Nye Veier og Risa signerte kontrakt for veidrift

Nye Veier har signert kontrakt med Risa AS for drift av selskapets veier i fem år.

Fra venstre direktør for teknologi og utbyggingsstrategi i Nye Veier, Anette Aanesland, Bjørn Risa, adm. dir i Risa AS. adm. dir. Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier, prosjektingeniør Stein Arild Boi Pedersen i Risa, veidriftsjef Erlend Aksnes, Risa og leder for drift og trafikantnytte i Nye Veier, Magnus Johansen.

- Dette er en stor dag for oss. Det er snakk om vår første driftskontrakt, og vi har snakket om, og sett frem til dette i tre år, sier Nye Veiers administrerende direktør, Ingrid Dahl Hovland.

Det var god stemning da Nye veier og Risa AS signerte kontrakten som gir veiselskapet en entreprenør til å drifte veiene deres de fem første årene etter åpning av det første prosjektet i starten av juli. Risa AS vant konkurransen om drift av Nye Veiers første veistrekninger, til en kostnadsramme på 500 millioner kroner.

2. juli åpner den første strekningen, E18 Tvedestrand - Arendal (23 km) (denne strekningen driftes av SVV frem til juli 2020), og ny E18 Rugtvedt-Dørdal (17 km) i desember i år. Når femårskontrakten nærmer seg slutt, vil Risa AS ha ansvaret for drift av totalt 125 kilometer motorvei, dersom opsjonen i kontrakten trer inn.

I Nye Veier fremhever man blant annet Risas digitale verktøykasse.

- Det er over forventning, og vi kommer til å ha stor glede av at Risa har kommet så langt i digitaliseringen. Gjennom IT-verktøy skal vi oppnå en effektiv måte å drifte og vedlikeholde veiene våre, sier leder for Drift og trafikantnytte i Nye Veier, Magnus Johansen.

Driftsentreprenøren blir først og fremst målt på veiens oppetid, tilstand og trafikksikkerhet, med andre ord det som betyr noe for veibrukerne. Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland har også ambisjoner om å samarbeide med Risa AS om å skape innovasjon i tilnærmingen til drift og vedlikehold, blant annet ved bruk av ny teknologi.

Leder for drift og trafikantnytte, Magnus Johansen - tlf. 951 43 892

Adm. dir. Ingrid Dahl Hovland tlf. 905 82 334

Selskapets visjon er «Vi skal bygge gode veier raskt og smart». Våre verdier er fornyer, forbedrer og forsikrer.

Presseinvitasjon til veiåpning E18 Rugtvedt-Dørdal 2. desember19.11.2019 14:55:04 CETPresseinvitasjon

Presseinvitasjon - ber om tilbakemelding innen 27. november Dette er en presseinvitasjon som ikke er ment for publisering 2. desember åpner nye E18 Rugtvedt-Dørdal Samferdselsminister Jon Georg Dale forestår den formelle veiåpningen som skjer på Rugtvedt. Se vedlagte kart for info om parkering og oppmøtested. Det er oppmøte seinest kl 11.30, veiåpningen skjer kl 12.00, deretter er det trafikkpåsetting før vi går samlet opp til en markering med juletapas, mingling og taler inne på Heimat, Lasses. Trafikksikkerhet Vi gjør oppmerksom på at Rugtvedt er et komplekst kryssområde og at det etter kl 12 settes på trafikk med fartsgrense 110 km/t. Av hensyn til trafikksikkerhet lar det seg dessverre ikke å gjennomføre veiåpningen som et åpent arrangement for publikum. Ber om at dette respekteres og at ikke kartet publiseres. Heimat har begrenset antall plasser og markeringen er et lukket arrangement. På vår Facebookside Nye Veier E18 Langangen-Grimstad er det både bilder og filmer til fri bruk s