Nye regler for veitransport sikrer et anstendig arbeidsliv
Det nye regelverket er en del av mobilitetspakkens såkalte sosiale del, som ble tatt inn i EØS-avtalen 18. mars.
– Vi gjør nå endringer i kjøre- og hviletidsforskriften, yrkestransportsportforskriften og forskrift om gjennomføring av fellesregler om innenlands transport i EØS-avtalen. Gjennomføringen av mobilitetspakken vil være en viktig del av regjeringens kommende handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren, sier Nygård.
Strengere regler for varebiler i internasjonal transport
Det innføres nye regler for de som kjører internasjonal transport med kjøretøy over 2,5 tonn.
– For transport med varebil med tillatt totalvekt over 2,5 tonn blir det innført løyveplikt. Det vil dermed bli krav om etablering i EØS-området, god vandel, tilstrekkelig økonomisk evne og faglig kompetanse. Kabotasjereglene vil også gjelde for slik transport. Det vil også innføres kjøre- og hviletidsregler og plikt til å ha fartsskriver i kjøretøyet, sier Nygård.
Krav til hjemreise for sjåfører og kabotasje
Det stilles nye krav til hvordan transportforetakene organiserer sin virksomhet. Arbeidsgivere skal legge til rette for at sjåføren skal kunne reise hjem i løpet av en fireukersperiode. Kjøretøy i internasjonal transport vil bli også nødt til å returnere til driftssenteret i hjemlandet minst hver 8. uke.
– Vi strammer inn kabotasjereglene. For godstransport kan det som tidligere utføres tre oppdrag på syv dager, men det vil bli innført en «frysperiode» på fire dager etter siste oppdrag, der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge, sier Nygård.
Ikrafttredelse 1. november
De viktigste reglene som trer i kraft 1. november:
- Krav om løyve for varebiler i internasjonal transport. Transportørene må oppfylle krav til etablering, vandel, økonomi og fagkompetanse.
- Kabotasjereglene vil gjelde for internasjonal transport med varebiler.
- Krav om at kjøretøyet skal vende tilbake til etableringslandet hver 8. uke.
- Krav om at transportforetaket må sikre at sjåføren får tilbringe minst én normal ukehvil hjemme i løpet av hver fireukersperiode, forbud mot ukehvil i kjøretøyet og forbud mot avlønning basert på hvor raskt sjåføren leverer varene.
- Det innføres en «frysperiode» på 4 dager etter siste utførte kabotasjeoppdrag der utenlandske kjøretøy ikke kan utføre kabotasje i Norge.
Viktige regelverksendringer fra 2026:
- Innføring av kjøre- og hviletidsregler ved internasjonal transport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
- Innføring av krav om fartsskriver ved internasjonal transport med varebiler med tillatt totalvekt mellom 2,5 og 3,5 tonn.
Kontakter
Pressekontakt08-16 på hverdager
Tel:919 14 777sdinfo@sd.dep.noBilder
Om Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for postvirksomheten, for luftfarts-, vei- og jernbanesektoren og for riksveiferjene.
Følg pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet
E134 Røldal-Seljestad: Eit viktig steg nærare ny Røldalstunnel31.3.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
– Vi er no eit viktig steg nærare ny veg i tunnel på strekninga mellom Røldal og Seljestad når kontrakt nå er signert. Den nye vegen vil være sikrare og meir føreseieleg for dei som bur og jobbar i regionen, og for dei som fraktar viktige varer mellom aust og vest i landet, seier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Flytoget er nå et datterselskap i Vy31.3.2025 10:37:35 CEST | Pressemelding
På generalforsamlinger i Vygruppen AS (Vy) og Flytoget AS 31. mars ble sammenslåingen av selskapene vedtatt. Flytoget er nå et datterselskap i Vy-konsernet. Ingvald Løyning er innstilt som ny styreleder i Vy.
Haugesund og Fastlands-Karmøy får tilbud om 44 millioner kroner i tilskudd til klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet31.3.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
– Jeg er glad for at Haugesund og Karmøy nå kan satse videre på grønn byutvikling og en enklere reisehverdag for alle, med god hjelp fra 44 millioner kroner over 4 år, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Ålesund får tilbud om 44 millioner kroner i tilskudd til klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet31.3.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
– Jeg er glad for at Ålesund nå kan satse videre på grønn byutvikling og en enklere reisehverdag for alle, med god hjelp fra 44 millioner kroner over 4 år, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
Bodø får tilbud om 44 millioner kroner i tilskudd til klima- og miljøvennlig byutvikling og god fremkommelighet31.3.2025 08:00:00 CEST | Pressemelding
– Jeg er glad for at Bodø nå kan satse videre på grønn byutvikling og en enklere reisehverdag for alle, med god hjelp fra 44 millioner kroner over 4 år, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom