Norsk Industri

Nye eventyr venter, men industriutvikling kommer ikke av seg selv

Del

Regjeringen har lagt frem sin klimamelding, men Norsk Industri mener det er for få konkrete satsinger på industrien. – Norske politikere prater og prater. Nå trenger vi vedtak og gjennomføring, sier Stein Lier-Hansen.

Banner for kampanjen Norske Bærekrefter fra Norsk Industri.
Banner for kampanjen Norske Bærekrefter fra Norsk Industri.

Blant de foreslåtte løsningene er en forpliktende klimaavtale mellom myndighetene og industrien, og en virkemiddelpakke som treffer hele industrien

– Vi ligger langt fremme når det kommer til investeringer i grønne satsinger i Norge, men vi må skjerpe innsatsen. Industrien vår er i verdensklasse. De ansatte i industrien løser miljø- og klimaproblemer hver dag. Vi trenger politikere som tør satse og som legger til rette for at industrien både kan løse klimaproblemer, øke verdiskapingen og skape nye industrieventyr, sier Stein Lier-Hansen, administrerende direktør i Norsk Industri.

Møbelprodusenten Vestre har de siste årene blitt verdenskjent for produksjon av bærekraftige utemøbler med livstidsgaranti. Noen av møblene står blant annet på Times Square i New York. Nå bygger de verdens mest miljøvennlige møbelfabrikk – The Plus – på Magnor i Innlandet. Vestre ser med bekymring på hvordan andre land ligger langt foran Norge i det grønne industrikappløpet.

– Norge har verdens beste forutsetninger for å ta ledelsen i det grønne skiftet. Men vi må få ut fingeren og satse skikkelig! Statens virkemidler må vris over på investeringer som raskt gir eksportvekst. Og så må vi få fortgang i noen store, nasjonale industriprosjekter som kan skape enorme ringvirkninger og etter hvert hundretusenvis av nye og kule jobber, sier daglig leder Jan Christian Vestre.

– De menneskeskapte klimaendringene er vår tids største utfordring. Alle kan være med på å endre verden litt. I Vestre har vi en visjon om å ikke lage et eneste produkt som ikke har evig levetid. Vi ser store muligheter i den sirkulære økonomien. Det er ingen motsetning mellom å jobbe i industrien og å kjempe for miljø og klima. De norske bærekreftene finnes nettopp her, sier han.

– Verdensmesterskapet i grønn omstilling er i gang. Norge må gi full gass. Industrien er i gang, men er avhengig av mer offensive politikere for å ta gull, sier Lier-Hansen.

Lanserer kampanje for å øke kunnskapen om industriens rolle i grønn omstilling

En befolkningsundersøkelse gjennomført av Respons analyse på oppdrag fra Norsk Industri viser at bare en av fire nordmenn tror at norsk industri har redusert sine utslipp siden 1990. I realiteten er utslippene redusert med 40 prosent.

– Vi ser med bekymring på disse tallene. De illustrerer et økende gap i befolkningen og at mange ikke aner hva norsk industri er og gjør. Det vil vi gjøre noe med, sier Lier-Hansen.

Norsk Industri lanserer nå kampanjen Norske Bærekrefter for å synliggjøre utviklingen i industrien, og hvordan norske industribedrifter bidrar til det grønne skiftet. 15 ambassadører fra hele landet og ulike deler av industrien skal være med på å fortelle hva norsk industri bidrar og skal bidra med til det grønne skiftet.

– Svært mange assosierer industri med piper med forurensende utslipp. Dette er feil på svært mange måter. Norge har fornybar kraft og verdens reneste industri. Mange vet kanskje ikke engang hva for eksempel prosessindustri er. Men vi har altså ikke sjans til å klare den grønne omstillingen uten prosessindustrien. Norsk teknologi spiller en stor rolle i å redusere globale industriutslipp, sier Lier-Hansen.

Ambassadører for kampanjen Norske Bærekrefter:

Navn

Bedrift

Bosted

Hanne Rygg

Siemens

Trondheim

Kristian Henriksen

Beerenberg

Bergen

Stian Unhjem

Rainpower

Oslo

Bodil Eik-Nes

Eramet

Porsgrunn

Line Brekke-Rasmussen

Ulefos

Skien

Knut Storås

Grundfos

Skedsmokorset

Grete Møgster 

Abelon

Stavanger

Kari Alexandra Haugberg

Elkem

Fauske

Trine Kopperud

Yara

Oslo

Jan Christian Vestre

Vestre

Oslo

Ina Budde Husum

Norcem

Brevik

Nina Helene Omdahl

Alcoa

Mosjøen

Andreas Garnes Bergh

Flokk

Røros

Adis Cengic

Norsk Gjenvinning

Oslo

Ragnhild Stokholm

Aker Clean Hydrogen

Oslo

Om kampanjen

Norske Bærekrefter er en kampanje fra Norsk Industri som skal øke bevisstheten om industrien sin rolle i å redusere utslipp globalt og i Norge. Kampanjen iverksettes i mars 2021. 16 ambassadører fra hele landet og ulike deler av industrien skal formidle hvordan deres bedrift og bransje er med på å bidra til det grønne skiftet, og snakke om hvordan vi kan rigge oss enda bedre

Lanseringsvideo

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Banner for kampanjen Norske Bærekrefter fra Norsk Industri.
Banner for kampanjen Norske Bærekrefter fra Norsk Industri.
Last ned bilde
Kari Alexandra Haugberg, HR-rådgiver og opplæringsleder ved Elkem Salten Verk er en av ambassadørene for kampanjen Norske BærekrefterFoto: Elkem
Kari Alexandra Haugberg, HR-rådgiver og opplæringsleder ved Elkem Salten Verk er en av ambassadørene for kampanjen Norske BærekrefterFoto: Elkem
Last ned bilde

Lenker

Om Norsk Industri

Norsk Industri
Norsk Industri
Middelthuns gate 27
0306 Oslo

23 08 88 00https://www.norskindustri.no/

Norsk Industri er den største landsforeningen i Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). Vi representerer et stort mangfold av bedrifter over hele landet.