Nytt samarbeid mellom Facebook, Faktisk og Medietilsynet om å avdekke falske nyheter

Medietilsynet jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere - og lørdag 19. august ruller Facebook ut annonser i blant annet VG Lørdag, Dagbladet Lørdag, Aftenposten og Amedias lokalaviser. Denne kampanjen skal bidra til å ruste det norske folk til å oppdage falske nyheter på nettet. Annonsene er en del at et samarbeid mellom Facebook, Faktisk.no og Medietilsynet i forbindelse med Stortingsvalget.
Topper alle nyhetsfeeder til norske Facebook-kontoer fra mandag
Fra mandag av vil tipsene også være tilgjengelig på toppen av folks nyhetsfeed i Facebook-appen, og folk kunne klikke videre derfra til både Faktisk.no og Medietilsynets sider om mediekompetanse.
– At Facebook tar et slikt initiativ i Norge, og i tillegg ønsker å involvere mediemyndigheten og faktasjekkere ser vi veldig positivt på. Vi ønsker å stimulere folk til kritisk tenkning til det man ser, hører og konsumerer av mediebudskap, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø.
15 prosent av nordmenn har en eller flere ganger delt en nyhet som de mistenkte eller visste var usann.
Over halvparten av den norske befolkningen ser nyheter de ikke opplever som helt sanne ukentlig eller oftere
Jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere
– Dette er høye tall, og Medietilsynet jobber nå aktivt for å gi befolkningen gode verktøy for bedre å kunne skille mellom ulike typer medieinnhold, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø. Vi håper med disse ti tipsene at folk kan bli mer kritiske til det de leser og deler. Hver og en av oss har et ansvar for å begrense spredningen av falske nyheter.
Ta vår nye Facebook-quiz og test deg selv i hvor god du er til å avsløre «fake news»
Nøkkelord
Kontakter
Tone Gunhild Haugan-HepsøRådgiver
Tel:69301243 / 48229180tonegunhild.haugan@medietilsynet.noBilder

Dokumenter
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
TV 2 får gebyr for brot på sponseregelverket12.12.2025 07:51:30 CET | Pressemelding
Medietilsynet gir TV 2 gebyr på 300 000 kroner for brot på sponsereglane under sommarens Tour de France. Sponsorplakatane i sendingane hadde for lang varigheit.
X får 1,4 milliarder kroner i bot av EU – viktig for brukernes sikkerhet, sier Medietilsynet11.12.2025 12:31:32 CET | Pressemelding
EU-kommisjonen bøtelegger X med 120 millioner euro, drøyt 1,4 milliarder kroner, for alvorlige brudd på Digital Services Act, DSA.
Medietilsynet foreslår endringer i mediestøtten19.11.2025 13:22:08 CET | Pressemelding
Flere endringer foreslås for å gjøre de direkte mediestøtteordningene mer treffsikre og forutsigbare.
Medietilsynet: DSA vil styrke brukernes rettigheter overfor sosiale medier-plattformene17.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet støtter regjeringens forslag om å innføre forordningen for digitale tjenester i norsk lov, og oppfordrer til å legge vekt på utfordringer på sosiale medier.
TV 2 får advarsel av Medietilsynet14.11.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Medietilsynet har gitt TV 2 advarsel etter flere brudd på reglene om aldersgrenser i bildeprogramloven. Tilsynet fant regelbrudd på programseriene Fighter og Norge bak fasaden.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
