Nytt samarbeid mellom Facebook, Faktisk og Medietilsynet om å avdekke falske nyheter

Medietilsynet jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere - og lørdag 19. august ruller Facebook ut annonser i blant annet VG Lørdag, Dagbladet Lørdag, Aftenposten og Amedias lokalaviser. Denne kampanjen skal bidra til å ruste det norske folk til å oppdage falske nyheter på nettet. Annonsene er en del at et samarbeid mellom Facebook, Faktisk.no og Medietilsynet i forbindelse med Stortingsvalget.
Topper alle nyhetsfeeder til norske Facebook-kontoer fra mandag
Fra mandag av vil tipsene også være tilgjengelig på toppen av folks nyhetsfeed i Facebook-appen, og folk kunne klikke videre derfra til både Faktisk.no og Medietilsynets sider om mediekompetanse.
– At Facebook tar et slikt initiativ i Norge, og i tillegg ønsker å involvere mediemyndigheten og faktasjekkere ser vi veldig positivt på. Vi ønsker å stimulere folk til kritisk tenkning til det man ser, hører og konsumerer av mediebudskap, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø.
15 prosent av nordmenn har en eller flere ganger delt en nyhet som de mistenkte eller visste var usann.
Over halvparten av den norske befolkningen ser nyheter de ikke opplever som helt sanne ukentlig eller oftere
Jobber for å skape bevisste og kritiske mediebrukere
– Dette er høye tall, og Medietilsynet jobber nå aktivt for å gi befolkningen gode verktøy for bedre å kunne skille mellom ulike typer medieinnhold, sier rådgiver Tone Haugan-Hepsø. Vi håper med disse ti tipsene at folk kan bli mer kritiske til det de leser og deler. Hver og en av oss har et ansvar for å begrense spredningen av falske nyheter.
Ta vår nye Facebook-quiz og test deg selv i hvor god du er til å avsløre «fake news»
Nøkkelord
Kontakter
Tone Gunhild Haugan-HepsøRådgiver
Tel:69301243 / 48229180tonegunhild.haugan@medietilsynet.noBilder

Dokumenter
Lenker
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom