Nye Veier

Nye Veier søker leverandører til byggeprosjekt i arktisk høgfjellsklima

Del

Nye Veier søker totalentreprenør til å bygge ny vei over Kvænangsfjellet i Nord-Troms. Det blir digital tilbudskonferanse 20. mai.

Dette viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år.
Dette viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år.

Fjellovergangen mellom kommunene Nordreisa og Kvænangen i Troms og Finnmark fylke er ofte stengt på grunn av skredfare og sterk vind som skaper drivsnø. Når veien er stengt, er eneste omkjøringsmulighet via Finland, en omvei på nesten 70 mil og åtte timer ekstra kjøretid. Dette er hovedbegrunnelsen for at Nye Veier har prioritert E6 Kvænangsfjellet for utbygging. 

– Det er viktig at trafikantene får en bedre og tryggere vei med forutsigbar fremkommelighet på vinterhalvåret, sier Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør i Nye Veier.

Strekningen som trenger utbedring er ca. 13 km, men nærmere konkretisering av tiltak og omfang gjøres i optimaliseringsperioden sammen med entreprenør og rådgiver.

Gjennomføringen er basert på en totalentreprise, med samhandling både gjennom en optimaliseringsfase før anleggsstart og i selve anleggsfasen. Anskaffelsen er i henhold til BVP-metoden (Best Value Procurement) som Nye Veier nå har god erfaring med.

Har justert kvalifikasjonskravet pga. korona

Nå er konkurransen om å bli med som entreprenør og rådgiver åpnet, og konkurransegrunnlaget vil bli tilgjengelig i EU-supply. Prosjektet består av to tunneler, én gjennom Mettevollia (ca. 2,1 km) og én gjennom Kvænangsfjellet (ca. 3,5 km). Forventet prosjektkostnad er ca. 1, 6 milliarder kroner inkl. mva. og kontraktsverdien er ca. 1 milliard kroner eks. mva. og vedlikeholdsgaranti.

– Nye Veier håper å få entreprenør på plass ved årsskiftet, slik at anleggsarbeidet kan starte sommeren 2021, sier Vatnan.

Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver og sammen med kommunene Nordreisa og Kvænangen legges det opp til at reguleringsplanene kan vedtas i mai neste år.

På grunn av koronasituasjonen har Nye Veier justert kvalifikasjonskravene i konkurransen. Kravet var opprinnelig tilpasset kontrakter på 1-3 mrd. kroner, men er nå tilpasset kontrakter mellom 300 millioner-1 milliard kroner.

– På den måten kan flere nasjonale og også lokale entreprenører bli med i konkurransen, sier Vatnan.

Digital tilbudskonferanse

Det blir arrangert tilbudskonferanse 20. mai klokken 12 for interesserte leverandører. På grunn av koronasituasjonen holdes konferansen digitalt i Microsoft Teams. Nye Veier arrangerer også en leverandørkonferanse denne dagen for å presentere kommende konkurranser. Tilbudskonferansen klokken 12 er kun om E6 Kvænangsfjellet. Les mer om begge konferansene på nyeveier.no.

Nøkkelord

Kontakter

Johan Arnt Vatnan, prosjektdirektør
johan.arnt.vatnan@nyeveier.no
922 51 113

Bilder

Dette viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år.
Dette viser hvordan veilinjen kan bli. Planprosessen er under oppstart med egen rådgiver. Det legges opp til at reguleringsplanene kan vedtas om et år.
Last ned bilde
Det er ofte kolonnekjøring over Kvænangsfjellet om vinteren.
Det er ofte kolonnekjøring over Kvænangsfjellet om vinteren.
Last ned bilde
Sterk vind og snødriv gir dårlige kjøreforhold over Kvænangsfjellet om vinteren. Det ser vi på dette bildet som prosjektleder Steinar Rask tok i februar i år.
Sterk vind og snødriv gir dårlige kjøreforhold over Kvænangsfjellet om vinteren. Det ser vi på dette bildet som prosjektleder Steinar Rask tok i februar i år.
Last ned bilde
Last ned bilde

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Tangen 76
4608 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. Dette skaper en merverdi, utover utbygging i tradisjonell forstand.

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg saker fra Nye Veier

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nye Veier

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom