Nye krav til munnbind for folk flest

I lys av det pågående koronautbruddet, har den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN utviklet krav til ikke-medisinske munnbind. Retningslinjene er nyttig for bl.a. produsenter, testlaboratorier og bestillere av munnbind til bruk i det offentlige rom. Dokumentet er tilgjengelig kostnadsfritt hos Standard Norge.

NYE RUTINER: Munnbind og nye måter å hilse på er  blitt en del av hverdagen. Illustrasjonsfoto: Istock
NYE RUTINER: Munnbind og nye måter å hilse på er blitt en del av hverdagen. Illustrasjonsfoto: Istock

Dokumentet CWA 17553:2020 Munnbind til bruk i det offentlige rom – Veiledning om minstekrav, prøvingsmetoder og bruk gir minimumskrav for design, produksjon og ytelsesvurdering av munnbind ment for forbrukere, både for engangsbruk og gjenbruk.

I de fleste europeiske land har munnbind for forbrukere fått en viktig plass i nasjonale strategier for gradvis gjenåpning av samfunnet. Ikke-medisinske munnbind er ofte ikke omtalt i forskrifter og regler om personlig verneutstyr og medisinsk utstyr. Derfor har Europakommisjonen pekt på det presserende behovet for harmoniserte krav til trygghet for ikke-medisinske munnbind.

Basert på dette behovet og som et svar på krisen, har CEN på kort tid utviklet dette dokumentet, en såkalt CEN Workshop Agreement (CWA). Dokumentet er basert på allerede eksisterende nasjonale retningslinjer og er et resultat av samarbeid og kunnskapsdeling mellom medlemslandene i CEN.

Dokumentet føyer seg inn i rekken av europeiske standarder for medisinsk utstyr og personlig verneutstyr som allerede er gjort tilgengelige kostnadsfritt i sammenheng med COVID-19-pandemien.

– Vi er stolte av å være en del av fellesskapet som har fått på plass dette dokumentet på så kort tid. Standardisering er, og skal være, en grundig og tidkrevende prosess, men dette viser at vi kan hive oss rundt når samfunnet trenger det, sier administrerende direktør i Standard Norge, Jacob Mehus.

I Norge anser Folkehelseinstituttet at det ikke er faglig grunnlag, ut fra dagens epidemiologiske situasjon, å anbefale generell bruk av munnbind eller ikke-medisinske ansiktsmasker i befolkningen. Men dersom man velger å bruke munnbind, skal man ikke kjøpe munnbind som trengs i helsetjenesten.

Jacob Mehus, administrerende direktør i Standard Norge.

Mustads vei 1

Standard Norge er en medlemsorganisasjon som fastsetter og utgir Norsk Standard.

CEN er den europeiske standardiseringsorganisasjonen som utvikler standarder på alle områder bortsett fra elektroteknikk og telekommunikasjon. CEN har 34 medlemsland og Standard Norge representerer Norge.