Nye Veier fører regnskap for utslipp av klimagasser
Nye Veier har siden oppstarten av selskapet utviklet klimagassbudsjetter og klimagassregnskap for alle prosjekter i selskapet. Da Statens eierrapport for 2021 ble offentliggjort 14. juni var ikke Nye Veier med i oversikten over selskaper med klimagassregnskap.
Vi har altså tallene som etterspørres i eierrapporten. Disse ble ved en feiltagelse dessverre ikke oversendt på riktig måte.
Nye Veier skal kutte klimagassutslipp med minst 50 prosent fra anleggsfasen og 75 prosent fra driftsfasen innen 2030. Klima og miljø er en av selskapets fire strategiske hovedprioriteringer i selskapets nye virksomhetsstrategi. I tillegg har vi overordnede mål på økt nytte, økt trafikksikkerhet og reduserte kostnader.
Vi oppnår redusert utslipp blant annet gjennom:
- Bevisst bruk av klimagassbudsjetter gjennom planlegging og gjennomføring av byggeprosjektene.
- Krav og insentiver til klimatiltak i våre kontrakter.
- Pilotprosjekter for fossilfri og utslippsfri teknologi på anleggsplasser.
- Forskning, innovasjon og utvikling.
Samtidig er vi vårt ansvar bevisst, og vet at vi alltid kan blir bedre, både når det gjelder rapportering og konkrete klimatiltak. Nye Veier fortsetter arbeidet med systematiske klimabudsjetter og klimagassregnskap for vår virksomhet og våre anleggsprosjekter i årene som kommer. Klimagassbudsjetter og klimagassregnskap er et fagfelt i rask utvikling. Derfor samarbeider vi med viktige interessenter om å forbedre og videreutvikle metodene for klimabudsjetter og klimagassregnskap i anleggsbransjen.
Nye Veier har fått utviklet et verktøy for beregning av klimagassutslipp. Verktøyet er utviklet av NIRAS for Nye Veier, og brukes til å måle klimagassmåloppnåelse i Nye Veiers prosjekter. Denne malen kan lastes ned fra våre nettsider.
For 2021 ser tabellen i eierskapsrapporten slik ut for Nye Veier:
Klimagassutslipp (CO2-ekvivalenter mt) |
2021 |
2020 |
2019 |
Scope 1* |
38 |
47 |
n/a |
Scope 2* |
119 |
95 |
n/a |
Scope 3** |
14 671 |
43 257 |
n/a |
* Tallene for scope 1 og 2 inkluderer driften av Nye Veiers egne lokasjoner. Tallene genereres i forbindelse med Nye Veiers miljøfyrtårnsertifisering.
** Tallene for scope 3 inkluderer egne ansattes reisevirksomhet, samt avfall fra egne lokasjoner. I tillegg inkluderes klimagassutslipp fra forbrenning av diesel i forbindelse med Nye Veiers byggeprosjekter og drift og vedlikehold av selskapets åpnede veistrekninger.
Disse rapporteres under Scope 3, da disse aktivitetene er en konsekvens av Nye Veiers anskaffelser. Tallene for Scope 3 vil i fremtiden også inkludere utslipp fra materialbruk med mer i prosjektene. Disse utslippene rapporteres i dag ved prosjektenes slutt, og ikke årlig. Se side 19 i Statens eierrapport for 2021 for rapportering av prosjekter som har ferdigstilt klimagassregnskap i rapporteringsperioden.
Kontakter
Christian AltmannKommunikasjonsdirektør
Pressekontakt, Nye Veiers hovedkontor
Maarten Lohne van der EyndenFagansvarlig bærekraftNye Veier
Tel:+47 926 14 669maarten.eynden@nyeveier.noOm Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Nå åpnes ny E6 fra Kvål til Melhus23.6.2022 07:00:00 CEST | Pressemelding
Mandag 27. juni åpnes den nye E6-en fra Kvål til Melhus for trafikk. Fra nå av kan du kjøre i 110 km/t på flunkende ny firefelts vei. Dette er Nye Veiers første veiåpning i Trøndelag.
Nye Veier kan planlegge ny E18 Tvedestrand-Bamble for fartsgrense 100 km/t22.6.2022 14:12:58 CEST | Aktuelt
Nye Veier skal planlegge og bygge ny E18 Tvedestrand-Bamble. Utgangspunktet for planarbeidet har hittil vært firefelts vei med fartsgrense 110 km/t. Nye Veier har imidlertid ønsket mer handlingsrom i valg av veiløsninger og søkte fravik fra gjeldende håndbøker.
Nye Veier planlegger å utvide planområdet for ny E6 Moelv-Roterud22.6.2022 11:00:00 CEST | Aktuelt
Nye Veier utvikler E6 mellom Moelv og Roterud til firefelts motorvei. Nå informerer Nye Veier om et behov for utvidet planområde for å vurdere plassering av ny bru over Mjøsa.
Nye Veier vil ruste opp gammel E6 ved Lillehammer20.6.2022 13:42:27 CEST | Aktuelt
Som del av at det bygges ny E6 fra Roterud til Storhove blir dagens E6 gjort om til fylkesvei. Sammen med omleggingen blir fylkesveien rustet opp med blant annet støyskjerming, trafikksikkerhetstiltak og flere kilometer med gang- og sykkelvei.
Fem kan gi tilbud på E6 Storhove-Øyer16.6.2022 11:44:59 CEST | Pressemelding
Fem grupperinger av entreprenører og rådgivere er kvalifisert til å levere tilbud og konkurrere om å bygge ny E6 Storhove – Øyer i Innlandet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom