Ny undersøkelse: Oslo-folk har andre matpakkevaner enn resten av landet
Norstats ferske undersøkelse på oppdrag fra opplysningskontorene i landbruket i juni i år viser at nesten alle på barneskolen – fra 1. til 7. klasse – fortsatt har med matpakke på skolen. Og den viser klare forskjeller mellom Oslo og resten av landet på flere viktige punkter.
Oslo-foreldrene er generelt mer opptatt av matpakken enn resten, de er mer bevisst kostrådene, mer åpne for inspirasjon for å lage mer varierte og spennende matpakker, men samtidig syns nesten halvparten at det er mye «press og mas» rundt nivået på matpakkene.
Oslo-folk bruker betydelig mer tid på å lage matpakke enn resten av landet. 24 prosent av foreldre fra Oslo sier de bruker mer enn 15 minutter på å lage matpakke til barna. Det er dobbelt så mange som i landet totalt.
Oslo-foreldre opplever dessuten i større grad at barna får for lite tid til å spise matpakken på skolen enn foreldre i landet totalt. 53 % mener at Oslo-elevene på småtrinn og mellomtrinn får nok tid til å spise matpakken sin mot 62 % i resten av landet.
Oslo-matpakkene er også mer «middagsaktige» enn i resten av landet. For eksempel sier 43 prosent av de spurte fra hovedstaden at barnet har middagsrester i matpakken et par ganger i måneden eller oftere. For resten av landet er tallet 32 prosent. Og Oslo-elevene har også oftere salat eller pasta i matboksen.
Norstats matpakkeundersøkelse er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn,
Mobil: 952 89 666, Epost: torunn@brodogkorn.no
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom