Nytt og nært fra Gundelach

Vi er stolte over å kunne presentere Gundelachs første Sony-slipp. «Vi er nærme nå» er en låt om menneskelig forbindelse, og hvordan den kan forandres over tid eller i løpet av et øyeblikk. Tematisk handler den ikke bare om kjærlighetsforhold, men også vennskap, forbindelsen mellom foreldre og barn eller den man har til seg selv.

Vi er nærme nå - cover

Artisten, låtskriveren og produsenten Gundelach gir ut stemningsfulle «Vi er nærme nå», hvor han synger både på norsk og engelsk. Siden han begynte å dele musikken sin i 2015 har Gundelach etablert seg som indie-electroens melankolske prins, med engasjerte fans over hele verden, og denne låten gir dem mer av det de elsker, men med en litt ny vri
Gundelach balanserer mellom det introverte og mørke, med noir-aktiganalog produksjon og lyst lekende vakker falsettsang. Fra før han engang var gammel nok til å komme inn på klubber har Kai Gundelach fra Oslo opptrådt som DJ og artist, og turnéer i hele Europa samt festivalopptredener (blant annet Øya og Roskilde) har sementert et rykte som en formidabel liveartist.
EP’en «Gundelach» (2016), og albumene «Baltus» (2018) og «My Frail Body» (2020) fikk strålende kritikker med låter som fikk rotasjon på radiostasjoner over hele Europa, blant annet BBC Radio 1, i tillegg til hjemlige NRK P3. Spotify valgte ham ut som et talent å følge med på, han har samarbeidet med artister som ARY og Aurora, og har mottatt Spellemann-nominasjoner i kategoriene Mannlig Popsolist (2016), Produsent (2018) og Electronica (2020).
Pandemien som satt ikke bare turnéplaner, men hele verden på pause, ga Gundelach inspirasjon og ro til å være ekstra åpen og søkende i forbindelse med å skape og spille inn ny musikk. Mye inspirasjon er hentet fra norsk natur og mytologiske vesener, og «Vi er nærme nå» har et drømmende og sensuelt lydlandskap som balanserer mellom dysterhet og håp. Litt som vi alle har gjort i snart halvannet år. Låten er første smakebit fra et kommende album, og den er tilgjengelig fra fredag 20. august.

Vi er nærme nå - cover
Gundelach (c) Rokseth