Nye tall: Nordmenn delt i synet på vaksiner og reiser

Mer enn seks av ti nordmenn mener de som er ferdig vaksinerte bør få reise som normalt. Resten av befolkningen synes dette er dypt urettferdig.

Vaksinen vil definitivt bli en «game changer», men det norske folk er splittet i synet på hvordan den bør påvirke reiseaktiviteten fremover. Foto: NTB Scanpix

I en undersøkelse YouGov har gjennomført på vegne av Europeiske Reiseforsikring, kommer det frem at nordmenn er svært uenige når det kommer til hva slags påvirkning vaksinen skal ha for reising i tiden fremover.

- Den landsrepresentative undersøkelsen viser at det er stor uenighet i befolkningen når det kommer til vaksine og reising. Det er opplagt mange hensyn myndighetene må ta så fort reiserådene skal justeres eller oppheves, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, som er en del av If.

- Mer enn seks av ti av oss mener man bør få reise som normalt etter å ha tatt vaksinedose nummer to. Samtidig mener den resterende delen av befolkningen at dette er sterkt urettferdig, og at plasseringen man får i vaksinekøen ikke bør gjøre at man kan reise før alle andre, fortsetter han.

Mange bekymret for importsmitte

Til tross for at majoriteten av de spurte i undersøkelsen mener at de ferdig vaksinerte bør få reise som normalt, er det delte meninger rundt innreisekarantene.

- Nesten 60 prosent av de som mener at de ferdig vaksinerte bør få reise som normalt, er klare på at de reisende bør i innreisekarantene ved hjemkomst til Norge. Dette viser tydelig at folket er bekymret for importsmitte selv om vaksinedose nummer to er satt, sier Handeland.

Følger reiserådet - gjør det enklere å forstå

Han forteller videre at Norges største reiseforsikringsselskap vil tilpasse forsikringsdekningen etter myndighetenes reiseråd.

- Vi i Europeiske Reiseforsikring har gjennom hele koronapandemien forholdt oss til UDs reiseråd - som vi også viser til i vilkårene våre. Det er de som har forutsetninger for å si noe om hvor det er trygt for nordmenn å oppholde seg i utlandet. Når UD etter hvert åpner opp for utenlandsreiser går forsikringsdekningen hånd i hånd med det. Vi gleder oss til kundene våre igjen kan reise utenlands og skape nye, herlige ferieminner, sier Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring, en del av If.

Andreas Handeland, kommunikasjonssjef i Europeiske Reiseforsikring og If. Foto: If

Følg saker fra If

Siste saker fra If