Nye tall fra Medietilsynet: Halvparten av barnehagebarna har tilgang til nettbrett
– Når barn bruker skjerm, kan de komme over ting som gjør dem redde eller usikre. Derfor er det viktig at foreldrene gjør det de kan for å trygge barna, sier Velsand.
For å hjelpe småbarnsforeldrene, lanserer Medietilsynet nå en ny veileder, med råd blant annet om grensesetting og hvordan foreldre kan snakke med barna sine om nettbruk fra de er små.
Over halvparten bruker ikke foreldrekontroll
Ifølge foreldrene ser nesten ni av ti ett- til femåringer på film, serier eller tv-program, og halvparten spiller spill. Flest barn bruker NRK Super, mens YouTube og YouTube Kids er de nest mest brukte strømmetjenestene.
Over halvparten av småbarnsforeldre bruker ikke foreldrekontroll, ifølge Medietilsynets undersøkelse. Bruk av foreldrekontroll (innstillinger eller filtre som beskytter barn), øker med alder, og er vanligst når barna er fire-fem år. 16 prosent av foreldrene vet ikke hvordan de aktiverer foreldrekontroll.
– Når barna er små, kan ulike former for foreldrekontroll bidra til å hindre at de utsettes for mulig skadelig innhold. Foreldre bør derfor lære seg hvordan de kan aktivere denne type innstillinger på nettbrettet, pc-en eller mobilen, sier Velsand.
Medietilsynets råd til småbarnsforeldre
- Se sammen med barnet og snakk om det som oppleves underveis
- Vis barnet hvordan det raskt kan skru av dersom det ser noe ekkelt eller skummelt
- Dersom barnet har sett noe skremmende ved et uhell, gi trøst, snakk med og ro ned barnet
- Bruk gjerne foreldrekontroll
- Pass på at barnet har flere aktiviteter enn skjerm
- Lag gjerne egne regler for skjermtid og prøv å unngå skjerm før leggetid
- Test ut innholdet selv først
Veilederen er utviklet av Medietilsynet i samarbeid med Foreldreutvalget for barnehager (FUB), Redd Barna og Barnevakten.
Les hele undersøkelsen Småbarn og medier 2020 her
Småbarn og medier 2020
- 54 prosent av barn i alderen 1–5 år har tilgang til tv. Videre har 48 prosent tilgang til nettbrett, 14 prosent til spillkonsoll og 5 prosent til PC.
- Av barn med tilgang til nettbrett, begynte de fleste (72 prosent) å bruke dette før de fylte 3 år.
- 5 prosent av småbarnsforeldrene oppgir at barnet har tilgang til mobil, og de fleste (3 prosent) deler den med andre i familien. Blant de eldste småbarna (4–5 år) er det 3 prosent som har egen mobil.
- Svært få har tilgang til smartklokke og VR-briller (2 prosent på begge).
- 87 prosent av 1–5-åringene ser på film, serier eller tv-program.
- NRK Super er den strømmetjenesten som brukes av flest (66 prosent). Deretter følger YouTube (42 prosent) og YouTube kids (28 prosent).
- 52 prosent av 1–5-åringene spiller spill. Spilling øker med alder, og det er mest vanlig å spille på ukentlig basis (23 prosent).
- 56 prosent av småbarnsforeldrene sier familien ikke bruker foreldrekontroll (filter/innstillinger for å beskytte barn) på nettbrett/mobil/PC. 16 prosent av småbarnsforeldrene vet ikke hvordan de bruker foreldrekontroll.
- 32 prosent av småbarnsforeldrene oppgir at de deler bilde/video av barnet på Instagram, Facebook eller Snapchat månedlig eller oftere. 29 prosent av foreldrene til ettåringer oppgir at de deler bilder av barnet hver dag eller hver uke.
- 48 prosent av foreldrene til 1-5-åringene mener de har den informasjonen de trenger for å kunne veilede barnet sitt om nettbruk.
Kilde: Småbarn og medier 2020 omhandler barnehagebarnas mediebruk (barn i alderen ett til fem år). Småbarn og medier 2020 er en del av Medietilsynets Foreldre og medier-undersøkelse.
Nøkkelord
Kontakter
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom