Nye Veier

Nye Veier bygger ny jernbanebru i Brumunddal

Del

Nye Veier og totalentreprenøren Veidekke har nå startet på utbyggingsprosjektets desidert tyngste jobb når den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal skal løftes og kjøres på plass. Kolossen, bestående av betong og jern, er 41 meter lang, åtte meter høy og tretten meter bred og det kreves vogner med totalt 88 hjul for å gjennomføre det som trolig er årets tyngste løft innen samferdsel så langt i år.

Jernbanebrua veier 1200 tonn og er 41 meter lang, åtte meter høy og 13 meter bred. (Foto: Nye Veier)
Jernbanebrua veier 1200 tonn og er 41 meter lang, åtte meter høy og 13 meter bred. (Foto: Nye Veier)

Med ny og bred jernbanebru over Strandsagvegen nærmer det seg også ferdigstillelse av ny trafikksikker adkomstvei fra nybygd E6 til Brumunddal sentrum. Selve løftejobben og transporten starter fredag og avsluttes senest onsdag morgen.

- Dette er en komplisert operasjon som skal pågå over flere dager, men med god og nøyaktig planlegging, strenge sikkerhetstiltak og dyktige folk er vi trygge på at jernbanebrua sakte men sikkert kommer på plass i løpet av de få dagene vi har til rådighet under det planlagte togstoppet. Denne helgen bygger altså veiselskapet Nye Veier nok en viktig konstruksjon i forbindelse med jernbane, ved hjelp av våre dyktige entreprenører og godt samarbeid med Bane Nor, sier Øyvind Moshagen, utbyggingsdirektør i Nye Veier.

Konstruksjonen som skal på plass har voksne dimensjoner og er bygd ca. 200 meter fra der den skal stå.

- Konstruksjonen skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver. Operasjonen sysselsetter omtrent 50 mann, inkludert mannskaper fra Bane NOR og Nye Veier. Godt samarbeid er nøkkelen for gjennomføring av dette viktige oppdraget, sier Moshagen.

Nye Veier opplyser at det i forbindelse med anleggsarbeidene må jobbes døgnkontinuerlig i perioden det er innført stopp på jernbanen.

- Det er svært mye arbeid som skal utføres på få dager. Først skal eksisterende jernbanebru rives og fjernes. Videre skal det graves ut og flyttes ca. 9000 kubikk med masser, før vi kan starte med grunnarbeider for ny konstruksjon og legging av kabler og rør m.m. Til slutt kjøres og løftes den 1200 tonn tunge konstruksjonen på plass, alt som trengs monteres og det klargjøres for togtrafikk, sier Moshagen. 

For å ivareta sikkerheten og strenge smittevernregler blir området sperret av for alle andre enn de som skal utføre selve oppdraget.

- Eventuelle skuelystne må nok vente til jernbanebrua er på plass før de får se på den store konstruksjonen og den nye innfartsveien til Brumunddal, sier Moshagen.

Jernbanebrua over Strandsagvegen er den fjerde jernbanekonstruksjonen Nye Veier bygger i forbindelse med E6-utbyggingen i Innlandet, i tillegg til alle andre arbeidene de har hatt med nærføring til Dovrebanen.

- Det startet med kryssingen av Rørosbanen i Åkersvika. Der bygde vi ny firefelts motorveibru over jernbanen. Videre fortsatte vi med den enorme kulvertkonstruksjonen for fremtidig dobbeltspor under E6 ved Tjernli sør for Brumunddal og ny kulvert for eksisterende jernbane på samme sted. Disse stod ferdige til veiåpningen i 2020. Og nå skal Veidekke få på plass den 1200 tonn tunge jernbanebrua i Brumunddal, sier Moshagen.

Undergangen i Strandsagvegen åpner for trafikk før sommerferien fram til Langmoen (Mattilsynet/Tine). Resterende strekning opp mot fylkesvei 184 (Ringsakervegen) åpner etter ferien. 

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Jernbanebrua veier 1200 tonn og er 41 meter lang, åtte meter høy og 13 meter bred. (Foto: Nye Veier)
Jernbanebrua veier 1200 tonn og er 41 meter lang, åtte meter høy og 13 meter bred. (Foto: Nye Veier)
Last ned bilde
Konstruksjonen er bygd ca. 200 meter fra der den skal stå.  Konstruksjonen skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver.
Konstruksjonen er bygd ca. 200 meter fra der den skal stå. Konstruksjonen skal løftes og flyttes på fire selvkjørende modulvogner med 22 hjulpar hver.
Last ned bilde

Om Nye Veier

Nye Veier
Nye Veier
Kjøita 6
4630 Kristiansand

+47 479 72 727http://www.nyeveier.no

Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.

Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene. 

Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".

Følg saker fra Nye Veier

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nye Veier

Trafikkberegninger viser stor trafikkvekst forbi Lillehammer22.4.2021 13:26:52 CEST | Pressemelding

I Nasjonal transportplan, som ble lagt frem tidligere i år, fremkommer det at transport på vei kommer til å øke i årene som kommer. Spesielt gjelder dette for lange reiser, der persontrafikken med bil er beregnet å øke fra dagens andel på 60 prosent til en andel på hele 68 prosent i perioden frem til 2050. Også godstrafikk på vei får en økning fra en andel på 19 prosent til 25 prosent i 2050.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom