Nye Veier har lagt fram forslag til reguleringsplan for delstrekning i prosjektet E18 Rugtvedt-Langangen

I utbyggingen av ny E18 gjennom Porsgrunn inngår delstrekningen E18 Preståsen-Kjørholt. På delstrekningen gjenstår detaljregulering før oppstart av utbygging.
- Nye Veier skal bygge en moderne og trafikksikker vei som skal sikre bedre framkommelighet og forsterke bo- og arbeidsmarkedsregionen. Det er i perioder, særlig i helger og sommerhalvåret, store forsinkelser i trafikken gjennom Porsgrunn. Det skal bli et samfunnsøkonomisk lønnsomt prosjekt som gir redusert reisetid for trafikantene. Forslaget til reguleringsplan vi legger fram for E18 Preståsen-Kjørholt er et resultat av arbeid med optimalisering. Høsten 2019 utarbeidet vi en omforent prinsippløsning for veg og kryss sammen med Statens vegvesen. Vi har jobbet godt sammen med Porsgrunn kommune, Statens vegvesen og vår totalentreprenør om de løsningene vi nå legger fram, sier Morten Lossius, prosjektsjef i Nye Veier for utbyggingen av ny E18 Rugtvedt-Langangen.
Forslaget til reguleringsplan for delstrekningen E18 Preståsen-Kjørholt er oversendt til Porsgrunn kommune for videre administrativ og politisk behandling.
- Planområdet ligger innenfor Eidangerhalvøyas kalkrike berggrunn med mange verdifulle naturtypelokaliteter for naturmangfold. Vi har i utarbeidelsen av forslaget til reguleringsplan vært opptatt av løsninger for å ivareta miljø og naturmangfold på en skånsom måte. Det skal utarbeides et eget miljøoppfølgingsprogram som beskriver faktorer i ytre miljø som kan få betydning for gjennomføringen av reguleringsplanen. Miljøoppfølgingsprogrammet vil bidra til at Nye Veier som byggherre kan håndtere miljøutfordringer i prosjektet, sier Lossius.
Lossius peker på en særlig utfordring med et avsluttet farlig avfallsdeponi som inneholder manganslam og et mulig kommunalt avfallsdeponi i Skjelsviksdalen som kunne bli berørt av ny vegtrase. Ny trase legges i tunnel under østre del av Skjelsvikdalen, og man unngår dermed å berøre avfallsdeponiet.
Fakta om prosjektet ny E18 Rugtvedt-Langangen
Nye Veier signerte desember 2020 kontrakt med EIFFAGE Génie Civil for utbygging av ny firefelts vei på strekningen E18 Rugtvedt-Langangen. AFRY og Asplan Viak AS er rådgivere for Eiffage. Utbyggingen består av tre delparseller:
- Delparsellene E18 Langangen - Lanner og E18 Kjørholt - Rugtvedt er byggeklare, men for E18 Langangen - Lanner gjenstår detaljprosjektering før byggestart
- På strekningen E18 Kjørholt – Rugtvedt er tunnelene fysisk bygget, men skal kompletteres med innredning
- På strekningen E18 Lanner – Preståsen foreligger vedtatt reguleringsplan
- For delstrekningen E18 Lanner –Preståsen er Nye Veier og totalentreprenør Eiffage i en optimaliseringsfase i forkant av en detaljprosjektering.
Hele prosjektet omfatter bygging av ny firefelts motorvei med tilhørende kryss, veier og konstruksjoner i form av bruer, kulverter og tunnelportaler. Prosjektet skal bærekraftsertifiseres etter Ceequal – sertifiseringsordningen. Delstrekningen E18 Preståsen-Kjørholt består av om lag 6 km lang og inkluderer plassering av veilinje for E18, kryssplassering- og utforming, to-felts lokalvei og gjenbruk av eksisterende E18.
Tidligere planprosess
I forbindelse med offentlig ettersyn av forslag til reguleringsplan på strekningen E18 Lanner – Kjørholt kom det innsigelser. Fylkeskommunen hadde innsigelse som gjaldt planforslagets inngrep i automatisk fredete kulturminner ved Herregårdsbekken. Statens vegvesen hadde innsigelse til den foreslåtte veg- og kryssløsning på Rød/Kjørholt. Porsgrunn kommune vedtok reguleringsplanen med innsigelsene. Lokal mekling førte ikke fram og planen ble sendt til Kommunal- og moderniseringsdepartementet for endelig avgjørelse. Departementet stadfestet planen med vilkår at det skulle utarbeides ny reguleringsplan for strekningen E18 Preståsen – Kjørholt som nå foreligger og er oversendt kommunen.
Nøkkelord
Bilder




Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom