Nytt samarbeid mellom Ferner Jacobsen og Fretex

Ferner Jacobsen vil samle inn kvalitetsvarer til Fretex. De donerer også egne overskuddsvarer til gjenbruk.
Foto: Marit Othilie Thorvik, Fretex

- For Fretex er det kjærkomment å få overskuddsvarer fra Ferner Jacobsen. Mange av våre kunder er svært kvalitetsbevisste og vi vil gjerne tilby det de etterspør. Det er også gledelig å få mer klær og tilbehør til herrer, sier Kristin Hareide, kjedesjef i Fretex.

Varene fra Ferner Jacobsen vil komme for salg i Fretexbutikken i Fredrikstad og to av Oslobutikkene (Kirkeveien og Universitetsgata). Disse varene er merket med Ferner Jacobsen by Fretex.

Inntektene av bruktsalget i Fretexbutikkene bidrar årlig med 30 millioner kroner til Frelsesarmeens sosiale arbeid. Gjenbruk er i tillegg et viktig miljøtiltak.

- Med dette samarbeidet kan vi bidra enda mer til Frelsesarmeens sosiale arbeid og til et bedre miljø. Fretex er også en stor arbeidsinkluderingsbedrift som årlig bidrar til at over 1300 mennesker får nye muligheter i arbeidslivet, forteller Hareide.

I tillegg til at Fretex mottar overskuddsvarer oppfordrer nå Ferner Jacobsen sine kunder til å levere inn brukte klær, sko og tilbehør i egne butikker.  Det de får inn vil selges i Fretexbutikkene.  Hver nordmann har i gjennomsnitt 359 plagg i skapet, så potensialet er stort!

Handlenett laget av innvandrerkvinner

Ferner Jacobsen tilbyr også sine kunder et handlenett som er sydd av innvandrerkvinner i Moving Mamas og laget av overskuddstekstiler fra Princess. Logo er trykket på av Skaperverket i Tønsberg som drives av Frelsesarmeens Rusomsorg.

- Vi ser på Fretex som en seriøs aktør i markedet og de ble derfor et naturlig valg for oss, som samarbeidspartner i dette prosjektet. I lys av «Black Friday» hvor fokuset er rabatt og salg, så ønsker vi å donere våre overskuddsvarer til en organisasjon hvor overskuddet går til gode formål, sier daglig leder Øyvind Hjelkrem-Haug, Calle Ferner og Jessica Ferner-Johansen.

Foto: Marit Kjærvik  , Fretex
Foto; Marit Kjærvik, Fretex