Ny undersøkelse: Oslo-folk har andre matpakkevaner enn resten av landet
Norstats ferske undersøkelse på oppdrag fra opplysningskontorene i landbruket i juni i år viser at nesten alle på barneskolen – fra 1. til 7. klasse – fortsatt har med matpakke på skolen. Og den viser klare forskjeller mellom Oslo og resten av landet på flere viktige punkter.
Oslo-foreldrene er generelt mer opptatt av matpakken enn resten, de er mer bevisst kostrådene, mer åpne for inspirasjon for å lage mer varierte og spennende matpakker, men samtidig syns nesten halvparten at det er mye «press og mas» rundt nivået på matpakkene.
Oslo-folk bruker betydelig mer tid på å lage matpakke enn resten av landet. 24 prosent av foreldre fra Oslo sier de bruker mer enn 15 minutter på å lage matpakke til barna. Det er dobbelt så mange som i landet totalt.
Oslo-foreldre opplever dessuten i større grad at barna får for lite tid til å spise matpakken på skolen enn foreldre i landet totalt. 53 % mener at Oslo-elevene på småtrinn og mellomtrinn får nok tid til å spise matpakken sin mot 62 % i resten av landet.
Oslo-matpakkene er også mer «middagsaktige» enn i resten av landet. For eksempel sier 43 prosent av de spurte fra hovedstaden at barnet har middagsrester i matpakken et par ganger i måneden eller oftere. For resten av landet er tallet 32 prosent. Og Oslo-elevene har også oftere salat eller pasta i matboksen.
Norstats matpakkeundersøkelse er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn,
Mobil: 952 89 666, Epost: torunn@brodogkorn.no
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
Yoghurt, helmelk og smør løfter meierisalget27.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn kjøpte merkbart mer yoghurt, helmelk og smør i første halvår 2025. Målt i volum økte yoghurt med nær åtte prosent, helmelk med 4,8 prosent og smør med 4,9 prosent, viser tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Når melk og brød blir kontroversielt – hva gjør kostholdsdebatten med ungdom?11.8.2025 08:30:00 CEST | Pressemelding
En ny landsrepresentativ undersøkelse blant ungdom avslører hvordan råd, trender og påvirkning skaper forvirring om mat og helse. Funnene slippes for første gang under Arendalsuka – etterfulgt av debatt med politikere, fagpersoner og influensere.
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom