Nye kontrakter for grønnere drift av riksvegene

Totalt inngås kontrakter for drift av 3500 kilometer riksveg fra Haugesund i sør til Nordkapp i nord. De fleste kontraktene gjelder for fem år, og den samlede verdien er på 4 milliarder kroner.
Samarbeid
Statens vegvesen har skjerpet miljøkravene i alle sine kontrakter, og i en av kontraktene blir klimaavtrykket avgjørende for hvem som får kontrakten.
– Dette viser at Statens vegvesen spiller en viktig rolle for å bidra til det grønne skiftet ved å stille krav til alle som vil ha oppdrag for oss. Vi opplever at entreprenørene er veldig klare for å bli utfordret på miljø, og at de har lyst til å samarbeide om innovasjon, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Konkurransesituasjonen varierer mellom de ulike områdene, men i sum er tilbudene på driftskontraktene som forventet.
– Vi skal få mest mulig framkommelighet og trafikksikkerhet for pengene. Samtidig bidrar vi til å redusere klimautslippene, sier vegdirektøren.
Åtte kontrakter
Her er de åtte nye kontraktene, som trer i kraft fra 1. september.
Område | km | Entreprenør | Verdi mill. (eks. mva) | Varighet (+ opsjon) |
Oslo - Gardermoen | 452 | Vaktmesterkompaniet | 705 | 5 (+3) |
Hallingdal og Valdres | 517 | Presis vegdrift | 340 | 5 (+3) |
Bergen | 347 | Mesta | 492 | 5 (+3) |
Sunnfjord | 403 | Mesta | 249 | 5 (+3) |
Haugesund | 516 | Mesta | 516 | 5 (+3) |
Steinkjer | 311 | Veidekke Industri | 237 | 4 (+1) |
Midtre Hålogaland | 390 | Presis vegdrift | 418 | 5 (+3) |
Vest-Finnmark | 548 | Presis vegdrift | 440 | 5 (+3) |
For første gang vil Statens vegvesen legge vekt på klimautslipp i tillegg til pris ved tildeling av en vegkontrakt. Dette skjer i Hallingdal og Valdres, hvor CO2-utslippene fra vegdriften kan reduseres med inntil 85 prosent.
De øvrige kontraktene tildeles på grunnlag av pris, men det er lagt inn nye miljøkrav, blant annet til lavutslippskjøretøy. Det er også krav om at alle må føre regnskap over CO2-utslipp.
Belønning
Statens vegvesen vil også belønne entreprenører som utvikler ny teknologi og mer miljøvennlige løsninger. Eksempler på dette er økt bruk av værdata for å redusere vegsalt, gjenbruk av strøsand, oppsamling av støv fra tunneler på Vestlandet, reduksjon av svevestøv i Bergen og utbedring av brøyteprofiler for å redusere problemer med fokksnø i Finnmark.
Statens vegvesen er allerede i gang med utprøving av ny teknologi flere steder i landet, blant annet i Trondheim, hvor en elektrisk hjullaster er tatt i bruk for å brøyte og seinere koste gang- og sykkelveger.
Asfalt og ferjer
Også i asfaltkontraktene stiller Statens vegvesen krav om miljødeklarasjon. For enkelte av kontraktene er det også stilt krav til reduksjon av CO2-utslipp og til asfaltens levetid, i tillegg til pris.
Statens vegvesen stiller også grønne krav til den blå delen av riksvegene, gjennom krav til lav- og nullutslippsferjer.
I løpet av 2021 vil det være 22 elektriske ferjer fordelt på 10 riksvegsamband langs kysten. Neste år blir også det eneste ferjesambandet på E6 elektrisk. På sambandet Hjelmeland – Skipavik – Nesvik i Rogaland og over Vestfjorden i Nordland kommer hydrogendrevne ferjer.
Første trinn
Dette er de første driftskontraktene som inngås etter at Statens vegvesen vedtok ny kontraktstrategi for driftskontrakter. Et sentralt grep er å forlenge kontraktene og åpne for tre års gjensidig opsjon.
– Det var et sterkt ønske fra bransjen å forlenge kontraktsperiodene, for å skape større forutsigbarhet og legge til rette for utvikling i fellesskap. Det ser også ut til at dette bidrar til å dempe prisutviklingen, men det er store variasjoner i konkurransen mellom områdene, sier vegdirektør Ingrid Dahl Hovland.
Fakta om Statens vegvesens kontraktstrategi for drift og vedlikehold
• All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører, på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
• Fram til regionreformen trådte i kraft 1. januar 2020 var driftskontraktene felles med fylkeskommunene. Etter reformen har Statens vegvesen kun ansvar for drift av riksvegene, og felleskontraktene fases gradvis ut. De første rene riksvegkontraktene hadde oppstart 1. september 2020.
• I desember 2020 vedtok Statens vegvesen ny kontraktstrategi for drift, vedlikehold og utbedring av riksvegene. Strategien ble vedtatt etter omfattende dialog med entreprenørbransjen, som blant annet ønsket større forutsigbarhet i form av lengre kontraktsperioder.
• For driftskontrakter er standard kontraktsperiode fem år, med gjensidig opsjon for inntil tre nye år.
• De nye driftskontraktene omfatter større geografiske områder enn da driftskontraktene var felles for riks- og fylkesveger. I løpet av noen år vil det totale antall kontrakter for drift og vedlikehold av veg reduseres fra dagens 350 til om lag 100 kontrakter.
• Pris skal alltid vektes i tildelingen, men det åpnes også for kombinasjon med andre tildelingskriterier.
• Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
• Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Nøkkelord
Kontakter
Bjørn LaksforsmoDivisjonsdirektørStatens vegvesen Drift og vedlikehold
Tel:41412925bjorn.laksforsmo@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
SET Elektro AS skal drifte tunnelelektro på riksvegene i Østfold, Follo og Nedre Romerike28.3.2025 14:31:14 CET | Pressemelding
SET Elektro AS har vunnet konkurransen om drift og vedlikehold av riksvegtunneler for Statens vegvesen de neste fem årene.
Mesta skal drifte og vedlikeholde elektroinstallasjoner langs riksvegene i Buskerud28.3.2025 11:49:04 CET | Pressemelding
Drift- og vedlikeholdskontrakten for vegelektro som Mesta nå inngår med Statens vegvesen, har en varighet på fem år og omfatter riksvegnettet i Buskerud og E134 i Asker.
Norge − 10 år på trafikksikkerhetstoppen i Europa28.3.2025 10:45:20 CET | Pressemelding
For tiende år på rad er Norge det tryggeste landet i Europa når det gjelder trafikksikkerhet. Foreløpige tall viser at 89 døde på norske veier i fjor – dette er 16 drepte per million innbyggere. Det er de siste tallene fra EU-kommisjonen som utpeker Norge som best i Europa.
Å bruke belte i buss er en gratis forsikring som kan redde liv28.3.2025 10:14:49 CET | Pressemelding
Mange er flinke til å huske på sikkerhetsbelte, men vanen sitter ikke like godt hos alle.
Vegvesenet fortsetter oppgraderingen av E6 mellom Grong og Nordland grense28.3.2025 09:17:09 CET | Pressemelding
Utbedringen av E6 fortsetter mellom Skavmoen og Trones. To strekninger skal breddeutvides til ni meter og får fartsgrense 90 km/t.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom