Nye Veier samlet brubyggere på Hamar

Kvalifiserte entreprenører fra både Europa og Asia var i går samlet til tilbyderkonferanse for utbyggingen av E6 Moelv – Roterud. Prosjektet omfatter bygging av ny motorveibru over Mjøsa og nesten 10 kilometer med firefelts motorvei for 110 km/t.

Konferansen ble ledet av Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier. Alle de fem kvalifiserte leverandørene var representert.(Foto: Nye Veier)

Alle de fem grupperingene med entreprenører og rådgivere som er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge E6 Moelv – Roterud, var representert på tilbyderkonferansen. Konferansen ble ledet av Bjørn Børseth, direktør for kontrakt og anskaffelser i Nye Veier. Nye Veiers prosjektteam for utbyggingen av E6 Moelv – Roterud bidrog også med faktapresentasjoner og med å svare på spørsmål fra entreprenørene.

- Vi arrangerer konferansen for å oppnå best mulig kvalitet på tilbudene. Ved å samle alle tilbyderne i samme rom får vi gitt likelydende informasjon om prosjektet og konkurransen til alle de kvalifiserte, samtidig som de får stilt oss viktige spørsmål, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier Innlandet.

Entreprenørene konkurrerer om å bygge nesten 12 kilometer med motorvei, inkludert ny firefelts motorveibru over Mjøsa.

- Det har vært stor interesse for denne konkurransen over lang tid. Nå står vi igjen med fem erfarne entreprenører fra ulike deler av verden og alle disse kan bygge både bru og vei. Totalt nitten personer deltok på konferansen, sier Moshagen.

Oppdraget er lyst ut som en totalentreprise med prosjektutvikling og optimalisering i en såkalt samhandlingskontrakt. Dette innebærer at entreprenøren med sine rådgivere skal stå for detaljregulering av strekningen sammen med Nye Veier.

- Nå gleder vi oss til neste fase av konkurransen. I tilbudet som skal leveres må entreprenørene svare på prestasjonsmålene for prosjektet generelt og brua spesielt. Ang. brua så skal vi ha svar på hvordan entreprenørene skal minimere klimagassutslipp ved bygging, minimere bygge- og levetidskostnader og tilpasse brua til landskapet og området, sier Moshagen.

Valg av entreprenør blir avgjort i april 2020. Kontraktsverdien er beregnet til 2,5 milliarder kroner eks. mva.

- I løpet av våren 2020 blir det offentliggjort hvem som skal bygge ny motorveibru over Mjøsa. Da får vi også svar på hvilken bruløsning som svarer best på målene vi har satt. Konkurransen gir industrien og leverandørene betydelig frihetsgrad til å levere på de beste og mest innovative løsninger knyttet til design, materialvalg og teknologi, sier Moshagen.

Nye Veier planlegger med byggestart i løpet av 2021 for denne strekningen. Utbyggingen av E6 Moelv – Roterud inngår i utbyggingen av 43 kilometer med firefelts motorvei fra Moelv til Øyer. Hele strekningen skal stå ferdig i 2025.

De fem grupperingene som skal konkurrere om entreprisen er:

Entreprenører                                                                      Rådgivere

FCC Construcción, S.A.

Rambøll Norge AS

L2 Arkitekter AS

Rambøll Danmark A/S

Ramboll UK Limited

Joint venture Obrascón Huarte Lain, S.A. / Salini Impregilo S.p.A.

Sweco Norge AS

Carlos Fernandéz Casado S.L.

Joint venture N.V. BESIX S.A. / Rizzani de Eccher S.p.A.

Multiconsult Norge AS

AF Gruppen Norge AS

Aarsleff Norge AS (ikke-forpliktet UL)

Joint venture Itinera S.p.A. / IHI Infrastructure Systems Co. Ltd.

Dr. Ing. A. Aas-Jakobsen AS

ViaNova Plan og Trafikk AS

Stiftelsen Norges Geotekniske Institutt (NGI)

China Communications Construction Company Ltd. (CCCC Ltd.)

China First Highway Engineering Co. Ltd

CCCC Highway Consultants Co. Ltd.

CCCC Second Harbour Engineering Company Ltd.

Selskapets visjon er «Vi skal bygge gode veier raskt og smart». Våre verdier er fornyer, forbedrer og forsikrer.

Presseinvitasjon til veiåpning E18 Rugtvedt-Dørdal 2. desember19.11.2019 14:55:04 CETPresseinvitasjon

Presseinvitasjon - ber om tilbakemelding innen 27. november Dette er en presseinvitasjon som ikke er ment for publisering 2. desember åpner nye E18 Rugtvedt-Dørdal Samferdselsminister Jon Georg Dale forestår den formelle veiåpningen som skjer på Rugtvedt. Se vedlagte kart for info om parkering og oppmøtested. Det er oppmøte seinest kl 11.30, veiåpningen skjer kl 12.00, deretter er det trafikkpåsetting før vi går samlet opp til en markering med juletapas, mingling og taler inne på Heimat, Lasses. Trafikksikkerhet Vi gjør oppmerksom på at Rugtvedt er et komplekst kryssområde og at det etter kl 12 settes på trafikk med fartsgrense 110 km/t. Av hensyn til trafikksikkerhet lar det seg dessverre ikke å gjennomføre veiåpningen som et åpent arrangement for publikum. Ber om at dette respekteres og at ikke kartet publiseres. Heimat har begrenset antall plasser og markeringen er et lukket arrangement. På vår Facebookside Nye Veier E18 Langangen-Grimstad er det både bilder og filmer til fri bruk s