Bane NOR

Nytt godsselskap skal spare veiene for 10 000 trailere

Del
Nykommeren Onrail har sin aller første avgang med godstog fra Oslo til Åndalsnes søndag 25. april. Det ferske godsselskapet har jobbet tett med Bane NOR for å etablere seg, og fyller et stort behov i Romsdalen for å få gods fra vei og over til jernbane.
Onrail testkjørte lokomotivet på vei fra Oslo til Åndalsnes i dag. Her har toget et stopp på Fåberg langs Dovrebanen. Lokomotivfører i Onrail, Mona Johanne Samdahl er fotograf.
Onrail testkjørte lokomotivet på vei fra Oslo til Åndalsnes i dag. Her har toget et stopp på Fåberg langs Dovrebanen. Lokomotivfører i Onrail, Mona Johanne Samdahl er fotograf.

Det er de to lokførerne Henning Aandal og Per Ivar Berntsen som er gründerne bak Onrail.

– På bilturer opp og ned Gudbrandsdalen har vi passert betydelig med trailere på veien. Som lokførere har vi tenkt at vi både har nettverket, bakgrunnen og kompetansen som skal til for å få mer gods over på jernbanen. Da fjellet Veslemannen i Romsdalen raste høsten 2019 og Raumabanen igjen kunne åpne for ordinær togtrafikk satte vi i gang og etablerte Onrail, forteller styreleder Henning Aandal. 

Motivasjonen? Å bidra til en mer miljøvennlig godstransport på en strekning hvor det ikke har gått godstog siden 2018. Og å spare veiene i Romsdalen og Gudbrandsdalen for 10 000 trailere i året.  Men, hvordan skal de lykkes?

– Vi er et lite godsselskap og gjør noen ting litt annerledes. Vi holder oss med en tynnere administrasjon, alle i administrasjonen er utdannet lokførere og har mye kunnskap om jernbanen. Og, vi tilbyr avganger som næringslivet trenger, forteller Aandal.

Møter kundenes behov
Selskapet opplever at de blir heiet fram og ønsket velkommen av bransjen.

– Bransjen har et oppriktig ønske om at vi skal komme oss på sporet. Vi har samarbeidet godt med Bane NOR, som vil at det skal være like vilkår også for en nykommer. Nå ser vi fram til å frakte blant annet mat og pakker t/r Møre og Romsdal, sier Aandal.

PostNord, ASKO, Freja, Yara, Greencarrier, Eimskip, Bama, Nor-log Thermo, Bring og Posten kommer til å bruke godstoget.

– Det er næringslivet vi er til for. Vi har snakket med næringslivet på forhånd for å høre hvilke behov de har og oppfylt deres ønske om kveldstog begge veier fem ganger i uka, sier Aandal.

Tett og godt samarbeid
– Vi ønsker Onrail hjertelig velkommen til jernbanefamilien. Det er en stor begivenhet at et nytt godsselskap blir lansert og vi er veldig glade for at det igjen går godstrafikk på Raumabanen, forteller leder for marked- og kundeutvikling av godstrafikk i Bane NOR, Eirik Fure.  

Mye må på plass for at et nytt selskap skal kunne kjøre på det norske jernbanenettet.
Som forvalter av infrastrukturen i Norge har Bane NOR en viktig oppgave med å legge til rette for mer gods på bane, og har samarbeidet tett med Onrail siden selskapet etablerte seg. Blant annet om puslespillet med å finne rutetider som passer, hjelpe til med å søke om å bli terminaloperatør og å få på plass en avtale om sportilgang.

Bane NOR har også koordinert med de andre godsoperatørene på terminalene i Alnabru og Åndalsnes for å gjøre plass til togene og til lasting og lossing. Statens jernbanetilsyn sin rolle er å gi nødvendig lisens og sikkerhetssertifikat slik at Onrail kan kjøre tog.

På terminalene på Alnabru og Åndalsnes er store trucker, såkalte «reachstackere» klare for å laste og losse vognene med kontainere og semitraller. Hvert tog skal kjøre med tolv kombivogner. Hver vogn måler 30 meter og kan romme fire kontainere eller to semitraller. Godstoget kjører 75 % elektrisk. Raumabanen er ikke elektrifisert, slik at Onrail bytter lokomotiv på Dombås. Rc4 og TMe skal benyttes som lokomotiver.

Nøkkelord

Kontakter

Onrail AS:
Henning Aandal, styreleder
henning.aandal@onrail.no
90 91 23 10
www.onrail.no


Bane NOR:
Eirik Fure, leder for marked- og kundeutvikling,
468 44 360
eirik.fure@banenor.no

Bilder

Onrail testkjørte lokomotivet på vei fra Oslo til Åndalsnes i dag. Her har toget et stopp på Fåberg langs Dovrebanen. Lokomotivfører i Onrail, Mona Johanne Samdahl er fotograf.
Onrail testkjørte lokomotivet på vei fra Oslo til Åndalsnes i dag. Her har toget et stopp på Fåberg langs Dovrebanen. Lokomotivfører i Onrail, Mona Johanne Samdahl er fotograf.
Last ned bilde
På søndag 25. april har dette lokomotivet sin første avgang med gods fra Oslo til Åndalsnes. Foto: Onrail.
På søndag 25. april har dette lokomotivet sin første avgang med gods fra Oslo til Åndalsnes. Foto: Onrail.
Last ned bilde
Onrail på plass på godsterminalen i Åndalsnes i dag, med stortruck klar for å laste og losse gods når første tog ankommer natt til mandag. Foto: Leif Olestad
Onrail på plass på godsterminalen i Åndalsnes i dag, med stortruck klar for å laste og losse gods når første tog ankommer natt til mandag. Foto: Leif Olestad
Last ned bilde

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye