Nye Kia EV6 på norgesbesøk.

Avansert 800-volts hurtiglading, rekkevidde på opptil 510 kilometer og innovative og avanserte funksjoner gjør nye Kia EV6 til en av de mest brukervennlige elbilene på markedet. Nå kommer den snart til Oslo.
Romslig interiør, stort bagasjerom, hengervektopp til 1.600 kg, god rekkevidde og mulighet for 4WD passer perfekt til den aktive familie.

«EV6 kan nå bestilles hos våre forhandlere, og bestiller man nå blir bilen levert i løpet av fjerde kvartal i år», sier Irene Solstad, konserndirektør for Kia i Bertel O. Steen. «2-6. juli får vi låne en EV6 fra Kia Europa, og den vil stå i Bertel O. Steens showrom i Bjørvika i Oslo. Vi ønsker alle velkommen for å ta en titt på det vi mener blir den perfekte norgesbilen».

EV6 var også tidligere i juni på en to ukers rundtur i Norge, og ble godt mottatt både av forhandlere og kunder.

Romslig kupé
EV6 er første bil fra Kia basert på den dedikerte elbilplattformen Electric-Global Modular Platform (E-GMP). Det gir klasseledende plass og funksjonalitet i kupéen, og det minimalistiske instrumentpanelet understreker den romslige følelsen. Gulvet i EV6 er helt flatt, slik at passasjerene i baksetet får ekstra komfort med hele 990 mm beinplass.

Et nytt og innovativt klimaanlegg øker komforten og gir bedre plass foran. Ved å bruke et delt klimaanlegg er anleggets størrelse redusert med 55 prosent, som gir bedre plass foran, samtidig som kjølingen blir optimal.

Fører og forsetepassasjer kan slappe av i komfortable seter når EV6 er parkert eller lades. Setet kan heves og reguleres til en optimal sittestilling, slik at du kan strekke deg ut, lese en bok eller ta en blund. Den slanke setedesignen gir enda bedre plass i den romslige kupeen.

Slitesterke kvalitetsmaterialer skaper en innbydende atmosfære. Det er brukt bærekraftige materialer – blant annet detaljer i vegansk skinn og setetrekk og gulvteppe av resirkulert plast tilsvarende hundre halvlitersflasker.

Alle de viktigste betjeningselementene er plassert lett tilgjengelig for føreren. Bilens plassbesparende Shift-By-Wire-velger er plassert ved siden av startknappen i midtkonsollen, og det slanke rattet har knapper for de viktigste førerassistentsystemene. Berøringsknapper for rattoppvarming, setevarme og seteventilasjon er også plassert lett tilgjengelig.

Imponerende oppbevaringsplass
Det er smarte løsninger i EV6; et stort oppbevaringsrom i midten kan man sette fra seg mindre vesker og nettbrett, og smarttelefoner lades ved hjelp av den integrerte trådløse ladeplaten. Det delte klimaanlegget gir plass til et hanskerom på 10,5 liter, og praktiske koppholdere foran og bak gir ekstra oppbevaringsplass.

E-GMP-plattformen gir god plass til bagasje, og EV6 har et bagasjerom på hele 520 liter uten at baksetet legges ned. Baksetet kan legges ned og splittes 60:40, og du får da plass til rundt 1300 liter. EV6 har også et oppbevaringsrom under panseret med plass til ladekabelen. Dette oppbevaringsrommet er på 52 liter i modellene med bakhjulsdrift og 20 liter i modellene med firehjulsdrift.

Innovativ vehicle-to-load-funksjon og tilhengervekt
EV6 har en nyskapende vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør den perfekt når du skal ut på tur. Du kan hente opptil 3,6 kW effekt fra bilens batteri for å lade alt fra husholdningsapparater til andre elbiler. Med den praktiske ladekontakten under baksetet kan passasjerene lade bærbart utstyr med strøm fra bilens batteri uten å måtte bruke adaptere.

EV6 med 77,4 kWh-batteri har tillatt tilhengervekt på 1600 kg både med bakhjulsdrift og firehjulsdrift. Med det minste batteriet på 58 kWh-batteri er tillatt tilhengervekt på opptil 750 kg.

EV6 har vehicle-to-load-funksjon (V2L) som gjør at du kan hente opptil 3,6 kW effekt fra bilens batteri for å lade andre enheter.
Komfortable forseter som kan legges ned.
Frunk på 52 liter i modeller med 2WD og 20 liter i modellene med 4WD.