Ny undersøkelse: Gulost er barnas favorittpålegg på matpakken
Gulost er ikke bare favorittpålegget til barna, det er også det vanligste pålegget for foreldre å sende med i matpakken, tett fulgt av kjøttpålegg som salami, leverpostei og skinke. På toppen legges gjerne noen skiver agurk og paprika.
– Mange foretrekker nok gulost i matpakken fordi det er både sunt og godt. Mager ost er en god kilde til blant annet kalsium, proteiner og B-vitaminer. Dessuten er gulost naturlig laktosefri, noe som innebærer at de fleste tåler pålegget godt. Det er imidlertid lurt å velge mager ost som pålegg i hverdagen, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Ikke overraskende kommer søtpålegg som sjokoladepålegg opp på tredjeplass blant barnas favorittpålegg, men det er de færreste foreldre som vanligvis smører dette på skivene. Foreldrene ser ut til å være opptatt av sunnhet når det gjelder matpakken.
Ifølge undersøkelsen oppgir tre av fire foreldre at de stoler på myndighetenes kostråd, og halvparten av foreldrene sier at de er bevisst kostrådene når de lager barnas matpakke.
– Det er veldig gode nyheter for norske barn at så mange av foreldre deres er bevisste på kostrådene når de smører matpakke. Myndighetenes kostråd er våre beste retningslinjer for et sunt og variert kosthold, og vanlig matpakke med grovt brød, proteinrikt pålegg, frukt og grønnsaker og melk gir en god kombinasjon av næringsstoffer og for barn i vekst, sier ernæringsrådgiveren.
BARNAS FAVORITTPÅLEGG I MATPAKKEN 2021:
1. Gulost/hvitost (14%)
2. Salami (12%)
3. Sjokoladepålegg/søtpålegg (10%)
3. Leverpostei (10%)
3. Skinke (10%)
6. Smøreost (7%)
7. Servelat (5%)
8. Brunost (4%)
8. Syltetøy (4%)
10. Kaviar, makrell i tomat, egg (alle 3%)
Norstats matpakkeundersøkelse 2021 er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder
Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vårt oppgave er å øke kunnskapen om melk og meieriprodukter basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. Melk.no besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Nyt kakao med god samvittighet i påsken26.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Den tradisjonelle påskekakaoen byr ikke bare på en smakfull opplevelse – lages den fra bunn med gode råvarer, får man også i seg en rekke næringsstoffer. Slik kan man nyte den søte drikken helt uten dårlig samvittighet i ferien.
Ta med grove vafler i matpakken på mandag22.3.2024 07:30:00 CET | Pressemelding
På mandag er det vaffeldagen, en god anledning til å unne seg selv eller ungene en ekstra digg lunsj. Grove vafler er et godt alternativ og metter magen tilstrekkelig.
Én av tre har gjort endringer etter omstridt matdebatt18.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Hele 32 prosent av nordmenn som har fått med seg debatten rundt ultraprosessert mat, har tatt grep i eget kosthold.
Salget skjøt i været etter TikTok-trend7.3.2024 05:00:00 CET | Pressemelding
Det er ikke lenger bare voksne på diett som strekker seg etter cottage cheese i butikkhyllene. I 4. kvartal av 2023 økte salget med 35 prosent – og det var det særlig én årsak til.
2023 ble et godt år for norsk melk og andre meieriprodukter30.1.2024 18:42:32 CET | Pressemelding
Et meget godt 4. kvartal gjorde at 2023 ble et vellykket år for norske meieriprodukter. Årets siste kvartal endte med økt salgsvolum i alle kategorier, også for melk som har hatt en jevn nedgang over tid. Spesielt bidro økning i salget av helmelk og syrnet melk med smak til suksessen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom