Nye Veier går tilbake til opprinnelig veilinje på Ulsberg

Nye Veier har tidligere foreslått en ny veilinje fra Nedgård til Toset. I utredningsarbeidet har det imidlertid kommet frem at dette området er såpass utfordrende med hensyn til grunnforhold og topografi, at det vil kreve tiltak som er vesentlig mer omfattende enn tidligere antatt.
– For å kunne bygge den nye veilinjen, må vi flytte inntil fire ganger så mye masse enn tidligere forutsatt. Utredningene viser også behov for mer omfattende tekniske løsninger for kryssing av elvene Orkla og Byna og tunnelen ved Granholtet. Tiltakene gjør prosjektet dyrere enn først antatt og kostnaden vil gå utover rammen, sier utbyggingsdirektør i Nye Veier, Johan Arnt Vatnan.
Nye Veier går derfor tilbake til opprinnelig regulert veilinje nord for Ulsberg. Planen er vedtatt av Rennebu kommune og det er ikke behov for ny reguleringsprosess.
Har gitt verdifull informasjon
Det er grundig utredningsarbeid i forbindelse med reguleringsprosessen som har ført frem til konklusjonen om å gå tilbake til regulert veiløsning.
– Utredningsarbeidet har vært nødvendig for å finne en god og trafikksikker løsning med tilhørende kostnad. Selv om det resulterer i at Nye Veier nå går tilbake til opprinnelig veilinje, har ikke arbeidet vært bortkastet. Det har gitt oss nyttig og verdifull informasjon om området, sier Vatnan.
Kontroll på kostnadene
Nye Veiers oppdrag er å øke den samfunnsøkonomiske lønnsomheten i prosjektene slik at det blir mest mulig trafikksikker vei for pengene. Det betyr at nytten av veien må opp samtidig som at kostnadene må ned. Prosjektet E6 Ulsberg-Vindåsliene har en kostnadsramme på ca. 3,9 milliarder kroner inkl. mva.
– Kostnadsoverslagene våre for de øvrige delene av prosjektet treffer godt. Ved å gå tilbake til opprinnelig plan for Ulsberg, er vi innenfor kostnadsrammen vår, sier Vatnan.
Ny E6 fra Ulsberg til Vindåsliene er 25 kilometer lang. Forberedende anleggsarbeider er startet, og endringene på Ulsberg vil ikke påvirke tidspunkt for ferdigstillelse, som er planlagt i 2025.
Totalentreprenør på prosjektet er FCC Construcción S.A som har entreprenør Johs J. Syltern og rådgiver Rambøll Norge AS som viktige samhandlingsparter.
Nøkkelord
Kontakter
Johan Arnt VatnanUtbyggingsdirektør - utbyggingsportefølje 1Nye Veier
Tel:+47 922 51 113johan.arnt.vatnan@nyeveier.noBilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
Traftec skal drifte elektro for Nye Veier26.6.2025 12:33:52 CEST | Pressemelding
Nye Veier har valgt å inngå en ny driftskontrakt med Traftec for elektroinstallasjoner på flere av selskapets veistrekninger.
Alt klart for ferdigstilling av E6 Ranheim-Sveberg25.6.2025 16:42:55 CEST | Pressemelding
I dag signerte Nye Veier AS og Hæhre Entreprenør AS kontrakt for utbyggingen av ny E6 fra Ranheim til Sveberg i Trøndelag. Kontrakten har en samlet verdi på kr 3,95 milliarder kroner ekskl. mva.
Knekte koden for systematisk ferdigstillelse24.6.2025 05:00:00 CEST | Pressemelding
Nye Veier har lykkes i arbeidet med å etablere felles struktur for prosjektdata, der informasjon klassifiseres og relateres på tvers av systemer og prosjektfaser. Dette muliggjør helautomatisk validering av leveranser. Det har ingen innen veibyggerbransjen i Norge fått til før. Metoden gir potensial for store kostnadsbesparelser spesielt i driftfasen.
Ny E39 i Lyngdal offisielt åpnet av samferdselsminister Jon-Ivar Nygård: - Dette er en dag mange har sett frem til6.6.2025 17:15:53 CEST | Pressemelding
- Det er en stor glede for meg å være her i dag for å markere åpningen av den nye veien. I dag åpner vi ikke bare en vei. Vi åpner for tryggere reiser, kortere avstander og nye muligheter, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom