Nye Veier engasjerer lokalt firma

Veiselskapet Nye Veier har i dag valgt Erling Rolstad AS til å utføre forberedende arbeider på utbyggingen av E6 Storhove – Øyer. Kontrakten omfatter arbeider som skal utføres før totalentreprenør for E6-utbyggingen kommer på plass.

Erling Rolstad AS skal blant annet rive hus, montere viltgjerde, hogge skog og utføre arbeider langs jernbanen.

- Det er bra at lokale firmaer er konkurransedyktige. Oppdraget er viktig og markerer på mange måter starten på E6-utbyggingen gjennom Gudbrandsdalen, sier Øyvind Moshagen, prosjektdirektør i Nye Veier.

Det familiedrevne firmaet fra Vinstra har omtrent 40 ansatte.

- Arbeidene starter så snart det lar seg gjøre og det aller meste skal sluttføres i løpet av våren. Da står alt klart til hovedentreprenøren kommer i gang med egne maskiner. Totalentreprenør for utbygging av E6 Storhove - Øyer blir valgt før sommeren, sier Moshagen.

E6 Storhove – Øyer er på 9,6 kilometer og er en del av Nye Veiers utbygging av E6 Moelv-Øyer. I tillegg til vei dagen, skal det bygges en cirka 2,6 kilometer lang toløps tunnel forbi Fåberg.

Kartlegger fiskens bevegelser i nordre del av Mjøsa og Lågen1.2.2021 13:30:07 CETPressemelding

Nye Veier har startet et omfattende prosjekt for å kartlegge hvor fiskearten lake beveger seg i Lågendeltaet gjennom gyteperioden. Med et 20-talls sensorer på elvebunnen og ca. 25 fisker med lydsender operert inn i buken, skal ny kunnskap på plass om lakens gyteområder før arbeidene med byggingen av den nye E6-brua over Lågen starter. Til våren skal også krøklas gyteplasser langs Vingromlandet kartfestes.