Nye Veier utlyser tilbudskonkurranse for E6 Ulsberg - Vindåsliene

Nye Veier AS søker entreprenør til å bygge firefelts motorvei på strekningen mellom Ulsberg i Rennebu og Vindåsliene i Midtre Gauldal. Tilbudskonferanse arrangeres 26. mars.

– Dagens E6 er ulykkesbelastet og har gjennomgående lav standard. Det er flere trafikkfarlige partier, og det er mange som lenge har ønsket seg en ny vei, sier Johan ArntVatnan, prosjektdirektør i Nye Veier E6 Trøndelag.

Den 25 kilometer lange strekningen mellom Ulsberg og Vindåsliene går stort sett i jomfruelig terreng på østsiden av Dovrebanen. Med den nye motorveien er det planlagt to tunneler: Ulsbergtunnelen (1,4 km) og Vindåslitunnelen (2km). Prosjektet inneholder flere broer og betongkonstruksjoner samt at store mengder med masse skal flyttes. Kontraktstørrelsen er av Nye Veier anslått til ca. 2,6 mrd. kroner eks. mva. Prosjektet er tenkt gjennomført i perioden 2020-2023.

Kommer i EU-Supply i uke 12

Konkurransegrunnlaget vil bli gjort tilgjengelig i EU-Supply i uke 12. Det legges opp til en tilbudskonferanse for interesserte entreprenører 26. mars. På tilbudskonferansen vil Nye Veier orientere nærmere om prosjektet og gjennomgå de viktigste punktene i konkurransegrunnlaget.

– Vi gleder oss til å komme i dialog med entreprenører for å finne en god partner for samhandling gjennom hele prosjektet, sier Vatnan.

Prioritert strekning

I desember 2018 ble det kjent at prosjektet E6 Ulsberg–Vindåsliene er fremskyndet i Nye Veiers porteføljeprioritering.Vatnanmener at denne prioriteringen vil bidra til en helhetlig og sammenhengende utbygging fordi Statens vegvesen allerede er i gang med ny E6 videre nordover gjennom Soknedalen.

Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør
johan.arnt.vatnan@nyeveier.no

Lars Bjørgård, utbyggingssjef
lars.bjorgaard@nyeveier.no

Trafikkberegninger viser stor trafikkvekst forbi Lillehammer22.4.2021 13:26:52 CEST | Pressemelding

I Nasjonal transportplan, som ble lagt frem tidligere i år, fremkommer det at transport på vei kommer til å øke i årene som kommer. Spesielt gjelder dette for lange reiser, der persontrafikken med bil er beregnet å øke fra dagens andel på 60 prosent til en andel på hele 68 prosent i perioden frem til 2050. Også godstrafikk på vei får en økning fra en andel på 19 prosent til 25 prosent i 2050.

Nye Veier bygger ny jernbanebru i Brumunddal15.4.2021 15:24:24 CEST | Pressemelding

Nye Veier og totalentreprenøren Veidekke har nå startet på utbyggingsprosjektets desidert tyngste jobb når den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal skal løftes og kjøres på plass. Kolossen, bestående av betong og jern, er 41 meter lang, åtte meter høy og tretten meter bred og det kreves vogner med totalt 88 hjul for å gjennomføre det som trolig er årets tyngste løft innen samferdsel så langt i år.