Ny undersøkelse: Gulost er barnas favorittpålegg på matpakken

Gulost er ikke bare favorittpålegget til barna, det er også det vanligste pålegget for foreldre å sende med i matpakken, tett fulgt av kjøttpålegg som salami, leverpostei og skinke. På toppen legges gjerne noen skiver agurk og paprika.
– Mange foretrekker nok gulost i matpakken fordi det er både sunt og godt. Mager ost er en god kilde til blant annet kalsium, proteiner og B-vitaminer. Dessuten er gulost naturlig laktosefri, noe som innebærer at de fleste tåler pålegget godt. Det er imidlertid lurt å velge mager ost som pålegg i hverdagen, sier ernæringsrådgiver Terese Glemminge Arnesen i Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no).
Ikke overraskende kommer søtpålegg som sjokoladepålegg opp på tredjeplass blant barnas favorittpålegg, men det er de færreste foreldre som vanligvis smører dette på skivene. Foreldrene ser ut til å være opptatt av sunnhet når det gjelder matpakken.
Ifølge undersøkelsen oppgir tre av fire foreldre at de stoler på myndighetenes kostråd, og halvparten av foreldrene sier at de er bevisst kostrådene når de lager barnas matpakke.
– Det er veldig gode nyheter for norske barn at så mange av foreldre deres er bevisste på kostrådene når de smører matpakke. Myndighetenes kostråd er våre beste retningslinjer for et sunt og variert kosthold, og vanlig matpakke med grovt brød, proteinrikt pålegg, frukt og grønnsaker og melk gir en god kombinasjon av næringsstoffer og for barn i vekst, sier ernæringsrådgiveren.
BARNAS FAVORITTPÅLEGG I MATPAKKEN 2021:
1. Gulost/hvitost (14%)
2. Salami (12%)
3. Sjokoladepålegg/søtpålegg (10%)
3. Leverpostei (10%)
3. Skinke (10%)
6. Smøreost (7%)
7. Servelat (5%)
8. Brunost (4%)
8. Syltetøy (4%)
10. Kaviar, makrell i tomat, egg (alle 3%)
Norstats matpakkeundersøkelse 2021 er bestilt av opplysningskontorene i landbruket:
Opplysningskontoret for frukt og grønt – frukt.no
Opplysningskontoret for Meieriprodukter – melk.no
Opplysningskontoret for egg og kjøtt – matprat.no/matstart.no
Opplysningskontoret for brød og korn – brodogkorn.no
Nøkkelord
Kontakter
Terese Glemminge ArnesenErnærings- og kommunikasjonsrådgiver
Tel:951 95 129terese@melk.noBilder

Om Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) er landets fremste kompetansesenter for merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter. Vår oppgave er å øke kunnskapen om disse matvarene basert på et faglig, vitenskapelig grunnlag. MELK besitter oppdatert faglig innsikt og analyser av ernæringsforskning, forbruksmønstre og holdninger. På melk.no finner du artikler, tips og råd, fakta og nyttige oppskrifter.
Følg pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter
Verdens Melkedag: Melken gjør comeback som trygg motvekt30.5.2025 09:25:18 CEST | Pressemelding
Etter nesten femti år med jevn nedgang, er melken på vei oppover igjen. Nye tall viser at salget av helmelk og smaksatt melk øker – og at stadig flere nordmenn finner tilbake til det kjente og trygge. Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK) ser en positiv utvikling i forkant av Verdens Melkedag 1. juni.
Proteinboom på norske kjøkken13.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Norske forbrukere fyller kjøleskapene med proteinrike meieriprodukter som aldri før. I første kvartal 2025 økte salget av cottage cheese med hele 40 %, kvarg med 36 % og naturell yoghurt med 24 %, viser ferske tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK).
Smør og helmelk i vinden: Norske forbrukere søker ekte smak30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Nordmenn vender seg mot mer naturlige råvarer: Salget av smør økte med 5,8 % i første kvartal 2025 sammenlignet med samme periode året før, viser nye tall fra Opplysningskontoret for melk og meieriprodukter (MELK). Helmelk følger samme trend med en økning på 4,5 %. Økningen peker mot en bredere bevegelse der flere ønsker mat laget fra bunnen av – basert på rene og tradisjonelle ingredienser.
Lag påskens beste vafler – og unngå matsvinn14.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Nystekte vafler bidrar til hyggelig påskestemning – enten du er på fjellet, ved sjøen, i byen eller bare vil gjøre noe koselig sammen med familie og venner. Og når ferien går mot slutten og det fortsatt står melk, yoghurt eller rømme igjen i kjøleskapet, er vaffelrøra en enkel og smakfull redning.
Yoghurt naturell i vinden: Opp 40 % siden 202010.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Yoghurt naturell vokser kraftig i popularitet. Nye tall fra Opplysningskontoret for Meieriprodukter viser at salget har økt med 40 prosent siden 2020. Bare det siste året steg volumet med 17 prosent. I 2024 ble det solgt over 13 700 tonn yoghurt naturell i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom