TECO 2030 ASA

Nytt konsept fra TECO 2030 gjør at skip kan seile helt utslippsfritt

Del
(Lysaker, 2. juni 2021): TECO 2030 ASA (OSE-Ticker: TECO) har i dag lansert et nytt konsept som gjør at skip som går på fossile drivstoff vil kunne seile helt utslippsfritt ved å bytte ut minst en av motorene sine med en hydrogenbasert brenselcelle.
TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel
TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel

– Vi i TECO 2030 jobber med å gjøre den maritime industrien mer klima- og miljøvennlig, og vi gjør dette ved å utvikle hydrogenbaserte brenselceller, altså morgendagens motor, sier Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA.

– Med vår brenselcelleteknologi, som har fått navnet TECO Marine Fuel Cell, kan skip seile helt utslippsfritt, enten hele tiden eller på kortere strekninger, slik som når de seiler inn og ut av havner, eller når de ligger til kai, sier Enger.

TECO 2030s Zero EmissionsOperationConcept gjør at skip som seiler mellom ulike land, slik som cruiseskip og ferger, vil kunne bli i stand til å overholde alle de ulike utslippsreguleringene de måtte møte når de krysser landegrenser.

Strengere regulering

Mange land har igangsatt strenge tiltak for å redusere utslippene av drivhusgasser, slik som å introdusere regler som gjør det forbudt for skip som ikke er utslippsfrie å ferdes i enkelte områder. Fra 2026 vil det for eksempel bli innført krav om at alle cruiseskip og ferger som seiler på de norske verdensarvfjordene skal være helt utslippsfrie.

– Ved å bytte ut en eller flere av motorene med en TECO Marine Fuel Cell, vil det bli mulig for eksisterende skip å bli nullutslipp og dermed kunne seile i områder der denne typen restriksjoner er innført, sier Enger.

– De vil da få fremtidens motor og vil kunne seile inn og ut av havner uten å slippe ut noe annet enn vann og varm luft, sier han.

Morgendagens motor

TECO 2030 leverer brenselceller av ulik størrelse, fra 400 kW til 25 MW, og det betyr at de kan sørge for at skipene de blir installert i får stabil drift uavhengig av hvor stor motoren de erstatter er.

Hydrogenbaserte brenselceller er som batterier som ikke trenger å lades. De produserer strøm og varme, og fungerer omtrent på samme måte som vanlige forbrenningsmotorer, men bruker hydrogen i stedet for bensin eller diesel. Hydrogen slipper kun ut vann og vanndamp. Ved å bytte fra fossile drivstoff til såkalt grønt hydrogen, som er produsert ved hjelp av fornybar energi, kan skip derfor bli helt utslippsfrie.

Youtube release: https://youtu.be/pNwBmLi3d74

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.TECO 2030 Zero Emission Operation Concept VesselVideokanal

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel
TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel
Last ned bilde
Visual illustrasjon av hvordan en brenselcelle kan bli erstattet med en motor ombord.
Visual illustrasjon av hvordan en brenselcelle kan bli erstattet med en motor ombord.
Last ned bilde

Lenker

Om TECO 2030 ASA

TECO 2030 ASA
TECO 2030 ASA
Lysaker Torg 45
1366 Lysaker

+47 672 00 300http://www.teco2030.no

TECO 2030 (OSE: TECO) utvikler teknologi som vil gjøre skipsfarten mer klima- og miljøvennlig, og som kan bidra til at vi når målet til FNs sjøfartsorganisasjon om å kutte CO₂-utslipp fra internasjonal skipsfart med 40 prosent innen 2030. Selskapet utvikler blant annet hydrogenbaserte brenselceller som vil gjøre det mulig for skip og andre tunge kjøretøyer å bli helt utslippsfrie.

Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

TECO 2030 kunngjør strategisk skifte til global leverandør av brenselcelleteknologi26.9.2024 07:00:00 CEST | Pressemelding

(Lysaker, Norge, 26. september 2024) – TECO 2030 er begeistret over å kunngjøre et strategisk skifte fra å produsere brenselceller i Norge i dag til å posisjonere seg som en global teknologileverandør. Ved å tilby lisensavtaler til internasjonale partnere er TECO 2030 klar til å akselerere den globale adopsjonen av sin brenselcelleteknologi for tungtransport. Dette skiftet gjør det mulig for selskapet å fokusere på sin kjernekompetanse for å låse opp nye vekstmuligheter internasjonalt. Produksjonen av stacker kan fortsatt finne sted i Norge.

TECO 2030 Announces Strategic Shift to Global Fuel Cell Technology Provider26.9.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, September 26th, 2024) – TECO 2030 is excited to announce a strategic shift from manufacturing fuel cells in Norway at present, to positioning itself as a global technology provider. By offering licensing agreements to international partners, TECO 2030 is poised to accelerate the global adoption of its fuel cell technology in heavy-duty applications. This shift allows the company to focus on its core technology to unlock new international growth opportunities. Stack production might still take place in Norway.

Samskip joins TECO 2030’s Horizon Europe project “HyEkoTank”30.8.2024 07:00:00 CEST | Press release

(Lysaker, Norway, August 30th 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and the HyEkoTank consortium are proud to announce that Samskip has been formally approved by the EU as partner in the HyEkoTank project. The consortium also announces that the vessel to be retrofitted with their zero-emission technology will be Samskip’s MPP vessel Kvitnos. Samskip Kvitnos, built in 2015, is a cargo ship which operates in a fixed route on a weekly multipurpose service from Rotterdam, along the Norwegian west coast, all the way north to Hammerfest.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye