Nye Veier skal gjennomføre prøvepeling i Mjøsa
I løpet av sommeren og høsten skal det gjennomføres prøvepeling for ny Mjøsbru. Hensikten er å samle inn flere data om grunnforholdene i Mjøsa. Arbeidet inngår i planarbeidet for ny E6 Moelv – Roterud.
Den planlagte veistrekningen E6 Moelv-Roterud inkluderer en kryssing av Mjøsa mellom Moelv og Biri. I planarbeidet er det utredet to alternativer for ny Mjøsbru. Det ene alternativet er en bru som ligger parallelt med dagen bru, og det andre alternativet krysser litt lengre sør. Det er det søndre alternativet som nå skal undersøkes nærmere, særlig på den dypeste delen.
-Det skal rammes fem peler ned til antatt riktig nivå nede i sjøbunnen, og arbeidene skal utføres med peler og utstyr som er tilnærmet i samme størrelse som de permanente pelene for brua. Pelene rammes fra flåte. Resultatet av prøvepelingen skal brukes som grunnlag for de avsluttende beregninger av stabilitet og bæreevne for fundamentene til brua, sier Steinar Fretheim, prosjektsjef i Nye Veier.
I forbindelse med prøvepelingen blir det gjennomført et program for overvåking av støy, ulike risikofaktorer, ytre miljøpåvirkning og konsekvenser for vannkvalitet i Mjøsa. Resultatene av undersøkelsene skal brukes i konkurransen for oppdraget med utbyggingen av ny E6 Moelv-Roterud og i selve anleggsgjennomføringen av ny Mjøsbru.
Det er Keller Geoteknikk AS som utfører oppdraget for Nye Veier. Det er kraftige dimensjoner på utstyret som skal brukes til prøvepelingen. Pelene som benyttes er ca 100 m lange og veier 100 tonn pr stk. Hver pel skal rammes 35-40 m ned i sjøbunnen. Til det brukes en 440 tonns kran med tårnhøyde ca 100 m. Pelearbeidene skal foregå med tungt utstyr fra flåte og sikkerhet til mannskapet om bord på flåten bli fulgt nøye.
Det vil forekomme støy knyttet til ramming av peler. Prosjektet vil gjennomføre støymålinger på utsatte steder på begge sider av Mjøsa. Entreprenøren skal forholde seg til Miljødirektoratets veileder T-1442 ang. støy fra bygge og anleggsvirksomhet. Det skal ikke rammes peler om kvelden / natten i perioden 19.00-07.00.
-Forberedelser og mobilisering av utstyr vil starte rett etter sommerferien. Selve pelearbeidene er planlagt med oppstart i månedsskifte august-september, og vil pågå i to-tre måneder. Erfaringene vi gjør på Mjøsa i denne omgang tar vi med til forberedende arbeider til selve bruprosjektet, sier Fretheim.
Nøkkelord
Kontakter
Steinar FretheimProsjektsjef
Tel:454 90 910steinar.fretheim@nyeveier.noBilder
Lenker
Om oss
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Fire entreprenører skal konkurrere om drift og vedlikehold for 1,4 milliarder2.10.2024 13:00:20 CEST | Pressemelding
Mesta, Presis Vegdrift, Risa og Veidekke Industri er kvalifisert til å gi tilbud om drift og vedlikehold på Nye Veiers strekninger. Kontrakten har en estimert verdi av inntil 1,4 milliarder kroner eks. mva.
Tre entreprenører konkurrerer om to byggeprosjekter på E1362.10.2024 07:45:19 CEST | Pressemelding
Nye Veier har kvalifisert tre tilbydere i konkurransen om bygging av E136 Veblungsnes og Stuguflåten – Raudstøl i Romsdalen.
Risa AS skal skredsikre og utbedre Rv. 13 i Ullensvang26.9.2024 13:04:12 CEST | Pressemelding
Nye Veier AS har innstilt Risa AS for å skredsikre og utbedre delstrekningen Djupevik – Kviturtunnelen på Rv. 13 i Hardanger. Veiprosjektet består av 1,2 kilometer ny vei i dagen, gang- og sykkelvei langs veitraseen og skredsikringstiltak.
- Det blir firefeltsvei på E6 fra Hellstranda helt inn til Værnes6.9.2024 14:54:06 CEST | Aktuelt
Før sommeren ble det klart at Hæhre Entreprenør AS skal bygge nye E6 Ranheim – Sveberg. Den nye veien skal være klar for trafikk i løpet av sommeren 2027. Nye Veier har også til hensikt å fullføre firefeltsvei på Hellstranda helt inn til Værnes.
Sirkulær asfalt testes for første gang29.8.2024 09:42:41 CEST | Pressemelding
Sirkulær asfalt blir nå testet for første gang på vei med mye trafikk i Norge. Forskerne på asfalt kan ikke finne at dette er gjort på denne måten før andre steder i verden. - Vi tester ut bruk av sirkulær asfalt som kun består av materialer som er brukt tidligere eller som har sin opprinnelse som restprodukter fra ikke-fossile kilder.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom