Nye Veier gir revidert anbefaling for E6 Gyllan – Kvål
Nye Veier har tidligere utført en konsekvensutredning (KU) for ulike traséalternativer for E6 Gyllan – Kvål. Alle traseene ble utredet for fartsgrensen 110 km/t, da dette er i henhold til gjeldende veinormal. Da KU var på høring kom det imidlertid krav fra flere myndigheter om at lavere fart måtte vurderes. Nye Veier utarbeidet derfor en tilleggsrapport som blant annet inneholder en mulighetsstudie for fartsgrense 100 km/t. Denne tilleggsrapporten har vært på høring, og i dag er Nye Veier i formannskapet i Melhus kommune for å gi sin anbefaling om hvilken trasé kommunen bør gå videre med.
– Vi anbefaler å gå videre med alternativ 1.1.A, med fartsgrense 100 km/t. Vi ser at å gå ned i fart vil gi stor effekt. Men nord for Røskaft ønsker vi å beholde 110 km/t, da mulighetsstudien viser at å endre til 100 km/t ikke vil gi særlig effekt der, sier Arild Mathisen, prosjektutviklingssjef i Nye Veier.
1.1A går på østsiden av Gaula fra Gyllan til Røskaft. Der krysser veien elva og går på vestsiden ved Evjengrenda.
Alternativ 1.1A med 100 km/t vil blant annet:
- åpne for mer gjenbruk av eksisterende vei
- redusere arealinngrepet
- føre til et mindre dyrkamarkbeslag
- gi bedre massebalanse. Massebehovet kan reduseres med 700 000 m3.
- redusere kostnadene med ca. 400 millioner kroner
- føre til mindre klimagassutslipp
- gi et bedre kryss på Hovin fordi man lettere kan tilpasse landskapet
Nye Veier har lenge jobbet for mer fleksibilitet i veinormalene, og for mulighet til ha 100 km/t på firefelts veier.
Godt samarbeid med sektormyndigheter
Før tilleggsrapporten ble utarbeidet, var Nye Veiers anbefaling å gå videre med traséalternativ 1.2B som går på vestsiden av Gaula. Ut fra de forutsetningene som da var gitt, var oppfatningen at dette totalt sett ville gi det beste resultatet. Sektormyndigheter som Statsforvalteren, fylkeskommunen og NVE har imidlertid varslet at de vil komme med innsigelser på denne løsningen.
– Det vil bli vanskelig å løse innsigelsesvarslene på 1.2B gjennom avbøtende tiltak. Det betyr at det kan bli vanskelig å få godkjent dette alternativet, sier Mathisen. Han legger til at Nye Veier har et godt samarbeid med sektormyndighetene.
– Vi har hatt flere møter der vi har bedt om innspill fra dem. Det har vi fått, og disse innspillene lytter vi til. Av den grunn har vi jobbet frem tilleggsrapporten, og da endte vi opp med en revidert anbefaling, sier han.
Står ved anbefalingen for Losen – Kvål
Når det gjelder de to ulike traséalternativene som er utredet nord for Homyrkamtunnelen, har ikke tilleggsrapporten ført til noen endringer i anbefaling. Nye Veier anbefaler fortsatt å gå videre med alternativ 2.1 som er den vestlige veilinjen fra Losen til Kvål.
Formannskapet ble i dag orientert om Nye Veiers anbefaling. Planen videre er at kommunestyret skal behandle saken og fatte et endelig trasévedtak 25. oktober. Deretter skal Nye Veier utarbeide en reguleringsplan for den vedtatte traseen. Målet er å ha vedtatt reguleringsplan i løpet av høsten 2023.
Nøkkelord
Kontakter
Arild MathisenProsjektutviklingssjef
Tel:477 52 696arild.mathisen@nyeveier.noJan Olav SivertsenPlanprosesslederE6 Trøndelag
Tel:915 46 871jan.olav.sivertsen@nyeveier.noBilder
Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Arbeid og trafikkomlegging i Kvithammarkrysset fra 9. april9.4.2024 16:43:32 CEST | Aktuelt
Tirsdag 9. april starter arbeidene med utvidelse og ombygging av Kvithammarkrysset på E6, nord for Stjørdal. Dette skjer som del av prosjektet E6 Kvithammar-Åsen. Arbeidene vil pågå frem til høsten 2024.
Nye Veier har oversendt forslag til reguleringsplan for ny E6 Moelv – Roterud14.3.2024 12:58:30 CET | Pressemelding
Nye Veier har utarbeidet to reguleringsplanforslag for E6 Moelv – Roterud som nå sendes til videre behandling i Gjøvik og Ringsaker kommune.
Tre kan gi tilbud på E39 Mandal-Blørstad14.3.2024 10:50:10 CET | Pressemelding
Tre entreprenører er invitert til å gi tilbud på byggingen av ny E39 vestover fra Mandalskrysset til Blørstad i Lindesnes kommune.
Ferdigbygging av Hommelvikbrua6.3.2024 15:15:00 CET | Aktuelt
28. februar var det tilbudskonferanse i forbindelse med ferdigstillelse av sørgående løp på Hommelvikbrua. Det er en brukonstruksjon på E6 mellom Ranheim og Værnes som er delvis påbegynt, men ikke ferdigstilt.
29. februar 2024 ble det markert gjennomslag i Åstunnelen29.2.2024 17:30:00 CET | Pressemelding
På skuddårsdagen ble det gjennomslag i Åstunnelen. Ordføreren i Levanger kommune, Anita Ravlo Sand, sammen med ordføreren i Stjørdal kommune, Eli Arnstad, fyrte nøyaktig kl 15 av gjennomslagssalva.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom