Ny taxiavtale på Oslo lufthavn

Rubynor AS overtar driften av taxivirksomheten på Oslo lufthavn fra 1. oktober. Det skal gi enklere løsninger for kundene og en kraftig reduksjon i passeringsavgiften.

– Dette vil gi de reisende som skal ta taxi fra lufthavnen en bedre opplevelse, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør Oslo lufthavn.

Det norske selskapet Rubynor AS vant Avinors anbudskonkurranse om ny taxiavtale på Oslo lufthavn. I anbudsprosessen ble pris vektlagt 70 prosent og kvalitet 30 prosent.

Mulighet for billigere taxi

Passeringsavgiften reduseres fra 120 til 23 kroner når Rubynor overtar driften 1. oktober. Dette vil gi bedre marginer for taxiselskapene.

– Dette gir gode muligheter for lavere taxipriser for kundene. Vi forventer at et så kraftig kostnadskutt bør merkes av kundene, sier Trym Ulstein, leder for flytaxi i Rubynor AS.

Fritt taxivalg for kundene

– Avinor ser frem til iverksettelsen, sier Stine Ramstad Westby, lufthavndirektør Oslo lufthavn.

Hun legger vekt på at den nye løsningen er enklere og mer oversiktlig for de reisende. Rubynor AS vil levere et nytt bookingsystem for taxi som gjør at kunden kan velge mellom ulike kriterier, blant annet pris, biltype og antall seter.

–  Løsningen legger opp til at kundene fritt kan velge den taxien som passer best for turen deres, sier Westby.

Vil implementeres gradvis

Endringene vil skje gradvis

og det vil derfor ta noe tid før den nye ordningen er helt på plass.

– Her samarbeider vi godt og gjør alt vi kan for at kundene skal merke så lite som mulig til dette, sier Westby.

Les mer om taxi på Oslo lufthavn her

Mer informasjon for taxinæringen her

Intensjonskunngjøring – tildeling av areal for pilottesting av deicing ved Oslo lufthavn8.10.2021 11:21:16 CEST | Aktuelt

«Avinor har til hensikt å inngå kontrakt med MSG Aviation AS («MSG») om utleie av et areal vest av dagens deice plattform Bravo Nord på Oslo lufthavn Gardermoen («OSL»). MSG skal benytte arealet til å etablere et pilotanlegg for avising, flyvask, motorvask og inspeksjon av fly på OSL. Pilotanlegget skal teste ny teknologi og fremgangsmåte for gjennomføring av avising og de andre tre tjenestene, og skiller seg fra tradisjonelle avisingsmetoder som i dag benyttes ved OSL og andre lufthavner. MSGs formål med pilotanlegget er å teste tekniske, operative og kommersielle forhold knyttet til etablering og drift av slikt anlegg under realistiske driftsforhold ved en større lufthavn. MSG vil som del av piloten tilby flyselskap og handlere tilgang til avisingsvæske og bruk av anlegget for avvising mot vederlag som del av den kommersielle utprøvingen av konseptet. Avtalen vil gi MSG adgang til å benytte arealet på OSL for en periode på tre år regnet fra byggestart for prosjektet, hvoretter avtale