Nye Veier fører regnskap for utslipp av klimagasser
Vi har altså tallene som etterspørres i eierrapporten. Disse ble ved en feiltagelse dessverre ikke oversendt på riktig måte.
Nye Veier skal kutte klimagassutslipp med minst 50 prosent fra anleggsfasen og 75 prosent fra driftsfasen innen 2030. Klima og miljø er en av selskapets fire strategiske hovedprioriteringer i selskapets nye virksomhetsstrategi. I tillegg har vi overordnede mål på økt nytte, økt trafikksikkerhet og reduserte kostnader.
Vi oppnår redusert utslipp blant annet gjennom:
- Bevisst bruk av klimagassbudsjetter gjennom planlegging og gjennomføring av byggeprosjektene.
- Krav og insentiver til klimatiltak i våre kontrakter.
- Pilotprosjekter for fossilfri og utslippsfri teknologi på anleggsplasser.
- Forskning, innovasjon og utvikling.
Samtidig er vi vårt ansvar bevisst, og vet at vi alltid kan blir bedre, både når det gjelder rapportering og konkrete klimatiltak. Nye Veier fortsetter arbeidet med systematiske klimabudsjetter og klimagassregnskap for vår virksomhet og våre anleggsprosjekter i årene som kommer. Klimagassbudsjetter og klimagassregnskap er et fagfelt i rask utvikling. Derfor samarbeider vi med viktige interessenter om å forbedre og videreutvikle metodene for klimabudsjetter og klimagassregnskap i anleggsbransjen.
Nye Veier har fått utviklet et verktøy for beregning av klimagassutslipp. Verktøyet er utviklet av NIRAS for Nye Veier, og brukes til å måle klimagassmåloppnåelse i Nye Veiers prosjekter. Denne malen kan lastes ned fra våre nettsider.
For 2021 ser tabellen i eierskapsrapporten slik ut for Nye Veier:
Klimagassutslipp (CO2-ekvivalenter mt) |
2021 |
2020 |
2019 |
Scope 1* |
38 |
47 |
n/a |
Scope 2* |
119 |
95 |
n/a |
Scope 3** |
14 671 |
43 257 |
n/a |
* Tallene for scope 1 og 2 inkluderer driften av Nye Veiers egne lokasjoner. Tallene genereres i forbindelse med Nye Veiers miljøfyrtårnsertifisering.
** Tallene for scope 3 inkluderer egne ansattes reisevirksomhet, samt avfall fra egne lokasjoner. I tillegg inkluderes klimagassutslipp fra forbrenning av diesel i forbindelse med Nye Veiers byggeprosjekter og drift og vedlikehold av selskapets åpnede veistrekninger.
Disse rapporteres under Scope 3, da disse aktivitetene er en konsekvens av Nye Veiers anskaffelser. Tallene for Scope 3 vil i fremtiden også inkludere utslipp fra materialbruk med mer i prosjektene. Disse utslippene rapporteres i dag ved prosjektenes slutt, og ikke årlig. Se side 19 i Statens eierrapport for 2021 for rapportering av prosjekter som har ferdigstilt klimagassregnskap i rapporteringsperioden.
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Maarten Lohne van der EyndenFagansvarlig bærekraftNye Veier
Tel:+47 926 14 669maarten.eynden@nyeveier.noOm Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom