratoren Inga Lãce, som var medkurator for Kyiv-biennalen i 2021, og den palestinske kuratoren Reem Shadid. Sammen med Henie Onstad vil Lãce og Shadid lede samtaleprogrammet, i tillegg til den ukrainske kunstneren Lesia Vasylchenko, som er bosatt i Oslo.
Programmet er utviklet av Henie Onstad i samarbeid med Black Box Teater og Podium, og er støttet av Stiftelsen Fritt Ord.
Henie Onstad tar forbehold om endringer i programmet.
24. september: Cyberkrig og fiendtlig infrastruktur
Sted og tid: Henie Onstad Kunstsenter, auditoriet, kl. 15.00
Kunstneren Anna Engelhardt og medieviter Svitlana Matviyenko samtaler om russisk kolonialisme og post-sovjetiskinfrastruktur i digitale og fysiske rom. Engelhardt vil fokusere på sitt pågående arbeid med den strategiske bruken av strømnettet og annen elektromagnetisk infrastruktur i russisk krigføring, mens Matviyenko vil snakke om det hun kaller energiterrorisme sett i lys av den pågående invasjonen av Ukraina.
Energitilførsel og ressurser, og det å miste tilgang til dem, er også temaer som vil gå igjen i triennalen.
Anna Engelhardt (RU) er mediekunstner og forsker med base i London. Engelhardts arbeider retter et (de)kolonialt blikk mot post-sovjetiske infrastrukturer i digitale og fysiske rom, og hun har lenge markert seg som en regimekritisk russisk kunstner. Arbeidene hennes spenner over en rekke medier, inkludert video, programvare og performance. Engelhardt har en master i Forensic Architecture fra Goldsmiths, University of London, der hun for tiden gjennomfører sin doktorgrad. Hun har presentert arbeidene sine på Arkitekturbiennalen i Venezia, Ars Electronica, 67th International Short Film Festival Oberhausen og på Vancouver International Film Festival.
Svitlana Matviyenko (UA) er universitetslektor i kritisk medieanalyse ved School of Communication ved Simon Fraser University i Canada, men har siden utbruddet av krigen oppholdt seg i Ukraina. Matviyenko forsker på cyberkrigføring,desinformasjon, forholdet mellom medier og miljø, og på post-sovjetisk infrastruktur og teknologipolitikk. Blant hennes siste publikasjoner er boken Cyberwar and Revolution: Digital Subterfuge in Global Capitalism (Minnesota UP, 2019).
Samtalen modereres av Reem Shadid.
18. oktober: Ressursifisering av Ukraina
Sted og tid: Black Box, kl. 09.00-10.00
Frokostsamtale med Asia Bazdyrieva om «ressursifiseringen» av Ukraina; prosessen som gjør Ukraina til et sted for transaksjoner av ulike ressurser, inkludert naturressurser, territorier og mennesker. Som territorium har Ukraina blitt gjenstand for en dobbel kolonisering fra både Vest-Europa og det russiske imperiet. Bazdyrieva ser på noen av de materielle aspektene ved denne komplekse koloniale posisjonen i lys av den nåværende geopolitiske situasjonen.
Samtalen er basert på Bazdyrievas tekst «No Milk, No Love» publisert i e-flux journal #127 i mai 2022, og modereres av Lesia Vasylchenko.
Asia Bazdyrieva er kunstner, forfatter og forsker. Hun forsker på visuell kultur, (feministisk) epistemologi og miljøhumaniora, med vekt på sovjetisk modernitet og dets ideologiske og materielle implikasjoner. Sammen med designer og filmskaper Solveig Qu Suess driver hun prosjektet Geocinema, som utforsker mulighetene for en "planetarisk" kino. Geocinemable nominert til Schering Stiftung Award for Artistic Research (2020) og Golden Key Prize på Kassel Dokfest (2021).
Lesia Vasylchenko er kunstner og kurator. Som kunstner jobber hun på tvers av en rekke medier, inkludert video, fotografi og installasjon. Vasylchenko er medkurator for det kunstnerdrevne gallerirommet Podium i Oslo, og grunnlegger av «STRUKTURA. Time», et tverrfaglig initiativ for forskning og praksis innenfor billedkunst, mediearkeologi, litteratur og filosofi. Hun har en grad i journalistikk fra Taras Shevchenko National Universityof Kiev og Fine Arts fra Oslo National Academyof Arts. Vasylchenkos arbeider har blitt vist blant annet på Louvre-museet, Paris; Haus der Kulturen der Welt, Berlin; Haugar kunstmuseum, Tønsberg; Tenthaus Galleri, Oslo og The Wrong New Digital Art Biennale.
25. oktober: Aktivistisk film
Sted og tid kommer.
Kunstnerpresentasjon og samtale mellom de ukrainske filmskaperne Oleksiy Radinsky og Dana Kavelina om filmmediets aktivistiske potensial. Begge er opptatt av de brutale effektene av historiske hendelser og materielle strukturer fra sovjet og post-sovjettiden. Radinsky arbeider i et tradisjonelt dokumentarisk format, mens Kavelina benytter animasjon. Hvilke muligheter gir mediet og dets ulike uttrykksformer for å reflektere – og mulig endre – en politisk situasjon?
Oleksiy Radinsky (f. 1984) er filmskaper, forfatter og organisator. Han har laget flere dokumentarfilmer om post-sovjetisk arkitektur og infrastruktur, inkludert et pågående arbeid om gassledningen Nord Stream 2. Radinskyer medstifter av Visual Culture Research Centeri Kiev, en uavhengig plattform for samarbeid mellom akademiske, kunstneriske og aktivistiske miljøer. Visual Culture Research Center har organisert Kiev-biennalen siden første utgave i 2015.
Dana Kavelina (f. 1995) er kunstner, aktivist og filmskaper. Hun arbeider med tekst, maleri, grafikk, installasjon og animasjon. Kavelina tar for seg militær vold, krig og kjønn, med vekt på forholdet mellom historiske og kollektive traumer og mellom hukommelse og representasjon. Blant arbeidene hennes er den feministiske antikrigsfilmen Letter to a Turtledove (2020),som blant annet er basert på amatøropptak fra Donbass i Ukraina på 1930-tallet, da regionen ble sentral for klassekamp og for stalinistisk industrialisering av Sovjetunionen.
Samtalen modereres av Susanne Østby Sæther.
Nøkkelord
Kontakter
Therese ManusMarkeds- og kommunikasjonsdirektør
Tel:48064462tm@hok.noLiv Holte SteineKommunikasjonsrådgiver
Tel:97614919lhs@hok.noBilder


Om Henie Onstad Kunstsenter
Henie Onstad Kunstsenter er en ledende arena for nasjonal og internasjonal billedkunst, med et bredt utstillingsprogram, en sentral kunstsamling, samt aktiviteter innen musikk og performance. Kunstsenteret er omgitt av et praktfullt parkområde på Høvikodden i Bærum. I tillegg til utstillingsarealer på ca. 4000 m2, rommer senteret Lab for barn og unge, møtelokaler for utleie, egen butikk, samt Høvikodden kafé.
Følg pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Henie Onstad Kunstsenter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Henie Onstad Kunstsenter
Małgorzata Mirga-Tas’ monumental textile work on view at Henie Onstad6.6.2025 12:59:16 CEST | Press release
The Polish-Romani artist, activist and educator Małgorzata Mirga-Tas (b. 1978) made art history when she became the first Roma ever to represent a country at the Venice Biennale. Her monumental textile work Re-Enchanting the World received widespread acclaim in the Polish Pavilion in 2022. Now, parts of this remarkable work, alongside other textile pieces, will be featured in the exhibition Małgorzata Mirga-Tas: An Alternative Story, opening at Henie Onstad on Saturday 28 June, 2025.
Małgorzata Mirga-Tas' monumentale tekstilverk vises i ny utstilling på Henie Onstad5.6.2025 09:40:17 CEST | Pressemelding
Polsk-romske Małgorzata Mirga-Tas (f. 1978) skrev kunsthistorie da hun i 2022 ble den første romen som representerte et land på Venezia-biennalen. Hennes Re-Enchanting the World gjorde stor suksess i den polske paviljongen. Nå får publikum oppleve deler av dette storslåtte tekstilverket, sammen med andre arbeider, i utstillingen Małgorzata Mirga-Tas: En annen historie, som åpner på Henie Onstad Kunstsenter lørdag 28. juni.
Celebration of Lap-See Lam, the 2025 recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award15.5.2025 16:52:16 CEST | Press release
STOCKHOLM, 15 May 2025: Lap-See Lam, the 2025 recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award, was celebrated in Stockholm yesterday, at a reception hosted together with the Norwegian Embassy on the occasion of Lam's exhibition at the Moderna Museet in Stockholm.
Lap-See Lam receives The Lise Wilhelmsen Art Award 20252.4.2025 10:00:00 CEST | Press release
Henie Onstad Kunstsenter in Oslo, Norway, is delighted to announce Lap-See Lam as the 2025 recipient of The Lise Wilhelmsen Art Award, one of the most significant art awards in the world.
Lap-See Lam tildeles Lise Wilhelmsen Art Award 20252.4.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Den svenske kunstneren Lap-See Lam tildeles Lise Wilhelmsen Art Award 2025, en av verdens mest omfattende kunstpriser.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom