Ny undersøkelse: Gulost er barnas favorittpålegg på matpakken

Gulost er ikke bare favorittpålegget til barna, det er også det vanligste pålegget for foreldre å sende med i matpakken, tett fulgt av kjøttpålegg som salami, leverpostei og skinke. På toppen legges gjerne noen skiver agurk og paprika.
– Mange foretrekker nok gulost i matpakken fordi det er både sunt og godt. Mager ost er en god kilde til blant annet kalsium, proteiner og B-vitaminer. Dessuten er gulost naturlig laktosefri, noe som innebærer at de fleste tåler pålegget godt. Det er imidlertid lurt å velge mager ost som pålegg i hverdagen, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Ikke overraskende kommer søtpålegg som sjokoladepålegg opp på tredjeplass blant barnas favorittpålegg, men det er de færreste foreldre som vanligvis smører dette på skivene. Foreldrene ser ut til å være opptatt av sunnhet når det gjelder matpakken.
Ifølge undersøkelsen oppgir tre av fire foreldre at de stoler på myndighetenes kostråd, og halvparten av foreldrene sier at de er bevisst kostrådene når de lager barnas matpakke.
– Det er veldig gode nyheter for norske barn at så mange av foreldre deres er bevisste på kostrådene når de smører matpakke. Myndighetenes kostråd er våre beste retningslinjer for et sunt og variert kosthold, og vanlig matpakke med grovt brød, proteinrikt pålegg, frukt og grønnsaker og melk gir en god kombinasjon av næringsstoffer og for barn i vekst, sier ernæringsrådgiveren.
BARNAS FAVORITTPÅLEGG I MATPAKKEN 2021:
1. Gulost/hvitost (14%)
2. Salami (12%)
3. Sjokoladepålegg/søtpålegg (10%)
3. Leverpostei (10%)
3. Skinke (10%)
6. Smøreost (7%)
7. Servelat (5%)
8. Brunost (4%)
8. Syltetøy (4%)
10. Kaviar, makrell i tomat, egg (alle 3%)
Norstats matpakkeundersøkelse 2021 er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Grøtens dag 23. oktober: Unge kvinner spiser mest havregrøt22.10.2025 08:03:38 CEST | Pressemelding
Torsdag 23. oktober markeres Grøtens dag, og havregrøt fortsetter å være nordmenns klare grøtfavoritt.
Unge jenter dropper melk og frokost17.10.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Færre unge jenter spiser frokost og drikker melk. Det kan gjøre at de får i seg for lite av næringsstoffene som trengs for å bygge sterke bein.
Matpress gjør mange unge stresset8.10.2025 11:00:41 CEST | Pressemelding
Ungdom kjenner på stadig mer press rundt mat og kropp. En ny landsdekkende undersøkelse, gjennomført av Norstat for Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK), viser at mange mister matgleden og blir stresset av alt fokuset på kosthold.
Økologisk melk skyter fart – opp 20 prosent i første halvår4.9.2025 05:13:00 CEST | Pressemelding
Økologisk hvit søtmelk er på full fart inn i norske kjøleskap. I første halvår 2025 økte salget med hele 20 prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Det viser ferske forbrukstall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Kvarg skyter fart – opp 43 prosent29.8.2025 07:59:19 CEST | Pressemelding
Kvarg er årets store overraskelse i meieridisken. Salget økte med hele 43 prosent i første halvår 2025, viser ferske volumtall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Oppgangen drives av nordmenns appetitt på proteinrike og allsidige meieriprodukter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
