Nyskapende samarbeid gir kvalitetskaffe til kaffetørste nordmenn

Litt over ett år har gått siden en liten gruppe småbønder fra Guatemala besøkte Norge. Kaffebøndene fra fjellregionen Sierra de los Cuchumatanes hadde aldri hadde vært i Europa før. De kom for å promotere kvalitetskaffen de selv produserer. Les den utrolige suksesshistorien her.
Maria Caspar Escobar er blant kaffebøndene Utviklingsfondet støtter i Guatemala. Maria har vunnet priser for kvaliteten på kaffen sin, noe hun er tydelig stolt over. Kaffeplanten hun viser fram på bildet er derimot ikke helt klar til å høste enda. Foto: Utviklingsfondet

- Kjeldsberg kaffe har tatt en sjanse ved å kjøpe denne kaffen fra småbøndene vi jobber med, sier Jan Thomas Odegard, leder for Utviklingsfondet.

Organisasjonen har i over 40 år jobbet for å bekjempe sult og fattigdom, og har de siste åtte årene jobbet tett med kaffebøndene i høylandet i Guatemala. Et av målene har vært å importere kaffe til Europa. I fjor organiserte Utviklingsfondet norgesbesøket som nå har resultert i at Kjeldsberg Kaffe har importert 300 sekker med kaffe. Denne uken kan du få kjøpt den på alle REMA 1000s butikker over hele landet.

- Dette betyr utrolig mye for småbøndene vi jobber sammen med. Kaffe er også en sårbar plante for klimaendringer, og det at bedrifter som Kjeldsberg tør å satse på å handle fra disse småbøndene til en skikkelig pris, gjør det mulig for de å investere i gården sin slik at de er bedre rustet for framtiden, fortsetter Odegard. – Dette er et eksempel bærekraftig utvikling i praksis.

- Det å få besøk av de som faktisk produserer råkaffen, og få innsikt i hvor utfordringene i hverdagen deres ligger ble en stor motivasjon for å inngå et samarbeid med kooperativet fra Guatemala. Eksempelvis er det en betydelig risiko for at kaffebøndene ikke har økonomi til å produsere god nok råkaffe når kaffeprisene er lave, noe vi og alle andre aktører i kaffebransjen er avhengig av. For å sikre dette fremover må vi ta vår del av ansvaret, og da er et slikt prosjekt en skikkelig «energiboost» for oss, sier Jan Erik Glimsholt, daglig leder Kjeldsberg Kaffebrenneri AS

Kvinner som bryter barrierer

En av kaffeprodusentene som var i Norge for ett år siden heter Josefa Eveliq Hernández og er 38 år gammel. Hun er den første kvinnen i sitt lokalmiljø som leder et eget kaffekooperativ, der de jobber for å bedre både økonomien, rettighetene og kaffekvaliteten for småbøndene i området hun bor i.

Det er vanskelig å jobbe med kaffeproduksjon, fordi det krever en del muskelkraft. Noen ganger må jeg leie inn arbeidskraft, men det er jeg som tar ansvar for hele prosesseringen av kaffe, sier hun og legger til at hun er stolt av å være kaffeprodusent.

Hun brakte med seg sin egen kaffe fra Guatemala, som ble brent på laboratoriet til Kjeldsberg i Trondheim. Kaffen smakes så gjennom cupping; en type testsmaking for kaffeproffer.

Klimaendringer gjør det vanskelig å dyrke kaffe i lavtliggende områder. Økt temperatur gir nye skadedyr og sykdommer, noe som truer kaffeplantasjene.

Mer enn bare en kopp kaffe

Kaffen fra de guatemalanske småbøndene er sertifisert både økologisk og fair trade. Det vil si at den er produsert og markedsført under rettferdige forhold. En slik sertifisering er mer enn bare et stempel på papiret: Det gir en garanti for rettferdige priser for småskala kaffeprodusenter, og det bidrar til bedre livsvilkår for familier. Det gir ekstra midler til kooperativet, midler som blir brukt til investeringer i utdanning og mer dyrkbar jord, og som fremmer likestilling og rettferdig behandling for alle. Det lille ekstra beløpet man betaler for kaffen er det som gjør at kaffekooperativet er bærekraftig, hele veien fra deres jord til ditt bord.

Kjeldsberg var villig til å betale 50 dollar mer per sekk for kaffen enn de ville fått på det nasjonale hjemmemarkedet i Guatemala. Det gjør det mulig for kaffeprodusenter som Josefa å sende barna sine på skolen og sørge for et bedre liv for seg selv og familien. Det er rett og slett mye mer enn bare en kopp kaffe!

-Vi vet at kaffe er en risikovare og vi betaler gjerne litt mer for å for å forsikre oss om at produktet vi selger kan nytes med den beste samvittighet. Våren 2015 ble Kjeldsberg 100% sertifisert. Det vil si at vi siden den gang har produsert utelukkende sertifisert kaffe som kommer fra godkjente kaffefarmer. I dette inngår blant annet at miljøet ivaretas på en bærekraftig måte, at arbeiderne er sikret en minstelønn og at barnearbeid er forbudt. Disse faktorene bidrar til å skape en tryggere hverdag for kaffebonden, og sikrer en mer bærekraftig kaffefremtid, noe som både vi og forbruker vil nyte godt av, konkluderer daglig leder Jan Erik Glimsholt i Kjeldsberg Kaffebrenneri AS.

Josefa Eveliq Hernández i debatt med blant annet Utviklingsminister Dag-Inge Ulstein på Kulturhuset i Oslo i 2019. Foto: Utviklingsfondet
Jan Thomas Odegard er daglig leder av Utviklingsfondet. Han er stolt over kaffesamarbeidet med Kjeldsberg. Foto: Utviklingsfondet
Josefa Eveliq Hernández er blant kaffeprodusentene som har solgt kaffe til Kjeldsberg Kaffebrenneri AS.
Jan Erik Glimsholt er administrerende direktør for Kjeldsberg Kaffebrenneri AS. Foto: Kjeldsberg Kaffebrenneri AS

Utviklingsfondet bekjemper sult og fattigdom. Vi investerer i gode løsninger som gjør at flere kan få en bedre hverdag. Hvert år når vi ut til over en halv million mennesker i Afrika, Asia og Mellom-Amerika.