Nye Golf GTI og Golf GTE får premiere på bilutstillingen i Genève

Sportslige ikoner for en digital og elektrifisert tid: Nye Golf GTI og Golf GTE får premiere på bilutstillingen i Genève.
Premiere for nye Golf GTI på bilutstillingen i Genève.
  • Bensin eller hybrid. Gofl GTI og plug-in-hybriden Golf GTE får nå den samme ytelsen
  • «Innovision Cockpit». Golf GTI og GTE får digitalt instrumentdisplay og et 10-tommers infotainmentsystem
  • Alltid pålogget. «We Connect» gir strømmetjenester, internettradio og andre nettbaserte funksjoner i Golf GTI og Golf GTE
  • Distinkt design. Nye støtfangere, takspoiler, nye diffusorer og nye emblemer
  • Lys som chrome. Golf GTI og Golf GTE vil for første gang få belyst grill som standard

En bil blir et ikon når design-DNA-et og karakteren er gjenkjennelig gjennom tiår. Men også et ikon må oppdateres med nye ideer for en ny tid – akkurat som nye Golf GTI og Golf GTE.

Den nye Golf GTI er en agil, rendyrket og effektiv kompaktsportsbil, med 245 hk (180 kW), og med høyteknologi for en digital tid.

Bensinmotoren på 2,0 liter er en direkteinnsprøytet turbomotor (EA888 evo4), med et maksimalt dreiemoment på 370 Nm. En 6-trinns manuell girkasse (MQ350) er standard, og som tilvalg kan en 7-trinns dobbelclutchkasse leveres (DSG, i utgave DQ381).

Med en systemeffekt på 245 hk (180 kW), har nye Golf GTE akkurat samme effekt som Golf GTI. Hybriddrivlinjen er utviklet for sportslige ytelser, som kombineres med muligheten til å kjøre rundt 60 km utslippsfritt. Så sant batteriet har tilstrekkelig ladestatus, starter nye GTE alltid helelektrisk – i «E-MODE».

I forehold til forgjengeren, er den elektriske rekkevidden betydelig forbedret. Det oppnås både gjennom bedre aerodynamikk, og at batteriet nå er på 13 kWh – en forbedring på rundt 50%. Golf GTE kan kjøre helelektrisk i opptil 130 km/h.

Drivlinjen er basert på en 1,4-liters bensinmotor med turbo (TSI, i utgave EA211), som yter 150 hk (110 kW). Hybridmodulen består av en 6-trinns DSG-girkasse (DQ400e), elektromotoren på 116 hk (85 kW) og litium-ion-batteriet.

Forbedret komfort og dynamikk. Volkswagen har perfeksjonert understellet i både Golf GTI og Golf GTE, og Golf GTI får et sportsunderstell som er 15 mm lavere enn standard.

Begge modellene har McPherson-foraksel, som kombineres med en multilink bakaksel, og en ny kontrollenhet for kjøredynamikk («Vehicle Dynamics Manager») benyttes for første gang. Systemet kontrollerer både XDS-funksjoner og de regulerbare støtdemperne (DCC er tilvalg).

Dette øker spranget mellom komfort og maksimal dynamikk betydelig, noe som gir et vesentlig løft i kjørepresisjon – den direkte kjørefølelsen som kjennetegner den rendyrkede GTI og GTE-opplevelsen.

Golf GTE kan bestilles fra juni med levering fra august. Golf GTI kan bestilles fra juli med levering fra september.

En ny utgave av Golf GTD vises også i Genève, men denne er ikke aktuell for Norge.

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Video av Golf GTI

Premiere for nye Golf GTI på bilutstillingen i Genève.
Nye Golf GTI.
Premiere for nye Golf GTI, Golf GTE og Golf GTD.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.