Nye Veier anbefaler mer gjenbruk av eksisterende E18 mellom Tvedestrand og Bamble

Nye Veier har optimalisert og vurdert to konsepter på strekningen E18 Tvedestrand-Bamble. Det ene er reguleringsforslaget fra 2021 og det andre er mulighetene for mer gjenbruk av eksisterende vei. Nye Veier har nå lagt fram de faglige vurderingene og anbefaling om videre planprosess for strekningen.
Anbefaler mer gjenbruk av eksisterende vei
Fra Tvedestrand til Gjerstad mener Nye Veier økt gjenbruk kan være løsningen. Nye Veier ser imidlertid behov for et mer detaljert faglig grunnlag for å bli trygge på valget. I Gjerstad anbefales gjenbruk av dagens vei gjennom hele strekningen. For strekningen i nord, gjennom Kragerø og Bamble, anbefaler Nye Veier å utvikle reguleringsplanforslaget fra 2021 med mer gjenbruk.
- Det siste året har Nye Veier arbeidet med verdioptimalisering på strekningen E18 Tvedestrand-Bamble. Vi mener det har vært nyttig og vi har oppnådd effektene vi håpet på da vi restartet prosjektet i fjor. En av de største effektene er at mer gjenbruk av eksisterende vei reduserer arealbeslaget og klimagassutslippene. Vi ser også et potensial for kostnadsbesparelser som gjør at vi er nærmere et realiserbart utbyggingsprosjekt. Nå legger Nye Veier fram rapporten fra det faglige arbeidet som er gjort og våre anbefalinger om videre planprosess som vi skal drøfte med kommunene, sier Benedichte Limmesand Hellestøl, prosjektutviklingssjef Nye Veier.
Nye motorveier i Norge i dag skal som hovedregel planlegges for fartsgrense 110 km/t som innebærer at det er strenge krav til utformingen.
-I prosjektet har vi sett etter muligheter for å redusere belastningene på klima og miljø. Nye Veier har derfor søkt Vegdirektoratet om å kunne planlegge for fartsgrense 100 km/t. Det ble innvilget og har vært en viktig forutsetning for utredningene og de endelige anbefalingene for ny E18 Tvedestrand-Bamble. Ved å planlegge for 100 km/t kan man gjenbruke vesentlig mer av dagens vei på strekningen, sier Stian Blindheim, prosjektleder plan i Nye Veier.
Videre planprosess og medvirkning
Nye Veier anbefaler å fortsette den allerede påbegynte reguleringsplanprosessen, men på litt ulike måte i de forskjellige delstrekningene.
For strekningen Kragerø – Bamble, som er planlagt utbygd først, anbefaler Nye Veier å gå videre med detaljreguleringsplanen. Det innebærer tilleggsvarsling og supplerende utredninger for å ta høyde for den faglige anbefalingen om mer gjenbruk. For strekningen Tvedestrand – Gjerstad anbefaler Nye Veier å gå videre med et planprogram og en konsekvensutredning som vil vise hva som er den mest aktuelle korridoren å utarbeide reguleringsplan for. E18 gjennom Gjerstad er planlagt ubygd sist av de tre delstrekningene. For at ikke tiden mellom planlegging og bygging skal være for lang, anbefaler Nye Veier derfor å vente med reguleringsplanarbeidet for denne delstrekningen.
-Våre anbefalinger er basert på at vi mener det er fornuftig å videreføre det arbeidet som allerede er utført i prosjektet, men på ulike måter innenfor de seks kommunene. De faglige anbefalingene tilsier en tredeling av den videre planprosessen der vi ser til både rekkefølge og tidspunkt for utbyggingen. Derfor legger Nye Veier opp til en reguleringsprosess som er i tråd med utbyggingstakten, avslutter Hellestøl.
Anslag over gjenbruk, reduksjon i klimagassutslipp og kostnader E18 Tvedestrand-Bamble
- Legger opp til mer enn 50 % gjenbruk av eksisterende vei
- Ser potensiale for kostnadsreduksjoner på ca 30 %
- Reduksjon av klimagassutslipp på ca 30-40 %
(Til informasjon vil hele rapporten og link til et forenklet sammendrag, så raskt som mulig, legges ut på nyeveier.no og prosjektnettsiden for E18 Tvedestrand-Bamble)
Kontakter
Benedichte Limmesand HellestølProsjektutviklingssjef
Tel:95870162benedichte.hellestol@nyeveier.noBilder

Om Nye Veier
Nye Veier er et fullt ut statlig eid aksjeselskap. Selskapets oppgaver omfatter å planlegge, bygge, drifte og vedlikeholde viktige hovedveier. Disse binder landet vårt sammen, og knytter Norge til hovedveier i utlandet. Nye Veier skal være en slank og effektiv byggherreorganisasjon, med et mål om å sikre helhetlig og kostnadseffektiv utbygging og drift av trafikksikre hovedveier.
Denne infrastrukturen vil raskt styrke næringslivets konkurranseevne, gi innbyggere mer effektiv, forutsigbar og tryggere veitransport og mer vei for pengene.
Selskapets verdier er "Fornyer", "Forbedrer" og "Forsikrer".
Følg pressemeldinger fra Nye Veier
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nye Veier på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Nye Veier
Intern evaluering av E6 Ranheim–Værnes4.9.2025 09:24:48 CEST | Pressemelding
Nye Veier har gjennomført en intern evaluering av utbyggingsprosjektet E6 Ranheim–Værnes, som følge av at prosjektet har blitt forsinket og dyrere enn planlagt.
Tester ut ny standard i driftskontraktene2.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Når Mesta og Traftec tar over driften av Nye Veiers veistrekninger på Sør- og Østlandet fra 1. september innfører de en ny standard for digital samhandling. For trafikantene bidrar dette til at veiene blir tryggere, reisene mer forutsigbare, og at det er sjeldnere noe ikke virker som det skal.
Endringer i prosjektledelsen på E18 Rugtvet-Langangen og E6 Ranheim-Værnes14.8.2025 10:02:43 CEST | Aktuelt
Fra starten av august overtok Magne Ramlo rollen som prosjektsjef på E18 Rugtvet-Langangen. Han hadde frem til da vært prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes. Lars Bjørgård overtok rollen som prosjektsjef på E6 Ranheim-Værnes fra samme tidspunkt. Bjørgård er i tillegg prosjektsjef på E6 Berkåk-Vindåsliene.
Benedichte Limmesand Hellestøl blir direktør for Utbedring og drift11.8.2025 14:27:04 CEST | Pressemelding
Hun blir dermed Nye Veiers første direktør for dette virksomhetsområdet.
Sertifisering av bærekraftsarbeid – fungerer det?4.7.2025 13:11:35 CEST | Pressemelding
SINTEF skal gjøre en evaluering av hvordan ordningen BREEAM Infrastructure har påvirket byggingen av vei og jernbane i Norge. Evalueringen gjennomføres på vegne av Nye Veier, Statens vegvesen og Bane NOR.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom