Grønt Fokus

Ny terrasse? Tenk på dette før du begynner

Det er mange byggetekniske hensyn å ta når man skal bygge ny terrasse. Men det er et annet spørsmål som også er viktig, og det er å tenke fremover og spørre seg: hva skal egentlig terrassen brukes til?
Terrassebygging er et sikkert vårtegn og en gjennomsnitts terrasse er 40-50 m2. FOTO: Grønt Fokus

Et terrasseprosjekt ble enklere å forholde seg til etter 1. mai 2021, siden de fleste terrasser etter denne dato ikke lenger er søknadspliktige. Likevel må terrassen bygges forskriftsmessig, og man må som regel fremdeles grave, støpe litt og velge riktige materialer før byggingen kan ta til.

Isolasjon er viktigere enn vekt

Hagestueleverandøren Grønt Fokus opplever at mange kunder ønsker å renovere eller bygge ny terrasse i forbindelse med planleggingen av en hagestue, og veldig mange spør derfor om vekten til et slikt hagebygg vil være noe man må ta hensyn til.

- Følger man helt vanlige byggetekniske forskrifter vil terrassen helt greit tåle vekten av en hagestue. Ikke glem at et slikt hagebygg for det meste består av luft, i tillegg til at et hagestuetak ofte veier mye mindre enn et tak med takstein, sier Thore Fossheim hos Grønt Fokus.

- Da er det viktigere å vurdere å gjøre terrassen dobbel akkurat der hagebygget ditt skal stå, og legge noe isolasjon mellom de to terrasselagene. Da unngår du at det kommer kald trekk opp gjennom glipene i terrassen, og inn i uterommet ditt, forteller Fossheim videre.

Hos Byggmax er de av samme oppfatning og forteller at folk gjerne plasserer store boblebad på terrassen. Fylt med vann vil et boblebad veie flere hundre kilo, men det er aldri noe problem.

Bruk laser

- Alt er egentlig viktig å tenke på når man bygger terrasse! Hvis jeg likevel skal nevne én ting, så er det å få alt i lodd og vater. Bruk gjerne laser når du bygger. Alt blir bedre når alt er rett, forteller Yngve Håland, butikksjef i Byggmax Drammen og Kongsberg.

- Det er spesielt viktig om du skal montere et hagebygg på terrassen senere, fortsetter han.

Årets prosjekt, år etter år

Terrassebygging er kanskje Norges største prosjekt hver eneste vår, og mange legger ned mye tid og penger i å gjøre det ekstra godt å være hjemme. En gjennomsnittlig stor terrasse er på 40-50 m2 og målet er alltid å ha terrassen klar til sommeren. Nå som sola og varmen har kommet, renner kundene inn i butikkene.

- Så fort feiemaskinene herjer i gatene kommer vårstemningen hos folk, og da skal det bygges. Det hjelper også godt at prisen på terrassebord er 45% billigere i år enn på samme tid i fjor, forteller Håland til slutt.

Bilder

Om Grønt Fokus

Grønt Fokus
Mjåvannsvegen 54

Grønt Fokus har gjort den norske sommeren lenger gjennom 30 år med drivhus, hagestuer, vinterhager, og utstyr til hjem og hage. Selskapet setter kunderelasjonen først og vektlegger tilgjengelig kundeservice og rådgiving med egne eksperter og et bredt sortiment av standardiserte varer av høy kvalitet til en lav pris, ofte under eget merke. Produktene er ofte testet for norske forhold og flere har fått kvalitetsstempelet «P-merke», som er et stempel fra Sveriges Tekniske Forskningsinstitutt. Grønt Fokus selger produkter i hovedsak gjennom en profesjonell nettside, som vektlegger råd, veiledning og transparente priser. Grønt Fokus har i tillegg utstillingsbutikker i Oslo, Stavanger og Kristiansand (HK). Grønt Fokus er eid av Skånska Byggvaror, og er en del av Byggmax Group.

Følg pressemeldinger fra Grønt Fokus

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Fokus på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Grønt Fokus