Nye Veier signerte E39-kontrakt til 2,9 milliarder kroner

Prosjektet har en kontraktsverdi på 2,9 milliarder kroner eksklusive mva. Den om lag 11 kilometer lange strekningen går fra Herdal til Røyskår, og dimensjoneres for fartsgrense 110 km/t.
- Den nye firefeltsveien er viktig bidrag for å øke trafikksikkerheten, til å knytte Agder sammen som felles bo- og arbeidsmarked, redusere reisetiden og forbedre fremkommeligheten. Ny vei blir et viktig bidrag for å opprettholde god vekst og utvikling i Agderregionen, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.
Arbeidsfellesskap
Implenia Norge AS har morselskap i Sveits, mens Stangeland Maskin AS har hovedsete i Rogaland. Optimaliserings- og klargjøringsfasen mellom Nye Veier og arbeidsfellesskapet er vellykket gjennomført og ligger til grunn for signering.
Anleggsarbeidene starter opp umiddelbart med avskoging og forberedende arbeider. Prosjektet skal være ferdig til overtakelse sommeren 2025.
Med byggestart i Lyngdal har Nye Veier tre E39-prosjekter i produksjon i Agder. Først ut var den 20 kilometer lange strekningen fra Grauthelleren vest for Kristiansand sentrum til Døle bru på kommunegrensen til Lindesnes. Dette prosjektet med firefelts vei ble startet i oktober 2018, og planlagt åpning høsten 2022. Veien er dimensjonert for 110 km/t.
Prosjektet Mandal øst – Mandal by består av sju kilometer firefelts E39 (110 km/t), og seks kilometer tofelts tilførselsvei med midtrekkverk til sentrumsnært Mandal (90 km/t). Dette prosjektet åpner i desember, seks måneder foran skjema.
I tillegg pågår detaljregulering for den 26 kilometer lange strekningen fra Mandal i Lindesnes til Herdal i Lyngdal, hvor det planlegges med byggestart vinteren 2023. Denne knytter prosjektet som nå har anleggsstart i Lyngdal sammen med de andre prosjektene østover. Dermed har man sammenhengende firefeltsvei fra sentrumsnært Kristiansand by til vest i Lyngdal ved foten av Kvinesheia. Med ny E39 halveres reisetiden mellom Kristiansand og Lyngdal, fra dagens 60 minutter til 30 minutter.
Helhetlig utbygging
- Nye Veier er opptatt av helhetlig utbygging. Samlet erstatter vi en lengre ulykkeutsatt strekning mellom Kristiansand og Stavanger med ny, trafikksikker vei. Trafikk løftes samtidig bort fra dagens hovedvei, som ved snøfall opplever store driftsforstyrrelser, påpeker administrerende direktør Anette Aanesland.
Om prosjektet
E39 Herdal-Røyskår i Lyngdal, Agder
Byggherre: Nye Veier
Totalentreprenør: Arbeidsfellesskapet Implenia Norge AS og Stangeland Maskin AS
Kontraktens verdi: 2,9 mrd. norske kroner eksl. mva
Strekning: Omtrent 11 kilometer lang.
Prosjektet starter i øst med planfritt kryss i Herdal. Her skal ny, trafikksikker E39 kobles sammen med eksisterende E39.
Det legges til rette for pendlerparkering og ramper for kollektivtransport.
Strekningen fortsetter vestover til planlagt kryssløsning ved Røyskår, hvor ny vei kobles sammen med eksisterende E39.
E39 er planlagt som firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t.
Anlegget vil domineres av to lange tunneler og flere bruer.
Veien etableres i krevende, kupert terreng, samt krysning av elva Lygna i høy bru.
Nøkkelord
Kontakter
Anette AaneslandAdministrerende direktørNye Veier
Tel:+47 951 20 546anette.aanesland@nyeveier.noHarald J. SolvikProsjektsjef
Tel:+47 977 84 919Bilder



Lenker
Om Nye Veier
Vi skal planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde trafikksikre hovedveier. Våre veier reduserer reisetid, knytter sammen bo- og arbeidsmarkedsregioner og sørger for færre drepte og hardt skadde i trafikken.
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom