Nye tall fra Medietilsynet: Fire av ti barn og unge har delt passord med venner

Andelen som har delt passord med venner øker med alder, og en større andel jenter enn gutter har delt sine passord med andre. Hele seks av ti jenter i 15–18-årsalderen har gjort dette, mot fire av ti gutter i samme alder.
Undersøkelsen viser også at fire av ti 9–18-åringer kjenner koden til foreldrenes bankkort.
– Når vi deler passord, øker risikoen for hacking. I tillegg får andre tilgang til bilder og innhold som er privat. Selv om det kan oppleves praktisk, er det ikke å anbefale verken at barn deler passord med venner, eller at foreldre deler passord med barna sine, sier Velsand.
Medietilsynet oppfordrer alle til digital opprydding
Hvert år markerer Norsk senter for informasjonssikring (Norsis) nasjonal sikkerhetsmåned i oktober, blant annet for å gjøre folk mer bevisst på hva de deler av informasjon med andre og i sosiale medier.
– Medietilsynet oppfordrer alle til å bruke en dag i oktober til å rydde opp i både personverninnstillinger og gamle apper og kontoer. I tillegg kan dette være en god anledning for foreldre til å ta en prat med barna om risikoen ved å dele passord, og hva barna selv kan gjøre for å ivareta sin sikkerhet på nett, sier Velsand.
Medietilsynet og Forbrukerrådet lanserer nå en egen sikkerhetskampanje, for å informere barn og voksne om risikoen ved å dele personlig informasjon i sosiale medier og egne passord. Målet er å få så mange som mulig til å ta grep for å gjøre egen nettbruk sikrere.
Råd til foreldre med barn som bruker sosiale medier
- Lær barnet å bruke ulike og unike passord på hver tjeneste.
- Gjør barnet bevisst på hva det deler om seg selv og andre. Lær dem at de alltid må spørre om lov til å dele før de gjør det.
- Lær barnet å slette kontoer og apper som ikke brukes.
- Lær barnet å sjekke personverninnstillingene på appene og tjenestene som brukes.
- Ta i bruk og lær barnet om totrinnsbekreftelse der det er mulig, det vil si å logge inn med et passord i tillegg til å få en kode på mobilen.
- Vær et godt forbilde, og følg rådene selv.
9–18-åringenes passord-deling
- 39 prosent har delt passord med venner.
- Andelen som har delt passord, øker med alder. 19 prosent av 9–10-åringene har delt passord, mot 48 prosent av 17–18-åringene.
- Gjennomgående har en større andel jenter enn gutter delt passord med venner, uavhengig av alder. 60 prosent av jentene i 15–18-års alderen har delt passord, mot 40 prosent av guttene i samme alder.
- 68 prosent kan passordet på foreldrenes mobil.
- 42 prosent kan koden eller passordet til foreldrenes bankkort. Andelen er sterkt økende med alder, og gjennomgående kan en større andel jenter (62 prosent) enn gutter (36 prosent) i 15–16-årsalderen foreldrenes kode/passord.
- 26 prosent kan koden til passordet til foreldrenes App store eller Google Play.
Kilde: Barn og medier 2022 (Medietilsynet). Data er samlet inn og bearbeidet av Kantar Public på oppdrag fra Medietilsynet.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Medietilsynet understreker forbud5.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet minner om forbudet mot å offentliggjøre valgresultat og valgdagsmålinger før klokken 21 på valgdagen mandag.
Nær 24 millionar til innovasjonsprosjekter1.9.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet skal fordele 23,7 millionar kroner i innovasjonsstøtte i 2025, og opnar nå for søknader.
Fem millionar kroner til forsking på medier og dataspill28.8.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
Medietilsynet opnar no for søknader om midlar til medierelaterte forskingsprosjekt.
Meta og TikTok stoppet Medietilsynets informasjonskampanje om valget22.8.2025 13:11:50 CEST | Pressemelding
Medietilsynet har fått avvist videoer og fjernet lenker – begge deler i forbindelse med en større annonsekampanje om kildebevissthet og desinformasjon i forkant av stortingsvalget.
Fleire typar medium kan søke om innovasjonstilskott12.8.2025 15:50:33 CEST | Pressemelding
Kultur- og likestillingsdepartementet har vedtatt endringar i forskrifta for innovasjons- og utviklingstilskott til nyheits- og aktualitetsmedium. Endringane opnar for at fleire typar medium kan søke støtte.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom