Nye Kia Sorento kan parkeres via fjernstyring

Fjerde generasjon av Sorento blir første modell fra Kia i Europa som kommer med merkets innovative Remote Smart Parking Assist (RSPA). Teknologien lar føreren parkere bilen med nøkkelen som fjernstyring.

Produksjonen av fjerde generasjon Sorento har nå startet på Kias fabrikk i Hwasung, Korea. De ulike drivlinjene hybrid-, bensin- og diesel produseres på samme produksjonlinje. Senere i år vil Sorento også bli tilgjengelig som plug-in hybrid.

"Nye Kia Sorento Plug-in Hybrid lanseres i Norge rundt årsskiftet. Sorento er første bil bygget på Kias nye plattform for SUV-er i mellomklassen, og vil være en av de mest fleksible og romslige SUV-ene med tre seterader", sier Irene Solstad, Administrerende direktør for Kia i Bertel O. Steen.

Det nye systemet, Remote Smart Parking Assist (RSPA), er designet for å gjøre det enklere å komme ut og inn av bilen, om man skal parkere eller kommer tilbake til bilen og en annen bil er parkert for tett på. Alle passasjerer, inklusive fører, kan gå ut av bilen, og ved hjelp av nøkkelen som fjernkontroll rygge eller kjøre Sorento inn eller ut av en parkeringsplass når bilen er stilt opp.

Teknologien styrer gass, brems og styring for å kjøre bilen på plass mens omgivelsene overvåkes via sensorer. Registreres en potensiell fare, som bevegelse fra en annen bil, syklist eller fotgjenger, bremser bilen automatisk inntil banen er fri. RSPA fåes på Sorento med dieselmotor, avhengig av utstyrsnivå og marked.

Teknologi som gjør parkeringen sikrere
Sorentos nye fjernstyrte parkeringssystem kommer sammen med en rekke andre førerassistentteknologier designet for å gjøre parkeringen så sikker som muligt. Dette inkluderer Reverse Parking Collision-Avoidance Assist Reverse (PCA) og Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA).

Ved hastigheter under 10 km/t, benytter PCA ryggekamera og sensorer for å forhindre kollisjon med fotgjenger eller andre hinder når man rygger. RCCA bruker radar til å overvåke førerens blindsoner på sidene og bak bilen, samt identifisere biler bak Sorento når den rygger. Begge systemer sender et lydvarsel til føreren og kan benytte bremsene for å unngå kollisjon.

Sorento ble først lansert i 2002, og siden da er mer enn tre millioner biler solgt på verdensbasis.

Remote Smart Parking Assist