Nye planer for togparkering sparer samfunnet for milliarder
Ny jernbane er under planlegging og bygging flere steder i landet. Samtidig moderniseres og fornyes dagens spor. Målet er at stadig flere skal kunne reise kollektivt og utslippsfritt på skinner. Til det trengs flere tog og dermed flere parkeringsplasser. Her kan togene få enkelt vedlikehold og stå utenfor det trafikkerte sporet – når de ikke er i bruk.
Bane NOR har utarbeidet en ny nasjonal strategi for togparkering, også kalt hensetting, for å se behovet for parkeringsplasser i landet under ett. Med den nye strategien kan vi halvere antall nye parkeringsplasser fra 80 til 40, ved å bygge på allerede bygget jernbanegrunn. Det gjør at vi sparer samfunnet for to milliarder kroner. Å «resirkulere jernbanegrunn» er både billigere og mer miljøvennlig.
– Vi skal utnytte flere allerede utbygde områder med jernbane. Det er billigere og mer bærekraftig enn å ta urørt natur og dyrket mark. Vi får også kapasiteten opp raskere ved å bruke eksisterende infrastruktur, sier Henning Scheel, konserndirektør for Kunde og marked i Bane NOR.
Ønsker godt samarbeid med kommunene
Samarbeid med togselskapene har vært essensielt for innholdet i den nye strategien. De har vært med i prosessen, og de har bidratt med viktig informasjon om deres framtidige behov. Det har vært en forutsetning for den detaljerte gjennomgangen som er gjort.
- Nå skal vi gjennomføre den nye strategien, og her legger vi vekt på å få til et godt samarbeid med kommuner og lokalsamfunn der vi utvikler ny jernbane, sier Scheel.
Ny avtale gir ny planlegging
Det er nye rammebetingelser som har gjort det mulig å planlegge utfra reelle markedsbehov. 1. januar 2022, ble det inngått en ny avtale om porteføljestyring med Jernbanedirektoratet.Den handler om å se alle våre prosjekter under ett, der målet er å finne de mest kostnadsoptimale prosjektene og løsningene.
– Tidligere har vi fått bestilling på enkeltprosjekter fra Jernbanedirektoratet, og jobbet utfra det beste for hvert enkelt prosjekt. Nå står vi friere til å se helhetlig på våre oppdrag og prioritere de tiltakene vi mener er viktigst, sier Henning Scheel.
Bygger 20 plasser på Grorud
I strategien blir tre planlagte anlegg for togparkering på Østlandet droppet. I stedet bygges det nye plasser på våre egne områder på Grorud og Eidsvoll.
- På Hamar skrinlegges planene om å bygge 12 nye parkeringsplasser på Hjellum. Her beholdes dagens syv eksisterende plasser på Hamar stasjon.
- På Ski og Dal skal det ikke bygges nye togparkeringsplasser, som opprinnelig tenkt.
- I stedet for utbygging på Hamar, Ski og Dal blir det bygget nye plasser på Bane NORs egen grunn: 20 ved Grorud verksted og to på Eidsvoll stasjon.
- Bane NOR ser også på muligheten for å finne flere plasser på eksisterende jernbanegrunn på Mysen eller Rakkestad.
Det finnes fra før 240 togparkeringsplasser over hele landet. I tillegg har vi begynt å bygge nye parkeringsplasser på Kongsberg, Lillehammer, i Tønsberg og Sundland i Drammen. De skal stå ferdig i 2025. Nye plasser i Moss gjøres klare til åpningen av det nye dobbeltsporet gjennom byen (prosjektet Sandbukta-Moss-Såstad).
Nøkkelord
Kontakter
Anne Sofie KirkhusmoPressesjefBane NOR
Tel:416 74 135anne.sofie.kirkhusmo@banenor.noStine StrachanKommunikasjonssjefKunde & Marked
Tel:90788968stine.strachan@banenor.norBilder
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom