Ny taxiavtale på Oslo lufthavn

Rubynor AS overtar driften av taxivirksomheten på Oslo lufthavn fra 1. oktober. Det skal gi enklere løsninger for kundene og en kraftig reduksjon i passeringsavgiften.

– Dette vil gi de reisende som skal ta taxi fra lufthavnen en bedre opplevelse, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør Oslo lufthavn.

Det norske selskapet Rubynor AS vant Avinors anbudskonkurranse om ny taxiavtale på Oslo lufthavn. I anbudsprosessen ble pris vektlagt 70 prosent og kvalitet 30 prosent.

Mulighet for billigere taxi

Passeringsavgiften reduseres fra 120 til 23 kroner når Rubynor overtar driften 1. oktober. Dette vil gi bedre marginer for taxiselskapene.

– Dette gir gode muligheter for lavere taxipriser for kundene. Vi forventer at et så kraftig kostnadskutt bør merkes av kundene, sier Trym Ulstein, leder for flytaxi i Rubynor AS.

Fritt taxivalg for kundene

– Avinor ser frem til iverksettelsen, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør Oslo lufthavn.

Hun legger vekt på at den nye løsningen er enklere og mer oversiktlig for de reisende. Rubynor AS vil levere et nytt bookingsystem for taxi som gjør at kunden kan velge mellom ulike kriterier, blant annet pris, biltype og antall seter.

–  Løsningen legger opp til at kundene fritt kan velge den taxien som passer best for turen deres, sier Westby.

Vil implementeres gradvis

Endringene vil skje gradvis

og det vil derfor ta noe tid før den nye ordningen er helt på plass.

– Her samarbeider vi godt og gjør alt vi kan for at kundene skal merke så lite som mulig til dette, sier Westby.

Les mer om taxi på Oslo lufthavn her

Mer informasjon for taxinæringen her

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.