Nye R – tidenes kraftigste produksjonsmodell av Golf

Den sportslige rekken av Golf-modeller fra Volkswagen toppes: Etter GTE, GTI og GTI Clubsport, kommer nå Golf R. Med 320 hk og 420 Nm dreiemoment blir dette tidenes kraftigste Golf.
Nye Golf R
  • Flaggskipet: Med 320 hk (235 kW) blir den eksklusive Golf R toppmodellen i Golf-familien.
  • Verdenspremiere: For første gang samkjører «Dynamic manager» i Golf R firehjulsdriften, det adaptive understellet (DCC) og den elektroniske differensialbremsen (XDS).
  • 4MOTION med «R-Performance Torque Vectoring»: Firehjulsdrift med ny bakakseloverføring og full kontroll på kraftfordelingen mellom hjulene.
  • Opptil 270 km/h: «R-Performance»-pakke som tilvalg. Den gir høyere toppfart og flere kjøreprofiler – for eksempel en egen profil for Nürburgring Nordschleife, og «Drift»-modus.
  • Kraftfulle bremser: 18-tommers bremser gir suverene stoppegenskaper fra alle hastigheter.

Den femte generasjonen av Golf R vil få firehjulsdrift som standard, og akselererer til 100 km/h på bare 4,7 sekunder. Toppfarten er elektronisk begrenset til 250 km/h, men den kan økes til 270 km/h ved å velge «R-Performance»-pakken. Da vil den også få en større takspoiler, 19-tommers hjul og flere kjøreprofiler blir tilgjengelig.

Firehjulstrekket i Golf R er nyutviklet, med en selektiv kontroll av dreiemomentet mellom bakhjulene. Volkswagen kaller det 4 MOTION med «R-Performance Torque Vectoring». Den nye drivenheten ved bakhjulene fordeler ikke bare kreftene mellom for- og bakaksel, men også mellom bakhjulene. Opptil 100% av dreiemomentet som går bakover kan ledes til ett enkelt hjul.

Dette gjør det mulig å øke agiliteten i nye Golf R betydelig, spesielt ved svingkjøring. I kombinasjon med den nye progressive styringen med bedre feedback, og mer aggressive hjulvinkler, setter Golf R en ny standard for kjøreglede.

Her bidrar også en verdensnyhet: For første gang samkjører bilens «Vehicle Dynamic Manager» (VDM) firehjulsdriften med de andre dynamiske systemene slik som den elektroniske differensialbremsen (XDS) og det adaptive understellet (DCC). Dette gir Golf R maksimalt veigrep uansett underlag, nøytrale kjøreegenskaper med skyhøy presisjon – og maksimal kjøreglede.

Den nye R-modellen er fintunet på legendariske Nürburgring Nordschleife. Og med «R-Performance»-pakken får den også en egen kjøreprofil spesielt tilpasset de krevende racerbanene. Her er alle kjøresystemene, inkludert det nye 4MOTION-firehjulstrekket, tilpasset de spesielle forholdene. Innstillingene av støtdemperne er for eksempel noe mykere enn i profilen «Race», som er tilpasset moderne racerbaner.

Resultatene er målbare: Volkswagens egne tester med Golf R viser at den er opptil 17 sekunder raskere rundt Nordschleife enn forgjengeren.

En ytterligere tilleggsfunksjon i «R-Performance»-pakken er profilen «Drift». Den åpner helt nye dynamiske muligheter for kjøring på lukket område, og tar opplevelsen bak rattet til nye høyder.

Den nye Golf R er klar for bestilling i Norge fra årsskiftet.