Bane NOR

Ny tunnel gjennom Ulriken åpnet

Del

Fra i dag får alle togreisende mellom Arna og Bergen glede av nye UIriken tunnel. – En milepæl i moderniseringen av jernbanen i Bergensområdet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.

Nye Ulriken tunnel som åpnet 13. desember er Norges første jernbanetunnel med støpt fastspor. Foto: Bane NOR/Stine Undrum
Nye Ulriken tunnel som åpnet 13. desember er Norges første jernbanetunnel med støpt fastspor. Foto: Bane NOR/Stine Undrum

Vil doble kapasiteten på sikt

Åpningen av den 7,8 kilometer lange tunnelen, som det har tatt seks år å bygge, er et stort skritt på veien mot dobbeltspor mellom Arna og Bergen.

Når dobbeltsporet er ferdig, kan antall avganger for reisende på strekningen dobles til fire per time, og gods- og persontrafikken vil få mye større fleksibilitet enn på dagens enkeltspor.

Digital åpning og prøvetur

På grunn av smittesituasjonen i landet blir det ikke snorklipping på åpningsdagen, men både samferdselsminsteren, jernbanedirektøren, konsernsjef og utbyggingsdirektør i Bane NOR har sendt digitale hilsener til Bergen.

Se videohilsenene og bli med på kjøretur i den nye tunnelen


Moderne, fjernstyrt tunnel og stasjon

Fra nå av blir det nye signalanlegget i tunnelen og på Arna stasjon fjernstyrt fra togledersentralen i Bergen. Dermed er det slutt på å styre togsignalene manuelt i Arna slik det har blitt gjort siden den første tunnelen åpnet i 1964.

Første halvpart av Arna stasjon er også ferdig ombygget, med universelt utformet adkomst og nye plattformer. Ved sporene til den nye tunnelen er blomsterbed og benker kommet på plass.

- Vi er glade og stolte over å åpne den nye, flotte tunnelen i dag. Både entreprenører, leverandører og egne medarbeidere har stått på for å få dette til, ikke minst nå i den hektiske innspurten for å koble tunnelen sammen med resten av banen, sier konsernsjef i Bane NOR, Gorm Frimannslund.

Teknisk foregangsprosjekt

Tunnelprosjektet har vært først ute på flere områder med nye tekniske løsninger. Byggingen har også foregått tett på jernbanesporene og den opprinnelige tunnelen som har vært i full drift underveis.

  • Sporkryss inne i fjellet
    Byggingen startet i august 2014 med sprengning av de første 800 meterne av tunnelen. Den sprengte delen har et tverrsnitt opp til hele 300 m². Her er det flere spor og to 150 meter lange overgangstunneler til den opprinnelige tunnelen. I denne lange «fjellhallen» skal togene etter hvert kunne bytte spor mellom gammel og ny tunnel.

  • Tunnelboring
    Neste etappe - på sju kilometer – ble boret av tunnelboremaskinen Ulrikke, som var den første i sitt slag på jernbanen her til lands. Det tok maskinen nesten to år å bore seg gjennom fjellet fra Arna før den kom ut på Bergenssiden i august 2017.

  • Rømningstunneler hver 500. meter
    Etter at hovedtunnelen var ferdig, startet en ny runde med sprengningsarbeid for å lage 16 mindre tunneler mellom den nye og den opprinnelige tunnelen i Ulriken. Tverrtunnelene skal benyttes som rømningssystem for de to parallelle tunnelene, som vil bli blant Europas sikreste når den gamle tunnelen er rehabilitert og kobles til togtrafikken igjen.

  • Fastspor
    Også på den jernbanetekniske siden har Bane NOR gått nye veier i dette tunnelprosjektet. For første gang på jernbanen i Norge ble hoveddelen av sporet i nye Ulriken tunnel støpt -såkalt fastspor - i stedet for å legge sporet på pukk og sviller slik man vanligvis gjør. De største fordelene med et slikt fastspor er mindre vedlikehold og lengre levetid.

Videre bygging

Nå venter neste etappe som er å bygge om den andre halvparten av Arna stasjon, rehabilitere den gamle tunnelen og å fullføre dobbeltsporet inn til Bergen stasjon og godsterminalen på Nygårdstangen. Først når alt dette er klart, etter planen i 2024, blir det full effekt av den nye tunnelen - og 4 tog i timen mellom Arna og Bergen.

Nøkkelord

Kontakter

Kontaktpersoner i Bane NOR - Utbygging Portefølje Vest:

Prosjektdirektør Hans-Egil Larsen
Mobil: 474 76 616
E-post: hans-egil.larsen@banenor.no

Kommunikasjonsansvarlig Ingvild Eikeland
Mobil: 982 49 707
E-post: ingvild.eikeland@banenor.no

Bilder

Nye Ulriken tunnel som åpnet 13. desember er Norges første jernbanetunnel med støpt fastspor. Foto: Bane NOR/Stine Undrum
Nye Ulriken tunnel som åpnet 13. desember er Norges første jernbanetunnel med støpt fastspor. Foto: Bane NOR/Stine Undrum
Last ned bilde
Første halvpart av Arna stasjon er ferdig ombygget med ny adkomst, spor og plattformer. Tunnelåpningen til den nye tunnelen i bakgrunnen. Foto: Bane NOR/Elisabeth Folkestad
Første halvpart av Arna stasjon er ferdig ombygget med ny adkomst, spor og plattformer. Tunnelåpningen til den nye tunnelen i bakgrunnen. Foto: Bane NOR/Elisabeth Folkestad
Last ned bilde
Publikumsadkomsten på den nye delen av Arna stasjon er utformet slik at alle brukergrupper kan benytte den. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland
Publikumsadkomsten på den nye delen av Arna stasjon er utformet slik at alle brukergrupper kan benytte den. Foto: Bane NOR/Ingvild Eikeland
Last ned bilde
I den sprengte delen av tunnelen er tverrsnittet oppe i 300 m². Her skal togene passere hverandre og kjøre mellom ny og gammel tunnel på sikt. Foto: Bane NOR/Trond Tollefsen
I den sprengte delen av tunnelen er tverrsnittet oppe i 300 m². Her skal togene passere hverandre og kjøre mellom ny og gammel tunnel på sikt. Foto: Bane NOR/Trond Tollefsen
Last ned bilde
I august 2017 kom tunnelboremaskinen Ulrikke ut i Fløen i Bergen som den første i sitt slag på jernbanen. Foto: Bane NOR/Vidar Trellevik
I august 2017 kom tunnelboremaskinen Ulrikke ut i Fløen i Bergen som den første i sitt slag på jernbanen. Foto: Bane NOR/Vidar Trellevik
Last ned bilde

Lenker

Om Bane NOR

Bane NOR
Bane NOR
Schweigaards gate 33
0191 Oslo

22 45 50 00https://www.banenor.no

Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.

Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.

Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.

Følg pressemeldinger fra Bane NOR

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bane NOR

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom