HelloFresh

Ny undersøkelse: Matkasser fra HelloFresh forårsaker lavere karbonutslipp enn måltider fra matbutikker

Måltider fra HelloFreshs matkasser forårsaker i gjennomsnitt 25 % lavere karbonutslipp enn måltider med ingredienser fra matbutikker i de undersøkte regionene.

Den 27. april 2022 publiserte HelloFresh et sammendrag fra sin livssyklusvurdering ISO 14040 Compliant Life Cycle Assessment (LCA)*. Den analyserer miljøavtrykket fra hele verdikjeden - av måltider fra både matkasser og matbutikker.

Rapporten viser blant annet at måltider fra HelloFresh har et betydelig lavere karbonutslipp enn måltider produsert med matvarer fra butikker. Ingredienser er den klart største bidragsyteren til utslipp, etterfulgt av distribusjon. Innsikten fra denne studien er en del av HelloFreshs nylig publiserte bærekraftsrapport som kartlegger fremdriften i selskapets bærekraftsstrategi.

Strømlinjeformede verdikjeder muliggjør mer bærekraftige måltidsløsninger enn mat, tilberedt av ingredienser fra matbutikker

Den dyptgående livssyklusanalysen (LCA) ser på miljøfotavtrykket over hele verdikjeden fra jord til bord i 7 av HelloFresh sine markeder (Tyskland, Østerrike, Australia, USA, Belgia, Nederland og Luxembourg) og dekker ulike måltidskategorier - med og uten kjøtt.

Studiens resultater viser at et gjennomsnittlig måltid fra HelloFresh har 25 % lavere CO2-utslipp sammenlignet med nøyaktig samme måltid tilberedt med ingredienser kjøpt fra en matbutikk. Et måltid fra en matkasse fra HelloFresh forårsaker i gjennomsnitt 3,7 kg CO2-utslipp sammenlignet med 5,0 kg per måltid tilberedt med ingredienser fra matbutikker. Dette beviser at HelloFreshs “on demand” matkasse med ingredienser i eksakte mengder er effektive og at måltidene har lavere klimapåvirkning enn måltider tilberedt ved å kjøpe sammenlignbar mat på en matbutikk.

Studien viser også at det i denne sammenheng er produksjon av mat som setter det største klimaavtrykket, etterfulgt av distribusjon. Hovedforskjellen mellom tilbydere av matkasse og varer i matbutikker er HelloFresh sin datadrevne forretningsmodell, basert på abonnementsløsninger, som gjør det mulig å forutsi kundenes ukentlige matbehov, noe som gir mindre matsvinn og mindre mengde usolgte varer. Siden HelloFresh sin forsyningskjede er vesentlig kortere, unngås i tillegg unødvendige mellomledd og logistikk.

Karbonutslipp: På god vei til å nå 2022-målet
I tillegg til LCA-undersøkelsen, publiserer HelloFresh sin bærekraftsrapport for 2021, som inneholder HelloFreshs viktigste bærekraftfunn. Sammenlignet med utgangspunktet i 2019 hadde HelloFresh ved utgangen av 2021 oppnådd 48 % reduksjon i CO2-utslipp fra selskapets produksjonsanlegg. Derfor er HelloFresh godt på vei mot sitt ambisiøse 2022-mål på 60 %. Investering i fornybar energi er et sentralt element i HelloFresh sin bærekraftstrategi. Andelen grønn strøm ved HelloFresh sine distribusjonssentre og kontorer økte fra 7 % i 2019 til 51 % i 2021.

– Bærekraft har alltid spilt en viktig rolle for HelloFresh, og jeg er glad for at livssyklusvurderingen bekrefter antakelsene våre om at matvarer kjøpt gjennom HelloFresh forårsaker mindre karbonutslipp enn mat som kjøpes i matbutikker. De siste årene har vi økt investeringene betydelig i tiltak med fokus på bærekraft – og vi stopper ikke her. Enten det handler om å øke vår andel av grønn energi, eller om å utvide vår elektrifiserte forsyning, har vi en kontinuerlig forpliktelse til å skape en mer bærekraftig tjeneste for kundene våre, sier Thomas Griesel, medgründer av HelloFresh.

Pågående arbeid for å redusere matsvinn

I 2021 ble 10.000 tonn usolgt, fersk mat donert til veldedige organisasjoner som hjelper til i land som står overfor matusikkerhet. Dette tilsvarer 68 % av den totale overskuddsmaten fra HelloFresh sin virksomhet. I tillegg til å donere overskuddsmat, donerte HelloFresh 1,5 millioner måltider over hele USA som en del av selskapets "Meals with Meaning"-program, som også ble lansert i Storbritannia i oktober 2021.

Finn hele bærekraftsrapporten her.

* LCA-studien ble fagfellevurdert av et uavhengig panel med tre eksperter i henhold til ISO 14040- og 14044-standardene for publisering av resultater. En teknisk oppsummering av studien inkl. Detaljer om grunnlaget for våre sammenlignende påstander finner du på denne lenken.

Om HelloFresh

HelloFresh

HelloFresh SE er et globalt konsern med matløsninger og et verdensledende selskap for matkasser. HelloFresh Group består av seks merker som gir kundene høykvalitetsmat og oppskrifter til ulike måltidsanledninger. Selskapet ble grunnlagt i Berlin i november 2011 og opererer i USA, Storbritannia, Tyskland, Nederland, Belgia, Luxembourg, Australia, Østerrike, Sveits, Canada, New Zealand, Sverige, Frankrike, Danmark, Norge, Italia og Japan. I 2021 leverte HelloFresh nesten 1 milliard måltider og nådde 7,2 millioner aktive kunder i 4. kvartal 2021. HelloFresh ble børsnotert på Frankfurt-børsen i november 2017 og har blitt handlet på DAX (German Stock Market Index) siden september 2021. HelloFresh har kontorer i New York, Berlin, London, Amsterdam, Sydney, Toronto, Auckland, Paris, København, Milano og Tokyo.