Ny tunnel gjennom Ulriken åpnet
Vil doble kapasiteten på sikt
Åpningen av den 7,8 kilometer lange tunnelen, som det har tatt seks år å bygge, er et stort skritt på veien mot dobbeltspor mellom Arna og Bergen.
Når dobbeltsporet er ferdig, kan antall avganger for reisende på strekningen dobles til fire per time, og gods- og persontrafikken vil få mye større fleksibilitet enn på dagens enkeltspor.
Digital åpning og prøvetur
På grunn av smittesituasjonen i landet blir det ikke snorklipping på åpningsdagen, men både samferdselsminsteren, jernbanedirektøren, konsernsjef og utbyggingsdirektør i Bane NOR har sendt digitale hilsener til Bergen.
Se videohilsenene og bli med på kjøretur i den nye tunnelen
Moderne, fjernstyrt tunnel og stasjon
Fra nå av blir det nye signalanlegget i tunnelen og på Arna stasjon fjernstyrt fra togledersentralen i Bergen. Dermed er det slutt på å styre togsignalene manuelt i Arna slik det har blitt gjort siden den første tunnelen åpnet i 1964.
Første halvpart av Arna stasjon er også ferdig ombygget, med universelt utformet adkomst og nye plattformer. Ved sporene til den nye tunnelen er blomsterbed og benker kommet på plass.
- Vi er glade og stolte over å åpne den nye, flotte tunnelen i dag. Både entreprenører, leverandører og egne medarbeidere har stått på for å få dette til, ikke minst nå i den hektiske innspurten for å koble tunnelen sammen med resten av banen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.
Teknisk foregangsprosjekt
Tunnelprosjektet har vært først ute på flere områder med nye tekniske løsninger. Byggingen har også foregått tett på jernbanesporene og den opprinnelige tunnelen som har vært i full drift underveis.
- Sporkryss inne i fjellet
Byggingen startet i august 2014 med sprengning av de første 800 meterne av tunnelen. Den sprengte delen har et tverrsnitt opp til hele 300 m². Her er det flere spor og to 150 meter lange overgangstunneler til den opprinnelige tunnelen. I denne lange «fjellhallen» skal togene etter hvert kunne bytte spor mellom gammel og ny tunnel. - Tunnelboring
Neste etappe - på sju kilometer – ble boret av tunnelboremaskinen Ulrikke, som var den første i sitt slag på jernbanen her til lands. Det tok maskinen nesten to år å bore seg gjennom fjellet fra Arna før den kom ut på Bergenssiden i august 2017. - Rømningstunneler hver 500. meter
Etter at hovedtunnelen var ferdig, startet en ny runde med sprengningsarbeid for å lage 16 mindre tunneler mellom den nye og den opprinnelige tunnelen i Ulriken. Tverrtunnelene skal benyttes som rømningssystem for de to parallelle tunnelene, som vil bli blant Europas sikreste når den gamle tunnelen er rehabilitert og kobles til togtrafikken igjen. - Fastspor
Også på den jernbanetekniske siden har Bane NOR gått nye veier i dette tunnelprosjektet. For første gang på jernbanen i Norge ble hoveddelen av sporet i nye Ulriken tunnel støpt -såkalt fastspor - i stedet for å legge sporet på pukk og sviller slik man vanligvis gjør. De største fordelene med et slikt fastspor er mindre vedlikehold og lengre levetid.
Videre bygging
Nå venter neste etappe som er å bygge om den andre halvparten av Arna stasjon, rehabilitere den gamle tunnelen og å fullføre dobbeltsporet inn til Bergen stasjon og godsterminalen på Nygårdstangen. Først når alt dette er klart, etter planen i 2024, blir det full effekt av den nye tunnelen - og 4 tog i timen mellom Arna og Bergen.
Nøkkelord
Kontakter
Kontaktpersoner i Bane NOR - Utbygging Portefølje Vest:
Prosjektdirektør Hans-Egil Larsen
Mobil: 474 76 616
E-post: hans-egil.larsen@banenor.no
Kommunikasjonsansvarlig Ingvild Eikeland
Mobil: 982 49 707
E-post: ingvild.eikeland@banenor.no
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom