Ny sommerles-bok klar for barnas store lesestafett!

Hundre tusen barn deltar på sommerles.no. Nå er historiene fra lesestafetten her i bokform!
Sommerles-historiene er endelig samlet i bokform!

– Å skrive Sommerles-fortellingen er noe av det morsomste jeg vet! Det er spennende og utfordrende å skrive en fantasyfortelling som skal nå ut til så mange norske barn som mulig, sier forfatter Mari Moen Holsve, som er pennen bak de spennende historiene om Asbjørn og Astrid.
Helt siden 2014 har hun forfattet de populære Sommerles-historiene som handler om Astrid og Asbjørn. To barn som ender opp i gudekongen Odins tjeneste, og fra hans kongedømme må de gang på gang redde verden fra lumske skurker.

Hundre tusen lesere
Over hundre tusen barn er med på sommerens digitale leseutfordring: Sommerles.no! Sommerles.no er en nasjonal lesekampanje for alle barn fra første- til sjuendeklasse. Hver sommer registrerer over hundre tusen barn seg på nettsiden deres og legger inn bøker de har lest. Og hver mandag i løpet av sommeren får barna et nytt kapittel i Sommerles-historiene om Asbjørn og Astrid. Men etter sommeren forsvinner disse historiene.

– Hvert år velger vi et spesielt tema for årets fortelling, og det er ofte etter innspill fra barna! Asbjørn og Astrid på dypt vann ble til nettopp fordi så mange barn ville at de skulle reise ned i havdypet og besøke blant annet Titanic. Fortellingen om regnskogen speiler barnas engasjement for klima og miljø, sier Holsve.

Sommerles som bøker
I fjor kom den første Sommerles-boken ut i bokform, før det eksisterte disse historiene bare som de digitale historiene barna som deltar på sommerles-kampanjen kan lese.

– Vi ser helt klart en verdi i at disse historiene også finnes i bokform og kan leses året rundt, sier redaktør i Egmont Tonje Tornes.

– Historiene er både spennende og engasjerende, samt at de lærer barna om alt fra livet i regnskogen til svarte hull. Bøkene om «Astrid og Asbjørn» er blitt en serie av historier, som barna kommer tilbake til år etter år, det er utrolig bra gjort av Holsve som forfatter.

Inspirert av Donald Duck
– Noe av det morsomste for meg hvert år er å leke meg med temaet: Hva for noe superkult fins der ute som vi kan putte inn i fortellingen og gjøre magisk? Konseptet er veldig inspirert av Donald-historiene jeg leste som barn, der Skrue, Donald og guttene ofte forfølger sagn og skatter som er fra vår virkelige verden, sier Holsve.

Hun har tidligere jobbet som Donald-oversetter, faktisk. Men er mest kjent for sine mange romaner for barn og unge. Flere av dem har vunnet priser, havnet på bestselgerlistene og er vinnere på strømningstjenestene.

Sommerles-historiene er endelig samlet i bokform!
Foto Taran L Bjørnstad
Sommerles-historiene om Asbjørn og Astrids mange forunderlige eventyr, skrevet av den prisvinnende forfatteren Mari Moen Holsve (f. 1986). Foto Taran L Bjørnstad