Nytt lokomotiv bedrer godskapasiteten i Norge
Med et nytt og sterkere lokomotiv kan ett godstog frakte like mye som 30 lastebiler. Lokomotivet takler den tøffe norske naturen, krever mindre energi og kan bidra til færre forsinkelser på jernbanenettet.

Green Cargo er først ut i Norge og blant de første i hele Europa, med to nye godslokomotiver av typen Eurodual, som har to motorer (elektrisk og diesel). Denne kombinasjonen gjør at togene kan gå på hele jernbanenettet i Norge, spare energi og ta godstrafikken et betydelig skritt framover.
Har en umiddelbar effekt
Lokomotivene er levert av sveitsiske Stadler og egner seg godt for norske vintre og norsk topografi.
– Som infrastrukturforvalter er vi veldig positive til at en sentral godsoperatør investerer i nytt og topp moderne lokomotiver. Det gir umiddelbart en effekt – både på kapasiteten og effektiviteten i godstrafikken. Dette er med på å styrke konkurransefortrinnet til gods på bane, sier godsdirektør i Bane NOR, Oskar Stenstrøm.
Bidrar til bedre punktlighet
Bane NOR har som mål å tilrettelegge for lengre og tyngre tog, men krevende topografi og manglende kjørestrøm er en utfordring.
– Med unntak av korte møtespor, som begrenser lengden på togene, så finnes det restriksjoner i antall godstog og hvilke lokomotiver som kan kobles sammen på ulike strekninger. Det er viktig å finne løsninger til lengre tog, både gjennom å bygge ut krysningsspor og på andre måter. Denne typen lokomotiv kan også redusere risikoen for at det blir stående fast og dermed bidra til bedre punktlighet i togtrafikken, legger Stenstrøm til.
Øker kapasiteten på jernbanen
Administrerende direktør i Green Cargo Norge AS, Bengt Fors, ser fram til at de nye lokomotivene tas i bruk innen kort tid. Med sine seks akslinger skiller trekkraften til lokomotivet seg positivt ut. Der hvor to fire-akslede elektriske lokomotiver har vært nødvendig for å dra et godstog, kan nå ett Eurodual-lokomotiv trekke toget alene.
– Sterkere lokomotiv gir oss muligheten til å kjøre både lengre og tyngre godstog framover, og er en viktig brikke for å kunne flytte mer godstrafikk over fra veg til jernbane. Et normallastet godstog tilsvarer rundt 20 lastebiler med henger. Med Eurodual-lokomotiv kan vi øke dette med 50 prosent, forteller en stolt Bengt Fors.
Mer miljøvennlig løsning
Green Cargo kjørerhver dag seks godstog tur-retur mellom Oslo-Stavanger, Oslo-Bergen og Oslo-Trondheim.
– Å frakte gods på jernbane er energibesparende og miljøeffektivt. Vi som jobber med dette har en stor påvirkningskraft på både miljøet og på hvilken transportløsning kunden velger, avslutter Bengt Fors.
Nøkkelord
Kontakter
Bengt ForsAdministrerende direktørGreen Cargo
Tel:+46 104 557 800Oskar StenstrømGodsdirektørBane NOR
Tel:+47 907 09 081Bilder


Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Mer fornøyde togpassasjerer19.7.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
De siste årene har Bane NOR jobbet målrettet med å gi bedre informasjon til deg som reiser med tog – både i hverdagen og når det er stans. Det har gitt resultater.
Flere sykkelhotell står tomme14.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Vi har tusenvis av p-plasser for sykkel ved 39 togstasjoner. Dessverre står alt for mange tomme. Etter ferien håper vi flere gjør som i Tønsberg, Moss og Kolbotn; tråkker utslippsfritt til toget.
Togselskapenes beste reisetips11.7.2022 11:07:30 CEST | Pressemelding
Er du en av dem som ikke har pass eller har fått problemer med flyturen? Norgesferie er et godt alternativ og togselskapene gjør den enda bedre for deg i år.
Sterk nedgang i sporfeil på jernbanen8.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Vi jobber jevnt og trutt med vedlikehold av jernbanen. Nå ser vi noen resultater: I 2018 førte 230 sporfeil til materielle skader. Hittil i år er det to.
Nå setter Bane NOR høye krav til utslippskutt28.6.2022 14:24:14 CEST | Pressemelding
Å kjøre tog er utslippsfri og grønn transport. Å bygge og vedlikeholde jernbane har kostnader for klima og miljø. Derfor vil vi halvere utslippene innen 2030.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom