Ny ultralydmetode skal bidra til mer batterigjenbruk

I nytt prosjekt skal forskerne bruke ultralydbaserte metoder for å sortere brukte batterier. Batterier med god helse kan gjenbrukes, mens batterier med helserisiko kan resirkuleres.
Ultralydmåling på lithiumbatteri fra RFF Vestland forprosjekt i 2021. Foto: Kjetil Daae Lohne, NORCE

Batterier har en sentral rolle i det grønne skiftet og i elektrifiseringen av samfunnet, både i Norge og globalt. I transportsektoren, både til lands og til havs, vil store mengder litiumbatterier bli skiftet ut i årene som kommer.

- Gjenbruk og gjenvinning av slike batterier er derfor helt essensielt for å gjøre produksjonen mer bærekraftig og redusere utslippene av CO₂ knyttet til produksjonen. Litium er dessuten en knapp ressurs som er både svært kostbar og ressurskrevende å utvinne, sier Geir Nævdal, forsker i NORCE og prosjektleder for dette nye batteriprosjektet.

Prosjektet er et samarbeid mellom forskere i NORCE og Institutt for Energiteknikk (IFE) og bedriftene AS Batteriretur, Corvus Energy AS, Hydro Energy AS og Repack AS. Det er Regionalt Forskningsfond Vestland som finansierer prosjektet.

Komplekse å gjenvinne

Litiumbatteriene som brukes i elbiler og i maritim sammenheng er helt annerledes enn tradisjonelle startbatterier. Det er store høyenergi fremdriftsbatteri som har mange flere celler, en helt annen kjemi og mye mer energi pakket inn i dem, de kan veie opptil flere hundre kilo og er komplekse å gjenvinne. Elbil-batterier anses som modne for utskiftning ved 80 % av opprinnelig kapasitet, men brukbare battericeller og moduler kan fortsatt ha et potensiale for videre bruk i nye anvendelser.

- En utfordring ved gjenbruk av batterier er at det mangler gode og nøyaktige metoder for å bestemme helsetilstanden til batteriene, sier Nævdal.

Små og tynne battericeller har tidligere blitt undersøkt med ultralyd, mens ultralydundersøkelser av celler og moduler til høyenergi fremdriftsbatterier er noe nytt og originalt.

Kontaktperson:
Geir Nævdal, forsker i NORCE, tlf: 99488025, e-post: gena@norceresearch.no