TECO 2030 ASA

Nytt konsept fra TECO 2030 gjør at skip kan seile helt utslippsfritt

Del
(Lysaker, 2. juni 2021): TECO 2030 ASA (OSE-Ticker: TECO) har i dag lansert et nytt konsept som gjør at skip som går på fossile drivstoff vil kunne seile helt utslippsfritt ved å bytte ut minst en av motorene sine med en hydrogenbasert brenselcelle.
TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel
TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel

– Vi i TECO 2030 jobber med å gjøre den maritime industrien mer klima- og miljøvennlig, og vi gjør dette ved å utvikle hydrogenbaserte brenselceller, altså morgendagens motor, sier Tore Enger, konsernleder for TECO 2030 ASA.

– Med vår brenselcelleteknologi, som har fått navnet TECO Marine Fuel Cell, kan skip seile helt utslippsfritt, enten hele tiden eller på kortere strekninger, slik som når de seiler inn og ut av havner, eller når de ligger til kai, sier Enger.

TECO 2030s Zero EmissionsOperationConcept gjør at skip som seiler mellom ulike land, slik som cruiseskip og ferger, vil kunne bli i stand til å overholde alle de ulike utslippsreguleringene de måtte møte når de krysser landegrenser.

Strengere regulering

Mange land har igangsatt strenge tiltak for å redusere utslippene av drivhusgasser, slik som å introdusere regler som gjør det forbudt for skip som ikke er utslippsfrie å ferdes i enkelte områder. Fra 2026 vil det for eksempel bli innført krav om at alle cruiseskip og ferger som seiler på de norske verdensarvfjordene skal være helt utslippsfrie.

– Ved å bytte ut en eller flere av motorene med en TECO Marine Fuel Cell, vil det bli mulig for eksisterende skip å bli nullutslipp og dermed kunne seile i områder der denne typen restriksjoner er innført, sier Enger.

– De vil da få fremtidens motor og vil kunne seile inn og ut av havner uten å slippe ut noe annet enn vann og varm luft, sier han.

Morgendagens motor

TECO 2030 leverer brenselceller av ulik størrelse, fra 400 kW til 25 MW, og det betyr at de kan sørge for at skipene de blir installert i får stabil drift uavhengig av hvor stor motoren de erstatter er.

Hydrogenbaserte brenselceller er som batterier som ikke trenger å lades. De produserer strøm og varme, og fungerer omtrent på samme måte som vanlige forbrenningsmotorer, men bruker hydrogen i stedet for bensin eller diesel. Hydrogen slipper kun ut vann og vanndamp. Ved å bytte fra fossile drivstoff til såkalt grønt hydrogen, som er produsert ved hjelp av fornybar energi, kan skip derfor bli helt utslippsfrie.

Youtube release: https://youtu.be/pNwBmLi3d74

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.TECO 2030 Zero Emission Operation Concept VesselVideokanal

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel
TECO 2030 Zero Emission Operation Concept Vessel
Last ned bilde
Visual illustrasjon av hvordan en brenselcelle kan bli erstattet med en motor ombord.
Visual illustrasjon av hvordan en brenselcelle kan bli erstattet med en motor ombord.
Last ned bilde

Lenker

Om TECO 2030 ASA

TECO 2030 ASA
TECO 2030 ASA
Lysaker Torg 45
1366 Lysaker

+47 672 00 300http://www.teco2030.no

TECO 2030 (OSE: TECO) utvikler teknologi som vil gjøre skipsfarten mer klima- og miljøvennlig, og som kan bidra til at vi når målet til FNs sjøfartsorganisasjon om å kutte CO₂-utslipp fra internasjonal skipsfart med 40 prosent innen 2030. Selskapet utvikler blant annet hydrogenbaserte brenselceller som vil gjøre det mulig for skip og andre tunge kjøretøyer å bli helt utslippsfrie.

Følg pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TECO 2030 ASA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra TECO 2030 ASA

TECO 2030 and Umoe Mandal receives preliminary approval for high-speed vessel design29.2.2024 07:00:00 CET | Press release

(Lysaker, Norway, February 29th, 2024): TECO 2030 (OSE: TECO, OTC: TECFF, ISIN: NO0010887516) and Umoe Mandal successfully receives “approval of preliminary design” from the Norwegian Maritime Authority for a multimegawatt hydrogen fuel cell powered high-speed vessel design. The preliminary approval is a result of the application submitted earlier this month and is the first stage of the design and approval process for constructing a fuel cell powered vessel.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye