UNICEF Norge

Ny veiledning fra UNICEF og NBIM skal fremme barns rettigheter i globale leverandørkjeder

Del

De sosioøkonomiske konsekvensene av koronapandemien truer livsgrunnlaget til millioner av arbeidere og familier i globale leverandørkjeder. Ny veiledning fra UNICEF og NBIM støtter selskaper i den internasjonale sko- og klesbransjen med å forbedre sin påvirkning på barn.

Kvinnelige  arbeidere i Pro Kingtex Fabrikk, en tekstilfabrikk som ligger Pou Yuen industriområdet, Tan Binh District, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Kvinnelige arbeidere i Pro Kingtex Fabrikk, en tekstilfabrikk som ligger Pou Yuen industriområdet, Tan Binh District, Ho Chi Minh City, Vietnam.

OSLO/NEW YORK, 10. juni 2020

UNICEF og Norges Bank Investment Management (NBIM) lanserer i dag ny veiledning for sko- og klesbransjen som skal hjelpe selskaper i å forbedre sin innvirkning på barns rettigheter i den globale leverandørkjeden. 

Last ned veilederen om barns rettigheter sko- og klesbransjeher og rapporten om partnerskapet mellom UNICEF og NBIM her. 

Veilederen, som lanseres i forkant av Verdensdagen mot barnearbeid den 12. juni, er et resultat av UNICEF og NBIMs samarbeid om et internasjonalt nettverk med sko- og klesselskaper der kjente merkevarer som H&M, Adidas, VF Corporation har vært med.

Sette barns rettigheter i sentrum 

– Barns rettigheter må være kjernen i næringslivets respons mot de sosioøkonomiske effektene av COVID-19-pandemien som truer levebrødet til millioner av arbeidere i globale leverandørkjeder, sier UNICEFs visedirektør Charlotte Petri Gornitzka. Det som nå ligger foran oss er en mulighet til å gjenoppbygge en bedre sko- og klesbransje som underbygger alle barns rettigheter.

Mer enn 60 millioner arbeidere er ansatt i den globale sko- og klesbransjen, og mange av disse er foreldre. Forholdene som disse foreldre opplever på jobb har en enorm innvirkning på familiene deres og miljøet deres barn vokser opp i, ifølge UNICEF. Veilederen vil hjelpe selskaper i å forstå og måle sin innvirkning på barns rettigheter i leverandørkjeden, og vil være et viktig verktøy for å forankre barns rettigheter i selskapers strategier og beslutningsprosesser. Mer konkret vil veiledningsverktøyet støtte bedrifter med følgende: 

  • Vurdere barnerettighetsrisikoer og forretningsberedskap tilknyttet disse;
  • Integrere barns rettigheter i «policy» og styringssystemer;
  • Engasjere sentrale beslutningstakere og skaffe intern «buy-in»;
  • Styrke leverandørens kapasitet til å adressere barns rettigheter;
  • Overvåke og evaluere fremdriften;
  • Engasjere interessenter og arbeidere, og implementere klagemekanismer;
  • Rapportere fremdrift og resultater for barns rettigheter;
  • Samarbeide og investere i initiativer med interessentgrupper;
  • Påvirke og samarbeide med myndigheter for barns rettigheter;

– Respekt for barns rettigheter er et grunnleggende element i ansvarlig næringsliv og god risikostyring. Barn må stå sentralt i selskapenes bærekraftinnsats, fordi de er blant de mest utsatte medlemmene i samfunnet og utgjør grunnlaget for fremtidens velferd. Vi håper at veilederen og samarbeidet med UNICEF vil bidra til bedre markedspraksis og økt respekt for barns rettigheter i sko- og klesbransjen, sier Norges Bank Investment Managements direktør for eierskap Carine Smith Ihenacho.

Samarbeid mellom UNICEF og NBIM 

Veilederen publiseres sammen med en rapport som oppsummerer samarbeidet og felles aktiviteter mellom UNICEF og NBIM siden 2017, for å fremme ansvarlig forretningspraksis for barn innenfor sko- og klesbransjen.

Samarbeidet med NBIM om nettverket i sko- og klesbransjen har blitt ledet av UNICEF Norge sammen med UNICEF-kollegaer i Genève. Generalsekretær i UNICEF Norge, Camilla Viken, er glad for at UNICEF i dag kan presentere resultater fra det gode samarbeidet med NBIM. – Krisen vi nå er inne i, som vi ser rammer sårbare barn og familier i tekstilproduserende land svært hardt, understreker viktigheten av veilederen som UNICEF og NBIM publiserer i dag, sier Viken. – Vi håper disse publikasjonene vil være til stor hjelp og inspirasjon for både norske og internasjonale selskaper, i og utenfor sko- og klesbransjen, i å skape gode, langsiktige løsninger for barn.

For ytterligere informasjon, ta kontakt med: 

Jens Aas, Fagansvarlig bærekraftige Investeringeri UNICEF Norge 

M: 901 02368 jens.aas@unicef.no 

Nøkkelord

Kontakter

For ytterligere informasjon, ta kontakt med:

Jens Aas, Fagansvarlig bærekraftige Investeringer i UNICEF Norge
M: 901 02 368
jens.aas@unicef.no

Bilder

Kvinnelige  arbeidere i Pro Kingtex Fabrikk, en tekstilfabrikk som ligger Pou Yuen industriområdet, Tan Binh District, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Kvinnelige arbeidere i Pro Kingtex Fabrikk, en tekstilfabrikk som ligger Pou Yuen industriområdet, Tan Binh District, Ho Chi Minh City, Vietnam.
Last ned bilde
Jamal Hossain, 26, industriarbeider ved Northern Tosrifa Group klesfabrikk, med sin datter, Jui, 30 måneder, i Gazipur, utenfor Dhaka, Bangladesh
Jamal Hossain, 26, industriarbeider ved Northern Tosrifa Group klesfabrikk, med sin datter, Jui, 30 måneder, i Gazipur, utenfor Dhaka, Bangladesh
Last ned bilde

Lenker

Om UNICEF Norge

UNICEF Norge
UNICEF Norge
Sandakerveien 130
0484 Oslo

241 45 100https://www.unicef.no/

Følg saker fra UNICEF Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra UNICEF Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra UNICEF Norge

Koronakrisen gjør sommerferien verre for mange familier4.6.2020 06:00:00 CESTPressemelding

I en fersk undersøkelse gjort for UNICEF Norge blant norske barnefamilier, svarer én av fire at de føler den pågående koronasituasjonen vil påvirke deres evne til å gi barna den sommerferien de fortjener. Dette tilsvarer i overkant av 158.000 barnefamilier. I gruppen med lavest husstandsinntekt (samlet årsinntekt under 300.000 kroner), svarer hele 49 prosent at koronasituasjonen påvirker evnen til å gi barna sommerferien de fortjener.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom