Nye Veier

Nye Veier ser stort potensial i ny veistandard

Del

Nye Veier AS har arbeidet målrettet for økt fleksibilitet innen norsk veiutbygging. - Vi er glade for at Samferdselsdepartementet innfører ny veistandard som gjør det mulig å bygge smartere, med effekt for både miljøpåvirkning og kostnad, sier administrerende direktør Anette Aanesland.

Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier er tilfreds med beslutningen om å tillate smal firefelt.
Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier er tilfreds med beslutningen om å tillate smal firefelt.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide sier i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet 7. desember, at departementet er opptatt av å lytte til fagfolk. De følger derfor anbefaling om å innføre en ny veistandard, som gir muligheten for å bygge en tilpasset utgave av firefeltsvei der trafikkgrunnlaget legger til rette for det.

Pådriver

- Nye Veier har jobbet aktivt for en ny veistandard, som gjør oss i stand til å bygge ut norske veier enda smartere. Både i forhold til trafikantnytte og øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i prosjekt. Det gir oss mer fleksibilitet og samfunnet mer vei for hver investert krone, sier Anette Aanesland, administrerende direktør i Nye Veier.

Nye Veier har i sin portefølje flere aktuelle strekninger for den nye veistandarden, eksempelvis: E39 Mandal–Ålgård, E18 Dørdal–Tvedestrand, E6 Roterud–Øyer, E6 Ulsberg–Melhus og E6 Kvithammar–Åsen.

Endringen gir større fleksibilitet i å bygge ut firefelts motorvei der trafikken ligger mellom 6 000 og 20 000 kjøretøy i døgnet.

I dag blir veier som har belastning på 6.000 til 12.000 kjøretøy i døgnet bygd som vekslende to- og trefeltsvei. Med den nye veistandarden åpnes det opp for å bygge firefelts vei på strekningene. Firefelten skal ha en bredde på 19-21,5 meter og skulderbredde på mellom 1,5 og 2 meter. Det vil være mulig med fartsgrense på 110 km/t.

Fleksibelt

På veier med trafikkbelastning på 12 000 til 20 000 i døgnet blir det i dag bygd firefelts vei. Med de nye endringene vil det være mulig å bygge med smalere firefelts vei tilpasset trafikkgrunnlaget. Veien kan ha bredde mellom 20 og 23 meter, og skulderbredde mellom 2 og 2,75 meter. Fartsgrensen kan være 110 km/t.

- Denne fleksibiliteten vil kunne ha en god effekt også i forhold til arealbeslag og klimaavtrykk, i tillegg til lavere anleggskostnader. Samtidig som vi opprettholder nytten i form av firefelts vei. Vi kan således realisere mer trafikksikker vei for pengene, sier Anette Aanesland.

I forbindelse med planprosessen vil byggherre som Nye Veier foreslå dimensjonering på veien, mens Samferdselsdepartementet vil ta den endelige avgjørelsen.

Kontakter

Administrerende direktør i Nye Veier, Anette Aanesland tlf. 951 20 546

Bilder

Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier er tilfreds med beslutningen om å tillate smal firefelt.
Anette Aanesland, adm. direktør i Nye Veier er tilfreds med beslutningen om å tillate smal firefelt.
Last ned bilde

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Tangen 76
4608 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. 

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg saker fra Nye Veier

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nye Veier

- La snøen komme og jula starte!20.12.2020 06:00:00 CETPressemelding

- Trafikantene skal ha en trygg reise hjem til familien når vinteren kommer, og de kan være sikre på at de kommer frem til riktig tid selv om det snør. Nye Veier og vår entreprenør Risa skal sørge for at veiene er åpne, riktig saltet og brøytet gjennom juleperioden. Nye systemer med sensorer bestemmer når og hvor det skal saltes. Dette er helt nytt i norsk sammenheng, og fremtiden for vedlikehold av veier på vinteren.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom