Ny undersøkelse: Oslo-folk har andre matpakkevaner enn resten av landet
Norstats ferske undersøkelse på oppdrag fra opplysningskontorene i landbruket i juni i år viser at nesten alle på barneskolen – fra 1. til 7. klasse – fortsatt har med matpakke på skolen. Og den viser klare forskjeller mellom Oslo og resten av landet på flere viktige punkter.
Oslo-foreldrene er generelt mer opptatt av matpakken enn resten, de er mer bevisst kostrådene, mer åpne for inspirasjon for å lage mer varierte og spennende matpakker, men samtidig syns nesten halvparten at det er mye «press og mas» rundt nivået på matpakkene.
Oslo-folk bruker betydelig mer tid på å lage matpakke enn resten av landet. 24 prosent av foreldre fra Oslo sier de bruker mer enn 15 minutter på å lage matpakke til barna. Det er dobbelt så mange som i landet totalt.
Oslo-foreldre opplever dessuten i større grad at barna får for lite tid til å spise matpakken på skolen enn foreldre i landet totalt. 53 % mener at Oslo-elevene på småtrinn og mellomtrinn får nok tid til å spise matpakken sin mot 62 % i resten av landet.
Oslo-matpakkene er også mer «middagsaktige» enn i resten av landet. For eksempel sier 43 prosent av de spurte fra hovedstaden at barnet har middagsrester i matpakken et par ganger i måneden eller oftere. For resten av landet er tallet 32 prosent. Og Oslo-elevene har også oftere salat eller pasta i matboksen.
Norstats matpakkeundersøkelse er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Torunn Nordbø, fagsjef i Opplysningskontoret for brød og korn,
Mobil: 952 89 666, Epost: torunn@brodogkorn.no
Bilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
36 % får dårlig samvittighet for matsvinn i jula18.12.2025 10:22:03 CET | Pressemelding
Nye tall viser at mange nordmenn får en dårlig følelse når mat havner i søpla i jula. Hele 36 prosent oppgir at de får dårlig samvittighet for matsvinn, viser en fersk undersøkelse fra Norstat, gjennomført på vegne av Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smørforbruket øker – smaken av norsk jul står sterkt17.12.2025 07:32:00 CET | Pressemelding
Nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at smørforbruket har økt med 4,4 % fra i fjor og hele 6,6 % siden 2021. Fløteforbruket har økt, med 2,1 % fra i fjor.
Nordmenn elsker julegrøt28.11.2025 08:24:03 CET | Pressemelding
Tre av fire nordmenn spiser julegrøt i løpet av desember – og blant dem under 45 år gjelder dette hele åtte av ti. Det viser en fersk Norstat-undersøkelse utført for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Tallene viser at julegrøt fortsatt er en av de mest populære tradisjonene våre i adventstiden.
Opptur for melk og grove kornprodukter27.11.2025 11:02:55 CET | Pressemelding
Ferske tall fra Helsedirektoratets *Utviklingen i norsk kosthold 2025* viser en positiv utvikling for noen av de viktigste basisvarene i norsk kosthold. Etter flere år med nedgang flater melkeforbruket nå ut, og flere melkeprodukter viser vekst. Samtidig øker sammalt mel (fullkorn) – for første gang siden 2018.
Kvarg vokser 59 % i Q3 – i takt med sterk proteintrend26.11.2025 05:30:00 CET | Pressemelding
Kvarg har gått fra å ligge litt under radaren til å bli en av de tydeligste driverne i ferskostkategorien. Tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) viser at salget økte nesten 60 % i tredje kvartal, sammenlignet med samme periode i fjor.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
